|
Návštěva Českého Krumlova je
poznamenána dvěma věcmi. Hromadou turistů a hromadou atrakcí. Ekonomická
výhodnost návštěvy pro cizince doplněná až servilní úslužností místních
obyvatel vůči cizí řeči a hlavně měně je pro „obyčejného návštěvníka“ někdy
těžko stravitelnou kombinací. Přemrštěné ceny a přecpané ulice, to opravdu
není lákavý prázdninový výlet, Krumlov Nekrumlov. Přesto stačí opustit
hlavní „korzo“, zahnout do boční uličky a ujít pár kroků. Projdete barokní
branou a ocitnete se v konejšivé náruči tiché zahrady mnohoslibně nazvané
Tramín. |
|
S vínem a světskými
radovánkami však nemá nic společného, právě naopak. Ta zahrada je klášterní
a náleží ke klášteru Rytířského řádu křižovníků s červenou hvězdou, dříve
minoritů (foto vpravo), jedné z nejvýznamnější krumlovských památek.
Rozsáhlý komplex staveb, který svojí historií sahá nejméně do roku 1357,
poznamenal zub času více, než bylo nutné Přesto je v něm ukryt malý skvost,
mariánská kaple z roku 1686. Byla postavena podle švýcarského vzoru,
kláštera v Einsiedelnu a stejně jako tam i zde najdeme milostnou sošku černé
panny Marie. |
Kde se vzala její
černá barva? To s jistotou neví nikdo. Kult černých madon je
podle některých názorů spojován s předkřesťanskými bohyněmi
(černé) země a plodnosti, jejímž nejlepším důkazem je právě dítě
držené v náručí. Krumlovská černá madona pouze napodobuje černou
madonu einsiedelnskou. Původ její černé barvy pleti je někdy
vysvětlován zcela prozaicky. Umazala se prostě od svíček, které
kolem ní po staletí čadily.. Podle jiného podání však svoji
černou barvu získala až poté, co musela být po vpádu Francouzů v
roce 1798 ukrývána v zemi. Navlhla tehdy tak, že poškození mohl
zakrýt jen tmavý nátěr. Kromě toho novobarokní soška, kterou je
dnes možné v Einsiedelnu vidět, pouze nahrazuje původní
románskou madonu, vyřezanou údajně z černého dřeva.
I když je krumlovská
madona zhotovena po vzoru té einsiedelnské, není její přesnou
kopií a liší se zejména v poloze pravé ruky. Ta krumlovská
ukazuje dolů, k zemi, einsiedelnská v ní drží žezlo ve vladařské
poloze. Liší se také půdorys obou mariánských kaplí. Krumlovská
je obdélníková a einsiedelnská osmiúhelníková.
Mystické černé
madony se ale nenacházejí jen v Krumlově nebo Einsiedlnu. Mají
své „sestřičky“ na mnoha slavných místech. Černá madona v
Chartres je prý ze všech nejstarších a snad dokonce představuje
původně bohyni Isis v náručí s malým Hórem. Černá madona v
Čenstochové je ikonou, u níž je prý černá barva tváře úplně
normální. Podle ikony byla namalována i březnická černá madona.
Ta z Chlumce nad Cidlinou zčernala, aby pohrozila vojákům
okupujícím klášter. Proč je ovšem černá Černá Matka Boží na rohu
Celetné ulice a v pražské Loretě není jisté. Tradice je tradice
a černé madony jsou prostě jaksi mystičtější než ty „obyčejné“.
O tom by mohla vyprávět asi i ta polozapomenutá krumlovská.
Jitka Lenková
Foto autorka
|