Templáři v Čechách
a na Moravě
Templáři měli v Čechách své
vyznavače zřejmě již od poloviny 12. století. Lze se tak domnívat podle
toho, že se již v roce 1147 zúčastnil český kníže a pozdější král
Vladislav II. křižáckého tažení do Svaté země. Spolu s ním
byli ve výpravě i mnozí čeští šlechtici, kteří nepochybně přišli do
styku s templáři a poznali i jejich řádové regule. O osudech těchto
českých křižáků na Východě existuje jen málo spolehlivých údajů, z nichž
je patrné, že nedosáhli výraznějších vojenských úspěchů. Už koncem
roku 1148 se pak vraceli zpátky do Čech. Kdo z těchto urozených účastníků
začal po návratu vyznávat templářské učení však žádné prameny neuvádějí.
Oficiálně
se templáři v Čechách objevují poměrně pozdě, v době panování krále Václava
I. Jistota v dataci není, zpravidla je udáván rok 1232. Tehdy poznalo několik
českých šlechticů tento řád ve Francii, kde se také stali jeho členy.
Velmistrem v této době byl Pierre de
Montaignu a jeho nástupce Armand de Perigord. V Čechách usazení
templáři náležejí pod velkopreceptorát "alemanský a slovanský".
Na
Moravě jsou templáři poprvé připomínáni v listině rakouského vévody Fridricha
II. z 23. ledna 1243. Na Moravě se také nacházejí jediné dvě, alespoň
částečné dochované, stavby jednoznačně spojené s templáři. Je to
komenda v Čejkovicích a hrad Templštejn.
V roce
1268 v Čechách sídlil praeceptor Jan pro Německo, Čechy a Moravu, v roce
1290 přišel do Prahy Bertold z Gepzensteinu, oblíbený rádce Václava
II.
Jako
další templáři jsou známi maršálek řádu Zikmund Chvalkovský z Čachořic,
velkomtur bezdězský J. z Vartenberka, Bavor ze Strakonic.
Poslední velmistr templářů v Čechách i na Moravě byl Jiří Ekko.
V
roce 1306 údajně Jacques Molay navštívil hrad Veveří u Brna. Jde však
zřejmě jen o pověst.
Templáři v Čechách pocházeli
samozřejmě z urozených českých a moravských rodů a nejeden z nich
působil i při českých sněmech. Nemíchali se však do zemských sporů. Přes
krátkou dobu působení a fakt, že Čechy byly pro templáře vždy okrajovou
zemí, měli na dění nemalý vliv. Působili u dvora jako finanční poradci,
zprostředkovávali půjčky i vracení pohledávek a jistě stáli u mnoha
diplomatických jednáních.
O
jejich zásadových postojích svědčí události roku
1306, tedy těsně před tragickým koncem řádu. V Olomouci
došlo k zavraždění Václava III., čímž vymřel rod Přemyslovců
po meči. Templáři však zůstali Přemyslovcům věrni. Podporovali sestru
zavražděného Václava III. a dali své hlasy jejímu manželovi Jindřichu
Korutanskému proti jeho sokovi, synovi německého krále Albrechta,
Rudolfovi. Ačkoliv byl Jindřich Korutanský částí šlechty
zvolen za krále, vynutil si Rudolf ozbrojeným vpádem své dosazení na
trůn.
V době,
kdy Rudolfova vojska vtrhla do Prahy, ukryl se Jindřich Korutanský
s manželkou Annou na Vyšehradě, odkud pak za účinného přispění
templářů uprchl do Korutan. Přestože čeští páni, ať už dobrovolně
nebo z donucení, museli složit Rudolfovi přísahu věrnosti, templářští
rytíři tento akt veřejně odmítli. Vzápětí nato se zmocnili hradů Křivoklátu
a Švihova a chystali se k vojenskému vystoupení proti Rudolfovi.
Ještě než k tomu došlo, byl Rudolf zřejmě českými šlechtici
zavražděn. Vystoupení templářů proti Rudolfově nežádoucí korunovaci přispělo
k tomu, že záhy na českém trůně stanul Jan Lucemburský, jehož
ženou byla Eliška Přemyslovna.
Po
zrušení řádu roku 1312 byly odevzdány templářské statky řádu johanitů.
K inkvizičnímu procesu v našich zemích nedošlo. Někteří templáři
přestoupili do jiných řádů, ostatní se uchýlili do světského života.
Templářský
řád v Čechách a na Moravě působil pouhých osmdesát let. Jejich fungování
obrazně ukončuje kronika Petra Žitavského přepisující papežskou
bulu, kterou byl řád zrušen. Z autorova zápisu vyplývají sympatie s rušeným
řádem.
Působení
templářského řádu v našich zemích nebylo svým rozsahem i dobou trvání
příliš významné, což bylo zřejmě způsobeno tím, že tyto končiny byly
mimo ekonomické i mocenské zájmy řádu.
Ani
místní templářské stavby nelze poměřovat s jejich stavbami v Zámoří - Outremere
(tedy ve Svaté zemi) ani v západní Evropě. Hrady jako Marqab, Gisor
či Tomar jsou na zcela jiné úrovni než drobné české stavby.
Je
však pozoruhodné, že templáři zanechali v Čechách větší dojem, než by
odpovídalo jejich skromné a krátké zdejší přítomnosti. Například
johanité, resp. maltézští rytíři, kteří u nás působí dodnes a kteří
měli s českými zeměmi důležitou a dlouhou vazbu, se na rozdíl od templářů
v českých pověstech prakticky nevyskytují.