Založení
řádu
|
![]() |
"ze všech sil budeme chránit silnice a cesty ... se speciálním posláním vojenské ochrany poutníků na svatá místa."
Žádali, a také dostali, svolení, aby se mohli usadit v
křídle královského paláce v oblasti chrámu. Balduinu
II. jim jako kasárna, či klášter, věnoval Omarovu mešitu Kubbat as-Sachrá
(Skalní dóm). Před staletími zde na hoře Moriah stál chrám (temple)
zbudovaný pro krále Šalamouna. Později přibrali i sousední mešitu al-Aksá.
Od tohoto místa
odvozovali své jméno:
Chudí rytíři Krista a Templu Šalamounovo.
Během
následujících dvou století byli označováni jako Řád Templu, Rytíři
Šalamounovo
chrámu a spoustou dalších variant. Dvě věci zůstávaly: všechny formy vycházely od
Šalamounova chrámu a vždy bylo rozšířenější lidové označení "templářští rytíři".
Nový řád toho zjevně v prvních devíti letech své
existence udělal velmi málo a nejsou ani záznamy o tom, že by vůbec přijímal nové
členy. Pak, v roce 1127, se zřejmě rozhodl prorazit. V tomto roce napsal král
Balduin II. dopis
Bernadovi (později sv. Bernard), opatovi z
Clairvaux a
nejvlivnějšímu duchovnímu své doby, někdy označován jako "druhý
papež". Balduin žádal, aby využil svého vlivu u
Honoria II. a vymohl pro nový řád templářských
rytířů papežskou sankci a řeholi pro život a chování členů.
Zpočátku byl řád stěží o něco víc, než soukromý klub kolem
hraběte ze Champagne. Všichni zakládající templáři byli jeho vazaly,
Hugo de
Payens byl jeho bratranec, Andre de Montbard, který se měl stát pátým
velmistrem, byl strýcem Bernarda, který byl sám ze Champagne, a papež
Honorius
byl cisterciáckým příznivcem Bernarda. Papež zvolil za místo setkání
koncil,
který měl prozkoumat požadavky templářů, hlavní město Champagne,
Troyes. První
pozemek, který templáři dostali darem byl v Troyes a tam také založili svůj první
evropský řádový dům.
Bernard se obrátil na papeže s Balduinovým
požadavkem a
podpořil ho svým souhlasem a doporučením. Když Hugo de Payens a pět dalších
templářů dorazili do Říma, byli přijati u papeže. Ten dal svolat na následující
rok koncil v Troyes v Champagne a přikázal templářům, aby se také účastnili.
Bernard osobně nemohl přijet, ale napsal dopis, ve kterém dal najevo své
nadšení
nad vznikem nového řádu. Uvedl své důvody, proč žádal radu o oficiální uznání
řádu a ustanovení řehole, k čemu nabídl svoji osobní pomoc. Bernardova pověst
byla založena na jeho velkých úspěších jako reformátora klášterního života a jeho
postavení bylo tak pevné, že jakýkoliv projekt, za který se postavil, mohl být
jen ztěží církví nebo laiky odmítnut. Bernard pomohl vytvořit
templářskou řeholi, založenou na řeholi jeho vlastního cisterciáckého řádu, která zase vycházela z
mnohem starší benediktinské řehole.
Hugo de Payens odjel z Jeruzaléma jako jeden ze skupiny
devíti rytířů, které spojoval podivný neoficiální řád. O dva roky později se
vrátil jako
velmistr řádu odpovědný pouze papeži, s majetkem ve zlatě, stříbře a
pozemcích, se třemi sty rytířů, kteří přísahali, že položí své životy, pokud jim to
přikáže jejich mistr.
Templáři se původně
přidali k řeholi augustiniánů, stejně jako
johanité,
ale kromě třech obvyklých slibů řeholních (chudoba, cudnost, poslušnost a
věrnost Bohu) skládali slib čtvrtý povinnost ochraňovat poutníky do
Jeruzaléma. Templáři, napůl mniši a napůl vojáci, si zvolili za patrona sv.
Jana, autora Apokalypsy.