KLUB PSYCHOTRONIKY A UFO 

BENEŠOV


Představení
Záhady
Památky
Anomálie
Zajímavosti
Odkazy
Diskuse
Napište nám

Blaník a jeho rytíři pod drobnohledem badatelů

Notoricky známý příběh posloužil roku 1889 jistému pisateli jako základ pro barvitý fejeton nazvaný Co jest pravda. Vyšel tehdy 18. srpna v Národní politice a místo jména pisatele byl příspěvek označen pouze zkratkou H. V. B. Až do zcela nedávné doby se nevědělo, kdo stál za touto zkratkou. Sám fejeton dlouhou dobu málem sloužil jako potvrzení toho, že se v hoře Blaník skutečně nachází jakási časoprostorová brána, kterou je možné proniknout do jiné reality a potkat se tam nejen s blanickými rytíři, ale 1 s dalšími bytostmi. Opravdu?

O čem fejeton vlastně pojednával? Na počátku všeho stálo lámání jednoho ze základních kamenů pro stavbu Národního divadla v roce 1868. Jistý dělník jménem Václav Podbrdský se v lomu zřítil do hlubiny, ale jeho tělo tehdy nalezeno nebylo.

Zřejmě byl prohlášen za mrtvého. Kupodivu, po osmnácti letech (roku 1886) se objevil a žádal u soudu ve Vlašimi, aby mu byla vyplacena ušlá mzda. Podrobně soudu vyprávěl o svých zážitcích při setkání se slavnými postavami české historie, které údajně v Blaníku žijí. Soud byl shovívavý. Vydal majiteli lomu platební příkaz na jedenáct zlatých, a tím všechno skončilo. Neskončilo to však pro vojáky, kteří si na Podbrdského posvítili kvůli vyhýbání se vojenské službě. Ale vojenský soud ho nakonec osvobodil, nejspíš si o duševním stavu dotyčné osoby pomyslel totéž, co soud civilní. Tolik obsah fejetonu.

ZÁHADA PRAKTICKY VYŘEŠENA

Vodítko k tomu, do jaké míry je uvedený příběh pravdivý, by mohla poskytnout identifikace osobnosti pisatele fejetonu. Dotaz autora tohoto materiálu adresovaný Národní knihovně se nesetkal s úspěchem.

Ani tam pisatele nevypátrali. To už byla přímá výzva pro další pátrání.

První zjištění na sebe nedalo dlouho čekat. Pisatel fejetonu pod zkratkou H. V. B. naštěstí stejnou zkratkou opatřil i knihu "Kolonisace Srbska — prostonárodní pojednání o kolonisaci v Srbsku a poučení našim rolníkům," která vyšla v nakladatelství Kober jako soukromý tisk roku 1880. Publikace jistě musela být schválena c. k. cenzurou, jinak by světlo světa nespatřila. Tím, že byla povolena do tisku, se pak mohla následně objevit ve kterémkoliv sborníku či almanachu, aniž by redaktor riskoval, že tiskne dobový samizdat.

Pátrání po pisateli fejetonu pokračovalo. Autor tohoto příspěvku časem narazil na "Urbánkův věstník bibliografický — měsíčník pro rozhled v literatuře, hudbě a umění," roč. I., 1880, č. 5, kde je na straně 102 uvedena obecná informace o výše zmíněné knize "Kolonisace Srbska" včetně zkratky pisatelova jména H. V. B., ovšem bez rozšifrování celého jména. Až další, druhý ročník tohoto věstníku z roku 1881 přináší jisté rozuzlení. Na straně 75 uvádí: „Spis Kolonisace Srbska (viz U. V I. č. 5 str. 102) sepsal dle Českého jihu č. 23 (4. bř. 1881) Hynek Vilém Burian, vrchní inspektor srbských círk. nár. statků, nar. roku 1850 v Ml. Vožici.“ Anonymita pisatele fejetonu byla konečně prolomena.

Pojďme se na osobnost Hynka Viléma Buriana podívat trochu blíž:

Pražské hospodářské noviny z 1. dubna 1908 zveřejnily v souvislosti s úmrtím H. V. Buriana na titulní stránce jeho portrét a na stránce 77 nekrolog s údaji o narození a úmrtí (14. 2. 1851 Mladá Vožice — 15. 3. 1908 Nový Bydžov). V jednom sloupci byly uvedeny tři podstatné informace o pisateli fejetonu. Do roku 1888 byl Burian ředitelem hospodářské školy v Českých Budějovicích, v letech 1870—1872 vykonal řádně vojenskou službu a ovládal osm jazyků. Polyglot. Psal články, úvahy, fejetony. Do časopisu Tábor, do Českého Jihu a dokonce i do časopisu Vesrnír, který je vydáván až do dnešního dne. Právě Vesmír přinesl například 15. února 1890 v č. 9 na straně 98 jeden Burianův článek s názvem Slepec slovanský.

Nasvědčuje mimo jiné tomu, že Burianovy znalosti a odborné publikace o pomologii (odvětví botaniky zabývající se studiem odrůd ovoce, pozn. red.) byly na svou dobu na vysoké vědecké úrovni.

Mladá Vožice, kde Burian žil a nakonec i zemřel, se nachází jen 18 kilometrů od Blaníku, a pro aktivní lidi oné doby to nebyla žádná vzdálenost. Pro pana Buriana se zřejmě Blaník stal srdeční záležitostí a krásnou vzpomínkou na dětství. Z Blaníku byl kámen pro Národní divadlo odeslán v roce 1868, a pisatel fejetonu určitě nebyl prvním, kdo o tom psal. Uplynulo přece dlouhých 21 let. Například časopis Budivoj, ročník XXII, č. 58, ze čtvrtka 22. července 1886 přinesl naprosto stejný text o propadnuvším se dělníkovi Podbrdském a dokonce se stejným názvem, a to o tři roky dřív. Při podrobnějším čtení tohoto materiálu však nalézáme několik dat, která později publikovaný fejeton již neobsahoval, což nám napomohlo v dalším pátrání. Bylo tam například uvedeno číslo platebního příkazu od vlašimského soudu pro kamenického mistra a číslu pluku, kde byl hrdina fejetonu Podbrdský podroben soudu za vyhýbání se vojenské službě.

Zajímavé je, že text v Budivojovi nebyl vůbec podepsán ani opatřen zkratkou. Kupodivu však v jiném čísle Budivoje posledním z téhož roku (30. prosince 1886), se na stránce 103 objevil fejeton s názvem "Vojtík v Blaníku" a se signaturou H. V. B.! Pokud byl Burian také autorem článku z července, proč se nepodepsal?

Číslo platebního příkazu mohl znát pouze člověk, kterého se záležitost týkala, a pak jen lidé od soudu. Měl pan Burian u soudu známého, který mu tento údaj pro větší věrohodnost příběhu sdělil? Čeho se pan Burian bál, když tuto informaci o tři roky později ze svého fejetonu v Národní politice vypustil?

KAM SE PODĚL PODBRDSKÝ?

Tím celá zápletka zdaleka nekončila. Bylo zapotřebí podívat se podrobněji i na osobu Václava Podbrdského, který hrál v našem příběhu hlavní roli.

Následovalo pátrání v matrikách. Desítky matrik, tisíce stránek. Louňovice pod Blaníkem, Kamberk a další městečka a vesnice. Teprve v Domašíně, který je od roku 1980 součástí Vlašimi, zaznamenal autor tohoto příspěvku jistý dílčí úspěch. Konkrétně v místní matrice a zároveň na místním hřbitůvku, kde nalezl s láskou opečovávaný hrob rodiny Podbrdských. V domašínské matrice byl nalezen jediný Václav Podbrdský s údaji narození a úmrtí 28. 8. 1787 — 4. 8. 1871 (Státní oblastní archiv v Praze, Domašín 01 str. 59 — Domašín 07 str. 158). Něco nám tu ale nesedí: Václav Podbrdský z fejetonu údajně pracoval na lámání kamene pro Národní divadlo v dubnu 1868, a v té době mu mělo být podle údajů z matriky již 81 let...?!

Další stopu ve směru pátrání, fakticky ale hlavolam, poskytl Časopis Národního muzea v Praze, řada historická, č. 3-4 z roku 1983. Obsáhlý několikastránkový článek přináší soupis všech kamenů z historických míst Čech odeslaných pro výstavbu základů Národního divadla. Nechybí zde ani podrobná zmínka o kameni z Blaníku. Autorem zmínky byl Čeněk Fisher, nadlesní z Louňovic pod Blaníkem, který zpracováním kamene pověřil jistého Františka Růžičku a dále jakéhosi pana Staňka, údajně zkušené kameníky. (O Václavu Podbrdském ani slovo.) S tou jejich zkušeností to ale mohlo být i jinak, jednomu z nich bylo v té době pouze osmnáct let. Navíc se ukázalo, že kámen, který vylomili, nevyhovoval rozměry, byl příliš malý a nakonec skončil ve sklepě místního pivovaru. Dále se z Fisherova příspěvku dozvídáme, že se sám v dopise ze 14. dubna 1868 poněkud nesměle dotázal Prahy, jaký rozměr by blanický kámen vlastně měl mít. Vytesání druhého kamene dopadlo na jedničku, a mohl tak být s velkou slávou odeslán 10. května do Prahy. Opět tu ale něco nesouhlasí. Kronika v Louňovicích tvrdila, že tento byl kámen vylomen na Slepičí skále, asi 500 metrů od vrcholu Velkého Blaníku. Podle pozdějšího zkoumání geologů ovšem zdejší ortorula neobsahuje turmalín, zatímco kámen odeslaný do Prahy ano, a musel být zřejmě vylomen V Křížovském lomu, který se nachází třikrát dál od vrcholu směrem na severovýchod. Louňovická kronika zřejmě hovořila o prvním, nepodařeném kameni.

AMERICKÉ INTERMEZZO

A jak to bylo s Václavem Podbrdským? Rok 1866 byl pro Rakousko rokem černým, válku s Pruskem totálně prohrálo. Promítla se v tom samolibost mocných, nekritické zhodnocení vlastních sil, i všeobecné nadšení obyvatelstva zpracovaného propagandou. Pak přišla bitva u Sadové a kruté vystřízlivění.

A kocovina byla neuvěřitelně dlouhá a bolestná. Lidé v Čechách včetně těch, kteří žili pod Blaníkem, pocítili důsledky prohrané války s Pruskem vrchovatě. Byli nuceni pruské vojáky ubytovat a živit. Navíc ve zmíněném Domašíně zapracovala i lidská nedbalost. Onoho roku zde oheň pohltil pět domů, a krátce na to jich shořelo dalších osmnáct. Navíc začala řádit i cholera. Přes třicet mrtvých v jedné obci za necelý podzim. Přisadila si příroda a trestala obyvatelstvo neúrodou, která trvala několik let. Deště a zimu střídala vedra a sucho. Profesor na gymnáziu František Augustin Slavík tuto neblahou historii podrobně popsal ve své knize Dějiny Domašína, jeho farní osady a bývalého statku v Táborsku, vydané v Táboře roku 1882. Bída, hlad nemoci. Mizerná životní perspektiva.

Rakouské úřady ztrácely nervy. Příkazy, zákazy, omezení. Každý tábor lidu, každé setkání, každé ochotnické divadelní představení jako by znamenalo nebezpečí. Rok 1848 zůstával v paměti lidí velice živý. Kladení základních kamenů k Národnímu divadlu však bylo něco, co si úřady netroufly zakázat. Jeden domašínský občan, reálný Václav Podbrdský, vzal osud do svých rukou a odhodlal se k tomu, co v té době učinila řada jeho krajanů. Vydal se za vidinou lepšího života do Ameriky. Sehnal nějaké peníze, prodal, co mohl, a pak už jen z paluby třetí třídy sledoval, jak se blíží Socha svobody. Byla to jedna z možností, jak vysvětlit Podbrdského nepřítomnost, která trvala osmnáct let.

Cleveland ve státě Ohio je dnes velkoměsto se třemi miliony obyvatel. Leží na břehu Erijského jezera mezi průmyslovými giganty Pittsburghem a Detroitem. V době, o které píšeme, zde žila téměř třicetitisícová česká menšina. Město ve městě a česky tištěný časopis Dennice novověku. V pátek 20. května 1887 zde v rubrice Muzeum hlouposti vyšel zajímavý článek. Přesně týž článek, který se o rok dřív objevil v Budivojovi a o dva roky později v Národní politice. Z Čech ho odeslal do USA jakýsi důstojník ve výslužbě. Zajímavost a kuriozita, kterou pan Václav Šnajdr, takto majitel Dennice novověku, pro české krajany s radostí přetiskl. A úplně na závěr: zajímavé je, že Dennice novověku zveřejnila o dvanáct let později, ve čtvrtek 26. ledna 1899, článek s názvem Nedělní rozjímání a s podpisem Podbrdský.

Kdo se to tehdy v roce 1886 ocitl před vojenským soudem?

Poznali ho prý příbuzní i sousedé. Pokud jeho vyprávění byla jen báchorka, proč se vracel? Stesk po domově? Soud ho tehdy osvobodil, přiklonil se k názoru obhajoby, že to s duševní rovnováhou obviněného zřejmě nebude nejlepší. Vojáci o něho ztratili zájem a úřady patrně také. Zcela duševně mimo ale Podbrdský určitě nemohl být. Podle kamenického mistra Šolínka pracoval tehdy se střelným prachem. Svěřil by mistr svému dělníkovi takovou práci, kdyby to neměl v hlavě v pořádku? Kdo tedy byl onen Podbrdský v Dennici novověku z ledna 1899? To už dnes nejspíš zjistit nepodaří.

PŘÍPAD RYTÍŘE PUTZLACHERA

Snad bychom mohli celou historii uzavřít tím, že obrozenečtí autoři sehráli spolu a nakonec i s námi jakousi šarádu, jejíž smysl nám dnes už uniká, a odkázat příběh o Blaníku a jeho rytířích tam, kam patří, tedy do říše pověstí a bájí.

Co si ale máme myslet o dalším, tentokrát již reálném příběhu, který se odehrál ještě o několik desetiletí dřív a který velmi nepokojil tehdejší úřady? Zevrubně je vylíčen na stránkách 444—446 v časopisu Ilustrierte Chronik von Bohmen, Praha 1853. Tištěno kurentem, naštěstí kvalitním, takže se text dal přečíst. S pomocí překladače a přiměřené logiky jsme získali tento text:

„Příspěvek k dějinám hory Blaník v Čechách.

V roce 1826 nebo 1827, za teplého a slunečného letního dne, přijel berounský okresní komisař, rytíř Tomáš Putzlacher z Prahy, do jedné vesnice v okolí hory Blaník, kde měl úřední jednání. Po komisi se rozhodl udělat si zajížďku ke svému příteli z mládí, hraběti z Kiienburgu, kterým byl již dříve pozván do Mladé Vožice. Cesta vedla velmi blízko kolem hory Blaník.

V dobré náladě začal upovídaný pan Putzlacher vyprávět svému průvodci, se kterým seděl v kočáře, o rytířích pod velením urozeného Zdeňka. Jeho posluchač se tomu vysmíval a dovolil si urážlivé poznámky o spících rytířích. Okresní komisař upozorňoval posměváčka, aby byl zticha, ale nebylo to nic platné. Cestovatelé měli Blaník ještě za zády, když jim vyjela v ústrety početná skupina jezdců. Skupina rytířů v tmavomodré zbroji, s hledím přes obličej. Tváře s dlouhými, huňatými vousy. V rukách svírali bojové meče. V oblacích prachu cválali těsně za nimi koly kočáru, aby je cestující mohli sledovat. Kočí se snažil jet co nejrychleji.

Putzlacherův průvodce upadl do hlubokého bezvědomí. Zástup jezdců je doprovázel velmi dlouhou dobu, až se nakonec ztratil v oblacích prachu písčité cesty. V Mladé Vožici musel lékař omdlelému kolegovi pustit žilou a trvalo to dlouhé čtyři hodiny, než se vzpamatoval.

Pan Putzlacher zůstal u přítele hraběte několik dní, dokud se pacient neuzdravil. Zvěst o setkání s blanickými rytíři se však brzy roznesla po městě i okolí. Již třetího dne Putzlacher obdržel dopis od okresního hejtmana z Tábora se vzkazem, aby ho navštívil před cestou do Prahy. V Táboře pak musel odpřisáhnout, že se vše odehrálo, jak bylo právě vylíčeno, a zároveň mu byla nařízena nejvyšší úřední mlčenlivost o této události. Rovněž mu bylo uloženo zajistit také mlčenlivost svého průvodce a kočího. Protokol o celé této záležitosti zaslal okresní hejtman neprodleně do Prahy tehdejšímu nejvyššímu purkrabímu hraběti Chotkovi.

Vše zde uvedené mi na své čestné slovo vyprávěl Jeden postarší hraběcí úředník. Uvedl ještě jednu událost, ke které mělo dojít na podzim následujícího roku. Na hoře Blaník se konal velký hon. Jeden z myslivců zastřelil daňka, a když si pro něj šel, jeden z rytířů už ho nesl přímo k němu. Rytíř položil daňka na zem, poodešel o několik kroků a náhle se ztratil.

Pro ověření pravdivosti vyprávění by bylo velmi žádoucí, aby se některý z pánů, kteří pracují na této ilustrované kronice, obrátil na archivy dotyčných úřadů, na kancelář hraběte Küenburga a na jeho úředníky v Mladé Vožici nebo k bývalému okresnímu komisaři v Berouně, panu Tomáši Putzlacherovi, v současnosti okresnímu hejtmanu v Chrudimi.

Vše se odehrálo tak, jak jsem popsal, a nepřidal jsem ani slovo navíc, což potvrzuji svým podpisem.

Jan Křtitel Peterka, praktikující lékař

V Praze 12. 3. 1852“

Zajímavé, že? Existenci rytíře Tomáše Putzlachera (1795-1872) si autor tohoto příspěvku pochopitelně ověřil. Skutečně jde o reálnou postavu. Přitom Putzlacher nebyl ani zdaleka zkostnatělý rakouský úředník té doby, ale projevoval se jako vzdělaný člověk. Jako krajský hejtman v Plzni například prosadil opravu a opětné vysvěcení kostela svatého Jakuba Většího v Nepomuku (1857-1859), jenž byl zrušen v době josefínských reforem. Za logický a pochopitelný můžeme mít i postup úřadů v souvislosti s uvalením mlčenlivosti, tehdejšího „informačního embarga“ na zúčastněné osoby. Co kdyby se začalo mezi Čechy šuškat, že mají v Baníku v záloze opravdu své vlastní vojsko?

TAKÉ ZÁJEM TŘETÍ ŘÍŠE

Blanický příběh poutal dlouhodobě zájem nejen Čechů a rakouských c. k. úřadů, ale jak se zdá, i ideologů takzvané Třetí říše. Při pečlivější prohlídce Veřejové skály lze na zemi jednoho z výklenků objevit několik pečlivě provedených otvorů. Proslýchá se, že jde o práci skupiny lidí z nacistického projektu Ahnenerbe.

Říšský vedoucí SS Heinrich Himmler, jenž byl pověstný svou posedlostí germánskou mystikou, zřejmě projevil o Blaník zájem, i když jednoznačné listinné potvrzení o tom zatím chybí. Zdá se, že vstup do tajemné podzemní říše Agartha začali jeho lidé hledat i zde, paralelně s expedicemi do odlehlého Tibetu.

Karel Dudek

Přísně tajné - literatura faktu 5/2023

Foto


 

 

 

 

 

 

 
 

(c) Klub psychotroniky a UFO, 2004 - Borská ul. 19, 320 22 Plzeň, ČR 
Za obsah odpovídá : kpufo@atlas.cz
Připomínky adresujte : kpufo@atlas.cz
Poslední aktualizace: 26.06.2025