Vznik a vývoj problému
V
časopise Fantastická fakta vyšel v roce 1997 článek autorů Česala a Doležala
"Díra do pekel či přestup do jiné dimenze ? (1), který upozornil
na některé zajímavosti tohoto hradu a oživil zájem o legendy a pověsti,
které se k němu vztahují. Článek vyvolal zájem mnoha lidí, kteří začali
pátrat po dalších možných anomáliích na podporu vyslovených hypotéz,
ale i po zdrojích vyslovených informací.
Fakta
Hrad
Houska byl postaven na vysoké pískovcové skále v letech 1280-90. Kolem roku
1590 byl přestavěn na renesanční zámek a obnoven r. 1823 a 1930. Podle blízkého
prameniště Pšovky vznikla v 15.-16. století pověst, že hrad založil roku
878 kníže Pšovanů Slavibor (otec kněžny Ludmily, budoucí manželky knížete
Bořivoje) pro svého syna Housku. Před vchodem do hradu je barokní socha sv.
Ludmily z roku 1748.
Prvním
majitelem nově postaveného hradu (hrad postavil nejspíše Jindřich z Dubé
roku 1280-90) se stal Hynek Berka z Dubé. Od něho koupil 30. listopadu 1432
Housku Jan Smiřický. Ten prodal roku 1502 Housku Václavu Hrzánovi z Harasova,
zdědil jí Tobiáš Hrzán z Harasova. Pan Tobiáš Hrzán z Harasova zatoužil
po elixíru mládí a kamene života. V té době se šířilo světem, že to
dovedou jen věhlasní alchymisté. V blízkém okolí nebyl žádný takový k
mání a proto si pozval na svůj tajuplný hrad Housku alchymistu z Německa.
Ten pozvání přijal, ale byl to šarlatán
a chtěl se co nejvíce napakovat. Tobiáš Hrzán jeho podvod odhalil a
to byl konec německého alchymisty na hradě
Houska. Po řadě dalších pánů přechází hrad po roce 1620 do
majetku Albrechta z Valdštejna. Na základě císařských rozhodnutí z
poloviny 17. století měl být hrad pro svou zchátralost zbořen, později
bylo toto rozhodnutí zrušeno a jsou zbořeny pouze stavby obranného
charakteru, obytná část je zachována. V roce 1823 byly na chátrajícím
hradu provedeny stavební úpravy. Od hraběnky Eleonory Andriassyové koupil
roku 1924 Housku prezident Škodových závodů Josef Šimonek. Dále se stopy
ztrácejí. Houska byl poté sídlem posádky SS, dále zámek sloužil jako
depozitář Univerzitní knihovny v Praze a poslední funkci, kterou
měl zámek Houska mít, bylo noční sanatorium Spolany Neratovice. Po
listopadu 1989 se zámek vrátil původnímu majiteli panu Šimonkovi.
Porovnání
"Traduje
se, že hrad Houska by měl být starší než hrad Bezděz,
který patří mezi naše
nejstarší dochované hrady vůbec. I když
dnes můžeme vidět jenom torzo kdysi majestátného hradu Houska, staré plány
napovídají, že šlo o velmi rozsáhlou stavbu." (1)
Význam
a důvod pro postavení hradu
"Hrad
Houska stojí v místě, které nemá ze strategického hlediska žádný význam.
Nestojí poblíž žádné zemské stezky, nebyl hradem královským, neplnil
ani funkci hraničního hradu, byl postaven v naprosto pusté krajině a navíc
bez dostupného zdroje vody. Neexistuje žádný důvod, proč měl být tento
hrad zbudován. (1)
Jedním
z možných vysvětlení by mohlo být to, že území kolem Housky sousedilo s
Hynkovým rodovým panstvím Dubou a mělo proto pro něho značný význam. To
by mohlo vysvětlovat, proč dal uprostřed zatím málo osídlené krajiny
postavit hrad, i když mu ještě nepatřil. Je však pravda, že své finance
mohl vkládat do jiných, jeho již existujících sídel.
Architektura
Toto
postavení hradu není až zas tak atypické. Objevuje se totiž i jinde
postavení věží jakoby do podkovy. Zajímavé ovšem je, že hospodářské
budovy prý byly mimo hradní komplex.
Vstup
do pekla a kaple
Staré
kronikářské zápisy potvrzují výjimečnost Housky. Odedávna zde konali službu
nejlepší páni z celé české země. Proč asi elita sloužila právě
na hradě strategicky tak bezvýznamném? Kronikáři dále naznačují,
že se zde střežilo "něco", co se nesmělo dostat ven. Vodítkem by
snad mohla být legenda o tom, že ve skále, na níž byl hrad zbudován, vedla
průrva až do pekla. Za pojem peklo si dnes
můžeme dosadit prakticky
cokoliv. Právě nad touto průrvou byla zbudována hradní kaple. Je zajímavé,
že stěny této kaple jsou prorostlé lišejníkem a jsou neustále vlhké i za
toho nejparnějšího léta, zatímco stěny sousedních místností jsou
absolutně suché. (1)
Nikdo
nikdy neviděl staré kronikářské zápisy. Redaktor M. Doležal říkal něco
o tom, že to uvádějí nějaké prameny na Moravě, pak se zase zmínil, že
"důležité" informace byly v kronice ve Mšeně, ovšem ze Mšena
byly všechny archivy odeslány do mělnického archivu a tam nic takového není.
Je pravda, že zhruba ve středu hradu byla kaple (kaplička), dnes je hradní
kaple jen jedna a to v hradním komplexu. Otázkou je, proč dvě kaple? V celém
článku smotávají naši záhadologové dvě kaple v jednu.
Výzdoba
kaple
Dále
jsou v hradní kapli již zmíněné fresky Offera a archanděla Michaela.
Offerus byla stvůra, která se později přeměnila v lidskou bytost.
Offerus byl alchymistickým jinotajem nosiče zlata. Zlato, jak víme je symbol
Krista, kterého Kryštof neboli Krystofforos nosil na svých bedrech. Kryštof
sloužil Ďáblovi, ale když
zjistil, že se Ďábel bojí kříže, usoudil, že Kristus je mocnější než
Ďábel a začal mu sloužit. Od těch dob se lidé obraceli ke Kryštofovi, aby
je uchránil před morem, ale také před Ďáblem.
Archanděl Michael je na fresce zobrazen v boji
proti drakovi. Ten drak, jak se zdá, je také jednou s klíčových postav
Housky. Na fresce je totiž zobrazen s jakousi zelenou koulí v pařátech.
Traduje se, že území Housky kdysi dávno drak sužoval. (1)
Kaple byla zřejmě zasvěcena sv. Michaelovi, který bojoval s drakem.
Slovník
svatých o sv. Michalovi a o sv. Kryštofovi :
Sv.
Kryštof byl šiřitel víry v Pataře v Lýkii v Turecku. Byl to muž obrovité
postavy, který chtěl sloužit pouze největšímu z králů. Když viděl, že
král, kterého pokládal za největšího, se bojí ďábla, dal se do služeb
ďáblovi, ale poznal, že i ten se bojí kříže., Na radu křesťanského
poustevníka sloužil Kristu tak, že přepravoval pocestné přes rozvodněnou
řeku. Jednou přenesl přes řeku dítě, které bylo stále těžší a těžší.
Byl to sám malý Ježíš, který se mu zjevil v podobě dítěte. Obra pokřtil
a dal mu jméno Christophorus. Na znamení, že chlapec byl opravdu Kristus, se
zazelenala a vyrašila Kryštofova hůl.
Když
byl uvržen pohany do žaláře, poslali mu dvě dívky, aby prostřednictvím
jejich lásky zapomenul na Boha. Místo toho, aby jej dívky svedly, přiměl je
Kryštof k pokání a víře. Stejně jako on byly i ony popraveny stětím mečem.
Stalo se tak za doby vlády císaře Decia kolem roku 250 n.l.
Jeho
vyobrazení je nejčastější v románské nástěnné malbě - obr opírající
se o mohutnou hůl, někdy o kmen stromu (někdy zelený) a nesoucí na ramenou
malé dítě - Ježíška. Jeho socha od Emanuela Maxe z roku 1854 stojí na
Karlově mostě v Praze.
Je uctíván 25. července.
Podle středověké pověry každý,kdo uvidí obraz sv. Kryštofa, neutrpí ten
den škodu. Byl proto patronem cestujících, v moderní době jej církev
jmenovala patronem automobilistů.
(12)
Výzdoba
kaple
Na
kapli (dnešní) můžeme vidět i hermetickou výzdobu. Mezi zbytky fresek ze
14. století lze na severní straně kaple nalézt mohutnou postavu Offera, jenž
býval zpravidla chápán jako alchymistický jinotaj Nosiče zlata, a další
alegorické malby (archanděl Michael bojující s drakem jako se symbolem zla -
tyto postavy jsou na každé straně lodi umístěny proti sobě, archanděl
Michael jak známo vedl velké legie Božích andělů proti duchům podřízeným
Satanovi, fragmenty hlav Sibyll ("Sibyla" bylo ve starověku obecné
jméno, kterým se označovaly četné věštkyně.), dále Zvěstování,
Narození Páně aj.).
Offerus
a archanděl Michael
Kastelán v kapli "upozorňuje nás také na tři zajímavé malby. Na jedné je kentaur, který by v církevním svatostánku vlastně vůbec neměl být. Stejně tak je maltézský kříž na kratší straně proti oknu.
Tím se dostáváme k debatě o lidech-nelidech, jejichž kostry se podle pověstí mají skrývat pod kaplí. (10)
Výzdoba
na schodišti
Také
oblé stěny schodiště byly pokryty nyní málo srozumitelnou alegorickou
malbou, s největší pravděpodobností v nich jde o boj Dobra se Zlem.
(1)
Výzdoba
je dnes ve špatném stavu, prý je v České Lípě v archivu fotografie interiéru.
Boj Dobra se Zlem na schodišti? Není známo.
V
článku se pokládá otázka, zda byl
"hrad Houska spolu s kaplí postaven jako ohromná zátka, která brání
vstupu "čehosi" z "pekla" na tento svět ?"
(1) Výzdoba kaple by tedy mohla být vodítkem k této hypotéze, kterou
vyslovil již Hájek
z Libočan takto: "Dodnes se tu
ukazuje díra, odkud duchové zlí se ukazovali a pozměňovali v zvířata, a
proto hrad pustý zůstával." (zdroj) Tento otvor vede rovnou do
pekla. Aby se čelilo zlým duchům, byla díra později zasypána a nad ní
vystavěna kaple. Podle jiné verze to bývala nově vykopaná studně, do
níž se nastěhoval ďábel a nedovolil čerpat vodu, takže lidé
museli hrad opustit. Čert pak pod zemí zahradil i ostatní prameny studní.
Proto je dnes v okolí nedostatek vody.
Kde
však autoři vzali tu jistotu, že to byla zrovna tato kaple? Kaple byly přece
dvě.
Kaple
mimo hrad
"Do
těchto dob (1612) spadá postavení kostelíka při hradu Housce. Byla tu totiž
ve skále díra, o které se povídalo, že tam zlí duchové bydlí a proměňujíce
se v rozličných hovad tvářnosti, lidi tudy chodící strašili. I stalo se,
že seděl tehda člověk ve vězení a slíbeno mu odpuštění, jestli se po
provaze do té díry spustí a jí ohledá. Když ho však spustili, křičel,
aby mu raději hlavu srazili. Když ho vytáhli, vypravoval, že mu z velikého
smradu, křiku a vřesku tak bylo zle, že nic neviděl. Tedy lidé jinak
nemysleli, než že to je vchod do pekla. Zasypávali tu díru, ale ta byla
nenasytná. Konečně se jim to přece povedlo a postavili tu kostelík a místo
okolní pojali do obory v nově založené. Kostelík pak se udržel do roku
1830, kdež pro sešlost zbořen." (zdroj
?)
Pověst
o démonech, vycházejících z dutiny
Jak
již bylo zmíněno, jedna pověst vypráví, že Slavibor rozkázal
Housku postavit. Ale nedlouho po tom, co hrad stál a co se do
něho nastěhovali obyvatelé, došlo prý k prapodivnému úkazu.
Nedaleko hradu Houska pukla v lese skála a z toho otvoru
vycházeli do lesa duchové, kteří škodili lidem a úrodě. Za noci
nebo za mlhy brali na sebe strašlivé podoby, bloudili kolem hradu
a děsili každého, kdo byl na cestě. Lidé se báli pro ty divné úkazy
vycházet z hradu, a když řádění zlých duchů neustávalo, opustili hrad,
pronásledováni strachem z hrozícího nebezpečí. Hrad Houska potom pustl.
Teprve po několika stoletích byl na jeho místě postaven nový hrad pány z
Dubé.
Podzemí
a "kostry nelidí"
"Dále
se traduje, že v podzemí hradu
je množství podzemních chodeb a prostor, v nichž mají být pohřbeny
"jisté věci" a kostry "nelidí". Místo, kudy bylo možno
do těchto chodeb vstoupit, mělo být naznačeno
znamením nad dnes již neexistující hradní bránou.
(1)
To se dozvěděl redaktor Milan Doležal na jakémsi okultistickém sezení.
Jde
zřejmě o tuto seanci : (4)
Golis, Miroslav: "Nejstrašidelnější místo" Českolipský deník,
1997:
"S
několika psychotroniky a lidmi dobře se orientujícími ve vyvolávání stínů
ze záhrobí jsem strávil jednu noc na hradě Houska.
Důvodem
byla fantastická domněnka, že na hradě je možno navázat kontakt s údajným
"druhým světem." Podle našeho předběžného zjištění vedou pod
celým komplexem hradu chodby. Při osobním průzkumu jsme nalezli pouze dva široké
vstupy do sklepení. Oba ústily kousek od hradní kaple.Při vstupu jsme však
po několika metrech narazili na zeď. Proč ? Nevím. (Inteligentní
dotaz - asi proto, že byly zazděný. Něco na způsob dotazu z Krotitelů duchů
: Kam vedou ty schody ? Nahoru.)
"Podívejme
se tedy blíže na ony tajemné chodby. Na stěně jedné z nich byly nalezeny
značky, podle odhadu by se mohlo jednat o nějaký druh abecedy. Při rozboru
bylo zjištěno, že jde pravděpodobně o germánské magické znaky, kterým
byla přisuzována magická moc (runy
?).
O
tomto hradu se přítomní vyjádřili, že vyzařuje vlnění, které kolem
vytváří trvalou negativní zeď. S takovým místem se můžete setkat všude
tam, kde je něco nepřirozeného.
Když
večerní hodina pokročila a my se pomalu chystali k přenocování, noční
obloha se nečekaně zatáhla, začal foukat prudký vítr a blesky křižovaly
oblohu. Pršet však vůbec nezačalo. Přítomní se jednotlivě se svíčkami
v rukách rozešli po hradě a já se v doprovodu jednoho psychotronika vydal do
kaple, kde za pomoci kyvadélka prováděl měření tajemných sil v prostoru.
Po
několika hodinách jsme se opět všichni sešli. Dva z členů spiritistů
byli právě ve stavu médií, která komunikovala s druhou stranou. Otázky
byly směrovány na účel chodeb, jejich délku a na to, kdo a co se tam nachází.
Všechny získané odpovědi byly zaznamenány.
Proč
se v noci ozývalo, že není dobré, ptát se po chodbách ? Proč bylo sděleno,
že je nebezpečné otevřít to, co má zůstat uzavřeno ? Během tohoto měsíce
se na hrad vrátíme v doprovodu duchovního člověka z litoměřické diecéze."
Nikde
není možné nalézt zápis o znamení na hradní bráně - zřejmě jde opět
o informace z této seance. Nicméně pozůstatky hradní brány jsou ve sklepních
prostorech, kam nemá žádný smrtelník
(chápejme turista) normálně vstup volný. A informace o nelidech?
Kostry
nelidí
O
kostrách nelidí pod Houskou se zmiňují určité dnešní tajné okultní
společenství, kteří na svých sezeních přišli na věci, o nichž se dnes
z různých kronik a od různých svědků něco dozvídáme.
(1)
Kostry
nelidí – viz pochybná seance a la Doležal.
"O
lidech - nelidech se dozvídáme zajímavou teorii. Zdejší podloží je členité,
prostoupené podzemními prostory a trhlinami. Pokud by se u nějaké takové štěrbiny,
ze které uniká radon (což je poměrně běžný jev) usadila skupina lidí,
mohlo by to po nějaké době vést k mutacím. Postupně se měnící tělesné
znaky by je v tehdejší době spolehlivě vyčlenily ze společnosti a ponecháni
sami sobě by mutovali více a více. Nebylo by vůbec divu, kdyby je okolní
usedlíci nakonec jako "pekelné bytosti" povraždili a jejich kosti
ukryli na posvátné půdě kaple." (10)
Spíše
lze říci, že do kaplí a kostelů se pohřbívaly výjimečné osobnosti,
nejvýznamnější a nejbohatší páni. Kosti takových mutantů by zcela určitě
do kaple nikdo nedal.
Schodiště
vedoucí do sklepení
"Další
architektonickou zvláštností hradu je schodiště vedoucí od kaple do
sklepení. Jedná se o dvoje naprosto stejné schody vedoucí stejným směrem
do dvou malinkých sklípků. Obě schodiště jsou oddělena stěnou. Proč si
někdo dával tu práci a stavěl
místo jednoho schodiště, na první pohled naprosto nesmyslně, schodiště
dvoje? I velikost obou "sklípků" se zdá být nelogická - nevešly
by se do nich ani tři sudy na
víno. Zadní stěna jiného sklípku je vyzděn z cihel. Místy je tato
zeď poškozená. Ze vzniklých otvorů proudí vzduch, takže
není od věci myšlenka, že právě zde je možné vstoupit do hradního
podzemí." (1)
Šlo
zřejmě o sběrnu na vodu, původně kvůli nedostatku. Jaký byl ale osud sklípků
- později - třeba během války, po válce? To je otázka. Zadní stěna úplně
jiného sklípku je opravdu vyzděna z cihel a kamení. Nezdá se také, že by
ze vzniklých otvorů proudil vzduch.
Houska
střeží přestup do jiného světa ?
"Je
možné, že ještě předtím, než
byl hrad
Houska postaven, bylo toto místo natolik zvláštní, že připoutalo
pozornost tehdejší vládnoucí třídy - šlechty. Snad zde i existoval
nebo existuje přestup do
jiného světa,
jehož obyvatelé mohou
být od nás natolik
odlišní, že splňovali představu o
obyvatelích pekel - ďáblech, démonech. Co to bylo za nebezpečí,
které zřejmě ohrožovalo samy základy feudálního státu, byl-li
právě proti tomuto nebezpečí zbudován takový hradní komplex? Přitom
jej panovník oficiálně neuznával, přestože poslední Přemyslovci stojí s
největší pravděpodobností v pozadí realizace těchto plánů, které
provedli tajně prostřednictvím jednoho ze svých nejvěrnějších
služebníků, pana Hynka Berky z Dubé (nebo také z Housky). I když
na tomto hradě
sloužili nejlepší muži země, nevíme
o tom, co se za
jeho zdmi dělo, takřka nic. Jaké strašné tajemství to muselo být
?" (1)
Pouze
nadnesená spekulace,
detektivka...
Ohrožení
křesťanské ideologie ?
"Základem
celé středověké feudální společnosti bylo křesťanství. Kdyby se
zhroutila dogmata, která jsou základem tohoto náboženství, zhroutila by se
celá feudální Evropa a zavládl by neuvěřitelný chaos. (…) Byla
existence "nelidí" z podzemí natolik znepokojivá, že bylo
nutné vše naprosto utajit? Nebo byli "nelidé" skutečně reálně
nebezpeční a obava středověkého religiózně smýšlejícího panstva byla
opodstatněná ? Kdo ví?" (1)
Je
zajímavé, jak se vyslovuje hypotéza, že by existence "nelidí", jež
v mysli lidí by mohly být ztotožněni s démony, čerty, apod. měla ohrozit
křesťanskou feudální Evropu. Přitom však křesťanství přímo s těmito
bytostmi operovaly ve svém počínání, existence pekla a jeho obyvatel tvoří
významnou součást věrouky, o to více ve středověku.
Přestupy
jinam
"Možná,
že se vám
zdá, že obavy
postavené na základě poměrně nejasných zmínek a tradic do dnešních
dnů nepatří. Nenechte se mýlit - tajemství hradu je živé až do dnešních
dnů a stále jsou lidé, které znepokojuje. Psychotronici (*) v
okolí hradu skutečně nalézají cosi, co nazývají branami či přestupy
"kamsi jinam".
(1)
(*)
O koho jde ? Je oblíbené se odvolávat na anonymní osoby... Opět pouze
nadnesená spekulace,
detektivka...
Man
in Black po česku
Tomu
všemu, co zde bylo řečeno samozřejmě můžete věřit, ale nemusíte. Jisté
však, že redaktor Českolipského deníku, napsal v červenci
roku 1997 krátkou úvahu o hradu Houska a o některých historických
skutečnostech,
které jste
právě četli.
(šlo o článek (4)). Hned druhý den poté, co článeček vyšel, se objevil v redakci
velmi podivný člověk. Byl vyšší, a přestože vypadal na sedmdesát,
pohyboval se velmi
vzpřímeně. Zarážející byl jeho propadlý a velmi bledý obličej, s
neobvykle světle modrýma očima. I když
panovalo nesnesitelné vedro (kolem třiceti ve stínu),
byl oblečen do černého dlouhého pláště a na hlavě měl černý
klobouk (že by
takový "Man in black" po česku?) Vyjadřoval se velmi
spisovnou češtinou
ze staré
školy. Působil velmi rozumně a inteligentně. Nicméně káral
redaktora za zveřejnění onoho článku, za zmínky o podzemí hradu, s tím,
že jsou to věci, do kterých by se
lidé neměli pouštět. Tvrdil, že on ví, o čem mluví, a že by zveřejnění
těchto věcí
způsobilo paniku. Také ho velmi zajímal zdroj, ze kterého novinář
svoje informace získal. Nepůsobil
nikterak
výhružně, spíš
pouze varoval
jako člověk, který ví víc než
ti ostatní. Po půlhodině odešel, aniž se představil nebo nějak
opodstatnil důvod svých obav. (1)
Tomu
věřit můžeme, ale nemusíme.
Kostry
ptáků
Autoři
článku také mluvili s odvážlivcem, který se pokusil na Housce přespat (šlo
zřejmě o autor článku (4)).
Poprvé - asi roku 1996 - byla brána zavřená a
přelézt
zeď se nakonec neodvážil, protože se začalo schylovat k bouři a přepadl
ho zvláštní pocit strachu.
Roku 1997 se o totéž pokusil znovu. Brána byla jako zázrakem otevřená
a zdálo
se, že jeho plánu nestojí nic v cestě. Jenže pak
přišla scéna jak vystřižená z hororu. Z ničeho nic se obloha zatáhla
těžkými šedivými
mraky a začaly ji křižovat blesky, aniž by se dalo do deště. Sotva prošel
hradní branou,
bezdůvodně se roztřásl po celém těle, začal ho zalévat studený pot a přepadla
ho podivná tíseň. Přestože to prý
není žádný strašpytel, uposlechl toto zvláštní varování a
velmi rychle opustil prostor hradu. Za doprovodu křižujících se blesků
měl pocit, že na strmé cestě od hradu vedoucí liduprázdnou krajinou, jej
sleduje postava v mnišské kápi, která neměla obličej.
Poslední
pokus uskutečnil
po zveřejnění onoho článku v Českolipském deníku a po návštěvě
tajemného muže v redakci novin. Tradičně zatažená obloha ani tíseň ho
tentokrát neodradila a pronikl až na nádvoří tenkrát veřejnosti
nepřístupného hradu. Co ho okamžitě
zarazilo, byli dva mrtví ptáci - dravci, zřejmě poštolky, na nádvoří.
Ptáci nebyli dlouho po smrti, poněvadž jejich těla byla neporušená. Dalšího
dravce nalezl
na schodech
uvnitř hradu. Kdo, nebo co zabilo ony
ptáky, nikdo netuší. Snad to
mělo být
podivné
varování. V některých oblastech v rumunské Transylvánii dosud přežívá
zvyk přibíjet části dravců (například vlčí či medvědí tlamy nebo
tlapy) na vrata jako ochranu před Zlem. Možná, že s tímto rituálem souvisí
i mrtvé poštolky.
Přežívá snad mezi obyvateli žijícími v podhradí Housky jakási povědomost
o Zlu, vycházejícím z podzemí, proti němuž je třeba se bránit
vlastními prostředky,
poté, co byl
hrad svými
strážci nadobro opuštěn? Pokud jste zvědavi na noční zážitky nezvaného
návštěvníka, budete
zklamáni. Celou noc prospal jako batole a nic zvláštního se mu nepřihodilo…
(1)
Fantastická
fakta by měla být i pravdivá. Další svědek "nadpřirozeného" úkazu
zvyšuje zajímavost jevů. Tato vědomě klamavá informace je nestydatá
a snižuje důvěru v informace obou ze záhadologů.
Podle
spekulace starousedlíků kostra ptáka, zavěšeného u sklepení, byla na místo
dána před 50 lety. Na kostru ptáka
upozornil Doležal. Kdo ví, kdo jí tam dal...? Kostra tam pořád je -
(psáno roku 2000).
Poválečná
historie hradu, získané informace a pověsti
Fakta
Na
hradě Houska byla za války posádka SS. Byl tam jejich oblastní štáb.
Nedaleko Housky, když se jede ke Kruhům byly do skály vytesané bunkry. Němci
oblast střežili právě v těchto bunkrech.
Není
od věci myšlenka, že podzemní bunkry mají něco společného s chodbami
v podzemí vedoucími pod Houskou.
Za
války byl také na Housce německý (zřejmě) vědec (němečtí vojáci mu říkali
"doktore"), který byl v posledních dnech vlády posádky SS na hradě
zabit a zakopán pod Houskou (asi vlastními vojáky). (11)
Němci
se velmi zajímali o okultizmus a jestliže je pod Houskou brána "kamsi
jinam", tak právě on mohl být tím pravým člověkem na to nasazeným.
Pozor!
Toto jsou pouhé spekulace a informace zatím nejsou ověřeny.
Na
hradě byly za války uskladněny knihy, které nacisti nakradli ve všech zemích,
které okupovali – Francie, Rusko, Polsko atd.
Jednotlivé místnosti měly funkci skladu knih. Mezi knihami byly i
knihy vázané lidskou kůží. Nad tím vším držel ochranou ruku říšský
protektor K. H. Frank. (11) Ten však mohl mít zájem o knihy ryze praktický -
byl především velmi odborným knihkupcem (v Karlových Varech vlastnil
obrovské knihkupectví, kdy budovu dostal darem od A. Hitlera). Frank také
nebyl členem určitých organizovaných složek SS, které byly, jak je známo,
mysticky zaměřeny. Všechno bylo na zámku podminované, každá police s knihami
byla jištěna granáty. Četě pyrotechniků trvalo po roce 1945 několik měsíců,
než všechno odstranila.
Po
vyhnání Němců v letech 1945 byla krátce na zámku revoluční garda a
po nich řadová vojenská posádka. Ta na šestnáctou hodinu jezdívala s naloženým
povozem do Oken (rozkrádačka). (11) Poté se na Housku začali hrnout národní
správci.
Po
válce zde působila komise přidělená na roztřídění knih (ovládali
francouzštinu atd.) a dále je rozvážela do Prahy. Hrad později sloužil
jako depozitář Univerzitní knihovny v Praze).
Osud
knih je do dneška záhadou. Jeden čas byly v Neratovickém skladu a potom ?
Podzemní
chodby a prostory
Spekulace:
Třeba
se k nim dostal bývalý ředitel Spolany Neratovice a rozhodl se kouknout se
Housce na zoubek. Nebo pod zoubek? Rozhodně při přestavbě
rozkopali (nemyslí se dělníci) co se dalo a
kopali všude
tam, kde to dunělo. Dokonce kopali i v hradní kapli?!? - možná náhoda.
Na
vyhlídce, v místech, kde stál kostelík, je jáma. Dole je betonová
deska (do toho byl nějak zapleten Schreiber, Němec, který s tlupou
dobrodruhů, hledal v roce 1945 něco, co se skrývá právě pod Houskou.
Kde něco dunělo, tam kopali. Tam byly zazděny Polky a Rusky. (to se říkalo
mezi lidmi)
Paní
Bielichová, Němka, která sloužila na zámku, říkala panu K. starousedlíkovi,
že pod kostelíkem (gotický sloh) vede podzemní chodba až do zámeckého
sklepení. To inspirovalo v r. 1945 dva chlapce k prozkoumání
chodby. V pravém sklepení šli kousek do chodby, ale vrátili se. Šli do dvou
pater do sklepení. Dnes je však sklepení bez chodby. Všude je pískovec. Pan
Ing. Š. – senzibil – lokalizoval po 60 - 80 cm ve sklepení další místnosti
a chodby za pískovcem. Že by uměle udělaný pískovec?
Někdo
mohl po roce 1945 skrýt chodby umělým pískovcem. Jde skutečně o umělý pískovec
- nikoli - analýzy
se ujal Ivan Mackerle – nejde o uměle vytvořený pískovec. Záhada!
Podle
senzibila vede opravdu chodba z hradního sklepení do míst, kde dříve
stála kaplička, ale také jiné chodby byly senzibilem zjištěny.
Redaktorovi
Českolipského deníku se podařilo sehnat mapy zámku s vyznačením začátku
chodeb, které se pomocí virgule podařilo snad lokalizovat.
Jde
o spekulaci Doležala.
Podle
fresek v hradní kapli, která byla vystavěna na díře do pekla se dozvídáme,
že pod Houskou je jakési „Podzemní město“. Vyznačuje to kříž v kruhu.
(v kapli) Tento znak používali Egypťané
právě pro označení podzemního komplexu.
(Který
zdroj to uvádí?)
Mapy
jsou v archivu České Lípě – opravdu jsou tam náznaky chodeb vyznačeny
– bohužel není jasné z jakého roku. – spíše mezi 1920 – 1980 – což
je velmi široké rozpětí.
Povídá
se o tom, že z nedalekého Bezdězu vede dlouhá chodba k hradu Houska.
Bez
komentáře...
Studna
"Stále
mi vrtá hlavou podivuhodná hloubka artézské studny, jejíž pomocí je hrad
zásoben vodou. 270 metrů ! Vychází mi, že k rybníku v podhradí je to asi
tak 130 - 150 metrů. Tam voda je a dokonce je opodál i studánka. Přesto jde
o vrt do hloubky o 120 - 150 m větší… Mimochodem, tato studna má v průměru
několik centimetrů a byla vyvrtána až v poslední čtvrtině tohoto století…
Dříve prý k zásobování vodou sloužila (podobně jako na Bezdězu)
cisterna s dešťovou vodou."
(10)
Střeží
Houska vchod do říše Agharta ?
Z
toho všeho se vynořila další hypotéza: "Pověsti,
že Houska střeží vchod k něčemu, co se skrývá v podzemí, mohly nacisty
dovést až k výzkumu, zda se náhodou nejedná o vstup k podzemním systémům
vedoucím (proč ne) třeba až do Tibetu." (9)
Proč
ne…
Etymologické
souvislosti, symboly a erby
Houska
je staročeské pojmenování mladé husy, husičky, dalším významem je
pletené pečivo z pšeničné mouky. (podle:
Váša, P. - Trávníček, F.:
Slovník jazyka českého. Nakladatelství
Fr. Borový 1941, 1671 stran)
(10)
Husa
symbolizuje ženský a domácí princip. Římané dávali husu do souvislosti s
Venuší, Amorem, Erotem, (pojídání zvyšovalo rozkoš) a s Marsem (husy
zachránily Kapitol). Husa se pojídá na svátek sv. Martina jako pomsta za to,
že ho husy prozradily, když se schoval před vysvěcením na biskupa. Ve středověkých
bestiářích představuje husa ostražitost (to by mohla být stopa!).
Svým kejháním byla však připodobňována k lidem, kteří klevetí a
pomlouvají. (12)
Zjevení
temné postavy
V loveckém
salónku se prý za úplňku objevuje temná postava zámku, ochránce,
který prý střeží zámecké tajemství.
Tato
informace snad pochází od senzibilky Zdenky Vrzalové, která tam ještě se
dvěma kolegy přespala. Prý je něco chtělo vypudit z magického kruhu
(3), (5). Po odvysílání pořadu se ozvala nějaká paní do redakce, že prý
se tradovalo již za Němců, že se na Housce a v okolí potuluje postava
v černém. Jiná paní po telefonu tvrdila, že prý mají nedaleko chatu
a jí se přihodilo, že jednou večer proniklo do jejich domu bělavé světlo.
Takhle
to vypadá jako - jedna paní povídala, ale je to vše založeno ve složkách
TV Prima, jména ani místo chaty není s dispozici.
Pověst
o Orontovi
Další
divačka pořadu TV Prima – senzibilka (místo ?) – tvrdila, že temná
postava je duch Oronta.
Legenda vypráví:
Na
opuštěném hradě Housce, vystavěném na začátku 14. století pány z Dubé,
poblíž Bezdězu, se v roce 1639 usadil hlouček zlotřilých vojáků,
jejichž vůdcem byl Oront, bývalý poručík ve švédském vojsku, který se
brzy stal postrachem celého okolí…. – jde o to, že ho nikdo nemohl dostat
a mezi lidmi se ujala víra, že švédský lupič uniká z nebezpečí nějakým
kouzlem a že je dojista ve spolku s ďáblem. Dva myslivci se dohodli, že
Oronta dostanou. Místní kovář jim očaroval flinty a stejně tak olověné
kule, které neminou. Těsně u paty hradního vrchu stála opuštěná kovárna.
Do té se oba myslivci vplížili, vylezli tam na půdu a ve střeše proti
hradu odstranili nepozorovaně několik šindelů. Takto povstalým otvorem bylo
vidět přímo na okna hradní síně, ve které přebýval Oront. Jeden z myslivců
zařval: „Oronte, slyšíš mě, Oronte!“ Tu se otevřelo tabulkové okno
hradní síně a z něho se vychýlil švédský lupič, aby zjistil, kdo
jej volá. Po té, co spatřil na skalním výstupku jednoho z nich, tak se
zeptal: „Čeho žádáš?“ Najednou se zablesklo a druhý myslivec vystřelil.
Švéd s prostřeleným čelem zavrávoral u okna a jen stačil zvolat:
„Mou černou slepici sem!“ Ale už bylo pozdě na nějaká kouzla, neboť v té
chvíli se Oront skácel mrtev k zemi….(zdroj
?)
Ale
legenda o Orontovi je docela zajímavá – že by si Švéd ochočil místní
potvorné stvoření?
Svědectví
anomálních úkazů
Do
redakce Fantastických fakt došla prý i zpráva o jiném
svědkovi,
který (a měla by to být žena) viděl malé postavičky nedaleko (otázka
je "jak nedaleko")
Housky, které se po spatření hned ztratily kamsi za klády. Po bližším
prozkoumání místa nikde nikdo.
Další
informace z magazínu FF (zdroj ?) – dělník, který slyšel v kapli
podivné zvuky.
Dva
svědci, které nikdy nikdo neviděl.
Vnuk
pana Rampoucha st. tvrdil, že se po okolí traduje,
že tři postavy v kápi potkal zdejší myslivec (po smrti), který v tu
ránu upadl do bezvědomí, probudil se po velké chvíli propocený, ale široko
daleko už nebylo žádné zjevení.
Podle
informace M. Doležala
: „Nedaleko Housky žije exorcista, který přišel z Říma aby tu chránil
před Zlem z Housky.“
Naprostý nesmysl. Páter Jindřich bydlí až zhruba 50 km od Housky v Jablonném v Podještědí. Když se dozvěděl, co o něm redaktor Doležal píše, nestačil se divit. V Římě byl, ale kouknout se jen na ostatky svatých během své 14 denní dovolené. Milý páter Jindřich se teď coby „exorcista“ krásně vyjímá v několika sloupcích Českolipských novin a jistě si o něm četlo hodně místních lidí… Inu chybička se vloudí. Neuvěřitelné!!!
Působení Svatopluka Karáska
Evangelický
farář Svatopluk Karásek, člen rockové kapely "Plastic People of
Universe", v době dlouho před rokem 1989 působil na hradě
Houska jako kastelán. Malým vstupem účinkoval i v pořadu Záhady a mystéria
(TV Prima), ale jeho odpovědi byly nic neříkající, spíše jakoby ani o celé
záležitosti nechtěl hovořit. Navíc směr otázek moderátora pořadu téměř
vždy směřoval k fantaskním závěrům a směrem k senzacechtivosti.
Avšak zmínění hudebníci svého času na hradě Houska trénovali své
repertoáry a některé prostory hradu byly používány jako zkušebna. V jednom
z dílů TV seriálu "Big – Beat", který samostatně hovořil
o činnosti „Plastiků“, se zmínil pan Hlavsa (baskytarista) o jistých
anomáliích, které provázely zkoušky kapely. Bylo o tom ale hovořeno jen
velmi krátce, navíc to nebylo tématem pořadu. Divák tomu nemohl klást žádný
význam, jelikož hudebníci tohoto souboru byli dosti extravagantními
osobnostmi s ohledem na požívání alkoholu a psychofarmak.
Mystifikace
s fotografií
Kastelán
hradu Houska nechal přespat na hradě nějaké nadšence (jména nejsou známa).
Ti se rozhodli, že udělají stíny a vyfotí podvodně ducha Housky.
Fotografii udělali, ale nakonec PRÝ vyfotily něco jiného. Fotku, na které
je muž v německé uniformě a vedle snad údajný „doktor“. Celá věc
se ale zdá pochybná.
Mystifikace
s Máchou
V časopise ZAZ č. 2, roč. 1999 (8), a ve stejné době i v Informačním zpravodaji FFC (klubovém časopise Fantasic Fact Clubu : Hejl, P.: Houska: nová fakta a teorie z nich vycházející. IZ FFC č.5, 1999, s.14-22 (7) byl uveřejněn dopis Karla Hynka Máchy, popisující podivný zážitek. Byl z knihy: "Čas hradů v Čechách III." autorů M. Myslivečka, L. Koubové a F. Vrbenské (Horizont, Praha, 1996 (6).
Uvedený dopis v jinak seriózní faktografické knize působil velmi věrohodně. Po dotazech u autorů knihy "Čas hradů v Čechách III." na autentičnost otištěného dopisu, sdělila PhDr. L. Koubová, že v knize je pouze jediná mystifikace - tento dopis. Přenos v čase se tedy nekonal.
Přesto to vedlo P. Hejla k vyslovení odvážné hypotézy, vycházející z údajů z Magazínu záhad 2/1998, kde M. Doležal a A. Česal zmiňují možnost, že Keltové uloupili cosi z věštírny v Delfách a ukryli to na hradu Houska. Na tomto stroji času - zřejmě pocházejícího z Atlantidy - byla založena sláva Delf. (2) Podle názoru autora se Mácha v podzemí dostal ke stroji času, ten nevědomky spustil a přenesl se do budoucnosti.
Závěr
Porovnání publikovaných údajů s fakty a následné ověřování ukazuje na několik zásadních momentů. Především se zde jako v kapce vody odráží stav české záhadologie - překrucování faktů, jejich přizpůsobení tak, aby vyhovovaly předem vytvořenému schématu. Kosa padá na kámen v okamžiku, kdy si někdo "dovolí" pochybovat o věhlasných autorech a požaduje zdroje k publikovaným údajům a ověřuje si je. Poté se ukáže, že jde o záměrně nafouklou bublinu, která žije svým vlastním životem, je přiživována dalšími a dalšími smyšlenkami - bez ohledu na to, jaký je skutečný stav věcí. Ten už však nikoho nezajímá. Hrad Houska bude ještě dlouho synonymem "brány do jiných světů", místem ukrytého zla a podivných anomálií. Když se však vyjde z tohoto rozboru, vidíme, že to vše je postaveno na několika pověstech, kterých se ke každému hradu a zámku vztahuje velké množství. Stačí však šikovný redaktor, spletení pár fakt a polopravdy i vyložených smyšlenek na jednu hromadu - a máme zde vzorovou záhadu. Co na tom, že jde o spekulace - naplní se řada stran časopisů, novináři mají o čem psát. A to je zřejmě nejdůležitější.
Kol. aut.: KPUFO Mělník, Karlovy Vary, Plzeň, Česká Lípa, Praha, Mladá Boleslav, Sokolov
Zdroje
:
1.
Česal, A. - Doležal, M.: "Díra do pekel či přestup do jiné
dimenze ? Fantastická fakta, č. 9, roč. 1997
2.
Česal, A. - Doležal, M.: Synové kultu boha Anubise. Magazín záhad, č. 2, roč.
1998
3.
Vrzalová, Z.: Noc mezi přízraky. Fantastická fakta, č. 9, roč. 1999
4.
Golis, M.: Nejstrašidelnější místo. Českolipský deník, duben 1997
5.
Záhady
a mystéria. Hrad Houska, pořad TV Prima, 1999
6.
Mysliveček, M. - Koubová, L. - Vrbenská, F.: Čas hradů v Čechách
III. Horizont, Praha, 1996
7.
Hejl, P.: Houska: nová fakta a teorie z nich vycházející. IZ FFC č.5,
1999, s.14-22
8.
-jh-, -mř-: Je na hradě Houska místo časoprostorových přesunů ?
ZAZ č. 2, roč. 1999
9.
Lapáček, J: Střeží Houska vchod do bájné říše Aghartha ?
http://www.spirala.cz
10.
Lapáček, J.: Výlet Spirály na hrad Houska.
http://www.spirala.cz/clanek.asp?id=729
11. Podle svědecké výpovědi s místním občanem (p. K.)
12. Podle : Attwater, D.: Slovník svatých. Papyrus, Vimperk, Jeva, Rudná u Prahy,
1993, Biederman, H.: Lexikon symbolov. Obzor, Bratislava, 1992, Pracný, P.: Český
kalendář světců. Eva Edition Praha, 1994, Remešová, V.: Ikonografie a
atributy svatých. Zvon, Praha, 1991
13. Hrad Houska. (Spolek Luna, Hradec Králové) -
http://www.mujweb.cz/www.luna.myst/houska.htm
- opakování tezí z FF (1), dojmy z vlastní výpravy