Jaké  jsou zkušenosti s UFO ?


Každý rok se na univerzitě v Laramii ve Wyomingu (USA) koná konference o kontaktech s UFO - především o únosech lidí mimozemskými návštěvníky. Známý psychiatr James S. Gordon tuto konferenci navštívil a zjistil, že většina účastníků je mnohem racionálnějšího založení, než očekával. Přesto...

"Tři z nich stojí na pravé straně mé postele. Zkouším křičet, ale nemohu mluvit. Nemohu se hýbat. Bojím se a přitom si vzpomínám na bolest z předešlých časů. Prolétají stropem a střechou a berou mne s sebou. Krátce nato jsem v jejich lodi, ležím na stole a je mi zima. Jsem nahá. Něco vsunují do oblasti mojí vagíny a já se bojím, že to tam nechají. Mají na sobě přiléhavé černé kombinézy. Vypadají jako černé kobylky. Žádné vlasy, široká čelist. Černé oči, velké, tvarem něco mezi kulatými a oválnými. Malé otvory pro nosní dírky. Žádné uši, jen 30 cm dlouhá tykadla. Palec a tři dlouhé prsty. Jsou studení, když se mne dotknou. Baví se spolu a já je ve své mysli slyším. Kolem nich je vlhký, plesnivý zápach. Převrátí mne a k páteři mi přikládají horkou jehlu. Nic neříkají. Nemohu křičet o pomoc. Poté se vznáším, ven z lodi. Se mnou jsou bytosti, které mne obklopují. Nebojím se. Jsem zpátky v posteli, pomalu usínám. Jsou pryč."

Byl jsem v Laramii ve Wyomingu na 11. výroční konferenci "Rocky Mountains" o výzkumu UFO, seděl jsem ve třídě s Leo Sprinklem, psychologem, který konferenci organizoval, a sledoval jsem jak Sprinkle dokončoval hodinu hypnotické regrese s Mary, 43 letou správkyní nemocnice, která si vzpomínala na svůj únos mimozemšťany z předešlého prosince.

Kdysi bylo UFO látkou, které jsem se vyhýbal, zvláště při pročítání stránek bulvárních novin. Praktický smysl, netrpělivost a moje kvalifikace psychiatra dohromady způsobily to, že jsem toto téma považoval za zvláštní, neškodný a ne příliš zajímavý přelud. Tři kolegové mě přinutili uvědomit si, že aspekty UFO - fenoménů existují, a že bych jim měl věnovat profesionální pozornost. Jistá psychiatrička mě řekla o jedné své pacientce, vysoce výkonné ženě, která začala trpět záchvaty strachu poté, co uviděla tvář "mimozemšťana" na obalu knihy Whitleye Streibera "Spojení". Pod hypnózou ve spontánních  "návratech" si vzpomněla na několikanásobná setkání a gynekologická vyšetření od podobně vypadajících mimozemšťanů. Jeden onkolog, který byl poradcem "Národního vesmírného centra" francouzské vlády, popsal diagnózy několika svých pacientů. Všichni utrpěli následky ozáření, včetně spálenin a to poté, co byli svědky letu "vesmírné lodi pohybující se neuvěřitelně vysokou rychlostí." Konečně, vysoce postavený činitel ve zdravotnictví v Evropě uvedl, že sám byl unesen. Tito lidé se jevili úplně normálními, a všichni byli přesvědčeni o reálnosti jevu, který jsem já považoval za důkaz psychopatologie. Navíc byly zkušenosti "unesených" naprosto rozdílné od všeho, co bylo popsáno v psychologické literatuře. Nehodlal jsem rozhodnout, zda mimozemšťané existují a příběhy, vyprávěné mými kolegy nebyly dostatečné co do průkaznosti - nebyly zde žádné podepsané lékařské zprávy, žádné závažné detaily, které by mohly být potvrzeny nezávislými pozorovateli. Ale něco se jasně těmto lidem stalo, něco silného, podivného a převratného. Když jsem se zeptal svých kolegů, jak mohu zjistit více o lidech, kteří věřili, že byli uneseni mimozemšťany, všichni mi navrhli zúčastnit se konference Lea Sprinkleho.

Leo Sprinkle založil konferenci "Rocky Mountains" o výzkumu UFO v roce 1980, kdy byl profesorem poradenské psychologie na univerzitě ve Wyomingu a ředitelem poradenské služby. Sprinkle, který vyslýchal a radil lidem se zkušenostmi s UFO už od 60. let, se cítil zahlcen jejich požadavky. Každý den přinášel dopisy od lidí, kteří tvrdili, že viděli nebo cítili něco, čemu nerozuměli, v noci jej vytahovaly z postele zoufalé telefonáty. Unesení lidé, pronásledováni minulými zážitky, strachující se z možnosti zážitků budoucích, byli obzvláště zajímaví. Pomoc pro ně byla velice potřebná. Neustále měli ze dnů a hodin, během nichž ztratili paměť - období "chybějícího času". Hrůzostrašné představy se jim vracely ve snech nebo pod vlivem všedních událostí - např. když viděli zvíře nebo projížděli silnicí, kde se pozorování uskutečnilo. Jako v Maryině případě, vzpomínky na dřívější události se zdály být spuštěny při hypnotickém vybavení dané epizody.

Sprinkle pojal úvodní setkání konference jako neformální skupinu vzájemné podpory, ve které by každý účastník měl příležitost sdělit svůj příběh pozornému serioznímu publiku. Pomohlo by to tak lidem, kteří byli izolovaní podivností svých zkušeností, strachem a zmatkem, aby pochopili, že nejsou sami a ani nejsou šílení. Doufal také, že to povede k trvalé síti kontaktů s dalšími lidmi, kteří by mohli pomáhat takto postiženým. Na první konferenci se objevilo 20 lidí. Když se setkali, vzpomíná Sprinkle, bylo to jako setkání starých přátel. Dvojnásobné množství lidí přišlo další rok. Minulý rok (1990) se konference zúčastnilo 190 osob.                               

Konference je pořádána v prostorách univerzity ve Wyomingu, kde je Sprinkle emeritním profesorem. Většina účastníků konference je z amerického Západu a Středozápadu - především z Wyomingu, Colorada, Jižní Dakoty a Montany, tj. států jejichž otevřené prostory se zdají být obzvláště spřízněné se zprávami o pozorování UFO. Konference se však účastní i lidé ze zahraničí, vždyť zprávy o UFO nejsou jen americkou doménou. Přibližně tři čtvrtiny účastníků mělo zkušenost s UFO, ale jsou zde i "ufologové" - výzkumníci a badatelé, kteří studují různé dimenze fenoménu UFO. Mnozí dobrovolně nabízejí své služby - kontrolování zpráv a pozorování, rozhovory se svědky, shromažďování údajů pro Mutual UFO Network (MUFON), což je v současnosti největší organizace tohoto druhu ve Spojených státech. Někteří další jsou součástí projektu "New Being Project" s centrem v Berkeley, který se soustřeďuje na psychofyziologické změny (např. snížení tělesné teploty, zvýšená ostrost sluchu, atd.), jež doprovázejí setkání lidí s UFO.

Konference se skládá ze dvou částí - první začíná v pondělí a obsahuje dva dny individuální hypnózy (jako v Maryině případě) se Sprinklem a June Panelleovou, profesionální poradkyní, se kterou Spolupracuje již dlouhá léta. Ve středu je tato část konference završena celodenním seminářem na téma autohypnózy s tím, že je možné, aby lidé sami pracovali na odhalení svých pohřbených vzpomínek. Druhá, veřejná a otevřenější část začíná ve čtvrtek s večerními schůzkami a pokračuje až do soboty večer. Koná se zde setkání podpůrných skupin pro manžele a rodiny lidí, kteří zažili kontakt s UFO. Na odpoledních a večerních shromážděních se prezentují vědci. Ale opravdovými "experty", jak Sprinkle účastníkům konference připomíná, jsou ti, kteří UFO skutečně zažili. Srdcem konference jsou neformální setkání a velká shromáždění, kde tito lidé mohou vylíčit své příběhy. Většina z nich se bála mluvit o zážitku, který je téměř všeobecně zesměšňován, a Sprinkle učinil vše možné, aby se zde cítili jako na bezpečném místě, kde se nemají čeho obávat. Žádné kritické nebo posuzovací komentáře nejsou dovoleny. Nikdo není nucen mluvit, a každé odhalení je učiněno anonymně.

 

Blízká setkání čtvrtého druhu

Od té doby, co pilot jménem Kenneth Arnold spatřil to, co zřejmě bylo prvním objektem UFO moderní doby, veřejné odhalení UFO zážitků vyprovokovalo podivuhodnou směsici fascinace a posměchu. 24. června 1947 Arnold létal soukromým letadlem poblíž Yakimy ve státě Washington, když spatřil 9 objektů tvaru disku letících rychlostí, kterou odhadl na 1700 mil za hodinu. Později Arnold popsal jejich pohyb jako "talíř poskakující nad vodou". Tato událost a Arnoldova zpráva byla (jak zdůraznil David M. Jacobs, profesor historie na Temple Univerzity ve své knize "The UFO Controversy in America" (1975) ) nejen počátkem  nové éry pozorování UFO ve Spojených státech , ale také klíčovým faktorem v utváření názorů veřejnosti. Protože Arnold byl pilířem své komunity (zástupce šerifa, obchodník a zkušený pilot) - jeho pozorování bylo vzato vážně letectvem, tiskem i veřejností. A protože použil termín "talíř", poznamenal Jacobs, bylo naznačeno, že se jedná o "uměle zkonstruovaný nástroj", "něco podivného a dokonce mimozemského". A Jacobs také řekl, že "onen pojem (talíř) udal také notu posměchu."  Myšlenka talířů, létajících z vlastní vůle, byla absurdní.  Skutečně, Arnold, zprvu respektován, začal být brzy zesměšňován. "Kdybych viděl desetipatrový činžák letící vzduchem," poznamenal později, "ani slůvkem bych se o tom nezmínil."

Od té doby se obraz UFO stal mnohem komplexnějším. Pozorování, jako byla ta Arnoldova, ať už ve dne nebo v noci (nazvaná "blízká setkání prvního druhu"), byla hlavním plodem 40. a 50. let. Většina z nich byla individuálními pozorováními v odlehlých oblastech, ale některá, jako např. pozorování nad Washingtonem v červenci 1952, byla široce hlášena dokonce vyvolala zkoumání případu letectvem. V polovině 50. let byla ohlášena první přistání. Později byly podány fyzické důkazy záměrných přistání ("blízká setkání druhého druhu"). Ty zahrnovaly ohořelé stromy, otisky způsobené zřejmě přistávacím mechanismem, pole "označená" tajemnými a precizně provedenými kruhy v obilí, pole s podivně poničenou úrodou, spáleniny na tělech údajných svědků a nekrvavá znetvoření domácích zvířat. Některé z nich byly pozorováním mimozemšťanů ("blízká setkání třetího druhu")  vně jejich lodi. Tyto bytosti se značně lišily ve velikosti, tvaru a barvě - nejběžnější byli 4 stopy vysoké, šedivé bytosti s velkou hlavou a výraznýma očima, podobní těm, o kterých mluvila Mary, ale vyskytovali se také "krátcí" a "hnědí", bytosti oděné do černých obleků podobných brnění a vysoké bytosti "nordického" typu.

Na počátku 50. let začali někteří Američané ohlašovat, že byli "kontaktováni" mimozemšťany. Jeden z nich, George Adamski, kutil z jižní Kalifornie, napsal knihy "Flying Saucers Have Landed" (Létající talíře přistály) a "Inside the Space Ships" (Uvnitř vesmírných lodí), ve kterých popsal svá setkání (někdy na palubě kosmické lodi), se světlovlasým Venušanem, krásnou ženou z vesmíru a "Mistrem", který mu řekl, že mimozemšťané přišli zachránit Zemi z jiné planety v naší Sluneční soustavě před jaderným zářením vytvořeným při atmosférických testech. Adamski a další "kontaktéři" si brzy získali oddané následovníky. Většina ufologů a dvě nejdůležitější ufologické organizace z 50. let "National Investigation Commitee on Aerial Phaenomena" (NICAP) a "The Aerial Phaenomena Research Organization" (APRO) se důrazně distancovali od příběhů Adamského a jim podobných, jež považovali za nepravdivé, samoúčelné a směšné, přestože dobře myšlené.

První ohlášený únos ("blízké setkání čtvrtého druhu"), kterému se dostalo vědeckého prozkoumání, se odehrál v roce 1957. Antonio Villas - Boas, brazilský farmář, uvedl, že byl proti své vůli odnesen do vesmírné lodi a donucen k sexuálnímu styku se světlovlasou mimozemšťankou, která si poté masírovala břicho na znamení, že bude mít jeho dítě. Tento příběh, který byl vyšetřován a potvrzen brazilským fyzikem, jenž našel na těle Villase popáleniny podobné těm po ozáření, byl přesto všeobecně zamítnut, dokonce i "UFO-fanoušky" kteří jej považovali za grandiózní výmysl.

V roce 1961 pár věrohodnějších svědků, kteří neměli žádný přístup ke svědectví Villas - Boase uvedlo, že byli  uneseni během projíždění Bílými horami (White Mountains) ve státě New Hampshire. Betty a Barney Hillovi, bílá sociální pracovnice a černošský zaměstnanec pošty, uviděli pohybující se světlo. Když se přiblížilo, uvedli Hillovi později, Barney uviděl, že je to vesmírná loď s pasažéry. Krátce nato oba ztratili vědomí.

Během měsíců, které poté následovaly, začal Barney trpět strachem, nespavostí, nočními můrami a vředy, Betty trpěla také úzkostí spojenou s hrůznými sny. Pomoc hledali u Benjamin Simona, bostonského psychiatra, který používal hypnotickou regresi k výzkumu možných příčin podobných problémů. V hypnóze si Barney "vzpomněl", že byl paralyzován, vzat na palubu vesmírné lodi a tělesně vyšetřován, do jeho slabiny umístěn kruhový nástroj. V oddělených hypnotických sezeních si Betty, která nevěděla o obsahu výpovědi svého manžela, "vzpomněla", že Barneyho umělé zuby byly podrobně prohlédnuty mimozemšťany, že do jejího pupku byla vsunuta dlouhá sonda (mimozemšťané tomu prý říkali "zkouška plodnosti" ) a že jí byly odebrány vzorky kůže, nehtů a vlasů. V dalších sezeních Hillovi přišli s dalšími údaji, mj. že jejich únosci byli malí, šediví mužíci s jakoby kočičíma očima. Zážitek Hillových byl předmětem bestselleru Johna Fullera z roku 1966 nazvaného "The Interrupted Journey" (Přerušená cesta). Od té doby se zprávy o únosech mimozemšťany zmnohonásobily.

Zájem Leo Sprinkleho o UFO se vyvíjel s oborem ufologie. Společně se spolužákem z univerzity v Coloradu uviděl v roce 1949 své první UFO - tichý, eliptický, kovový objekt pohybující se rychleji než letadlo. O sedm let později pozoroval Sprinkle a jeho žena Marylin pozorovali světle červeno-oranžovou záři nad horami Boulders Flation. Usoudili, že se jedná o planetu, poznamenali něco o její kráse a ihned poté si všimli, že klesala a pohybovala se tam a zpět.

Když přišel v roce 1964 na univerzitu ve Wyomingu jako asistent, byl již vědeckým poradcem NICAP a APRO. Případ Hillových a především role psychiatra Benjamina Simona v něm ho inspirovaly. Simon připustil, že Hillovi viděli neobvyklý úkaz, ale domníval se, že "únos" to pravděpodobně nebyl. Dospěl k názoru, že pozorování nejspíše podnítilo Bettyiny sny tak, že je považovala za realitu a že Barney je absorboval a byl jimi rovněž ovlivněn. Sprinkle si nebyl tak jistý. Možná, domníval se, byl únos skutečný a hypnóza je hlavní cesta, jak si na něj mohou jeho oběti vzpomenout. Poté, co se objevil v různých televizních pořadech, lidé z celých USA mu začali volat, ohlašovali svá pozorování a žádali ho o pomoc. Sprinkle navštívil místa přistání UFO, hovořil s lidmi, kteří tyto události zažili a hypnotizoval je. Shromáždil jejich příběhy a předložil Kongresu prohlášení o svém názoru na UFO. Od roku 1964 do 1985 předložil také psychologické testy 300 lidem, kteří se domnívali, že viděli, byli kontaktováni a nebo uneseni mimozemšťany.

Během těchto let se hypnóza stala uznávanou technikou mezi ufology pro vybavení si hodin "chybějícího času", po který pozorovatelé UFO ztratili paměť. Po zhodnocení zkušeností z kontaktu a únosu 25 - 30 % pozorovatelů mělo nějakou vědomou paměť na to, co se stalo, zbytek měl pouze vágní pocit, obraz podivného, stejně osvíceného prostoru nebo jasné lodi, někteří cítili, že leželi nazí na stole a měli opakující se sny o tvářích humanoidů. Výzkumníci UFO se domnívali, že stav transu by mohl poskytnout přístup k "bezvědomí" mysli, kde by mohly být pohřbeny kompletnější vzpomínky na setkání s UFO. Hypnóza se již používala za účelem pomoci pacientům vzpomenout si na potlačovaná citová traumata a umožnit např. svědkům zločinu vzpomenout si na zapomenuté detaily. Zkušenost s UFO se zdála mít jak prvky citového traumatu, tak vnější události. Zatímco hypnóza pomáhala lidem vybavit si jejich setkání s UFO, poskytovala také základ k zjišťování platnosti těchto setkání. Jak však Philip Klass, bývalý redaktor "Aviation Week and Space Technology" a jiní skeptici v oblasti UFO a tzv. "odhalovači pravdy" zdůraznili, je příliš snadné pro hypnotizéra vědomě či nevědomě ovlivňovat výpovědi hypnotizovaného člověka.

Hypnóza hraje ve Sprinkleho vlastním životě rozhodující roli. Dlouho si byl vědom vzpomínek z dětství, které se podobaly těm, o kterých mu vyprávěli lidé, kteří spatřili UFO. Probouzel se s nevysvětlitelným krvácením z nosu nebo s pocitem, že byl "navštíven" během svého spánku nebo měl podivné "noční můry". Jeho noční můrou byl podivný muž procházející zdí ložnice. Sprinkle nakonec požádal kolegu, aby jej zhypnotizoval. V hypnóze se navrátil do věku deseti let. Stál na palubě lodi, vyhlížel z obrovského okna do vesmíru. Vysoká, humanoidní bytost, která měla na sobě kombinézu nastrkanou do jakési obuvi a stál po jeho levém boku a měl svou pravou ruku na jeho rameni. "Pomyslel jsem si, ještě stále v hypnóze : Vymýšlím si tohle ze všeho, co jsem o tom slyšel ? a pak jsem pocítil takové zamrazení v rameni, které občas cítím, když poslouchám hudbu nebo se cítím blízko svého klienta a věděl jsem, že to vše je pravda. Poselství toho muže, telepaticky sdělované, bylo "Leo, nauč se číst a psát, abys až vyrosteš, mohl pomoci druhým lidem dozvědět se více o smyslu jejich života."

Poté, co si znovu vybavil tuto vzpomínku, Sprinkle cítil úlevu. Záhady z dětství se staly součástí životního schématu, které bylo sestaveno již dávno: bylo to vše "přípravou na moji výzkumnou činnost v oblasti UFO", říká. "Psychologické dilema skončilo. Přijal jsem sám sebe jako kontaktéra. Nyní jsem měl sociální dilema. Předtím jsem pobízel druhé, aby mluvili otevřeně a teď jsem to měl dělat také."

Skutečně to dělal, zprvu opatrně, s důvěrnými přáteli a v ochranném kruhu konference. Poté to řekl Ruth Montgomeryové, která v roce 1985 zařadila jeho příběh do své knihy "Aliens Among Us" (Mimozemšťané mezi námi). V roce 1987 časopis "National Enguier" převzal Sprinkleho příběh. V titulku stálo: "Mimozemšťané mě unesli  jako dítě ... tvrdí univerzitní profesor," a ten článek skončil katastrofou, jak se dalo čekat. V roce 1989, dva roky po jeho vydání, Sprinkle podlehl značnému tlaku na svoji osobu a rezignoval na titul profesora. Avšak přesto tím, že mluvil otevřeně, dodal odvahu mnoha lidem, kteří se snažili vyrovnat se se stejně podivnými zkušenostmi, jako byly jeho.

 

"Zní to tak šíleně"                         

Potíže, se kterými se Sprinkle setkal kvůli svým neortodoxním zájmům jsou zapomenuty, jakmile začnou lidé přijíždět na společná setkání ve čtvrtek večer. Sprinkle stojí u dveří v černém obleku, vysoký, zdravý, s pleší a brýlemi, a s černým knírem. Doširoka se zasměje, vidí-li známou tvář, a jeho dlouhé ruce se napřáhnou, aby přitáhly starého přítele k sobě. Později bude předsedat plenárnímu zasedání, a jeho přítomnost bude vždy prostupovat každým koutem místnosti. Je to moudrá, laskavá, vtipná, někdy staromódní, sebekritická, optimistická, celkově uklidňující přítomnost.

Mnozí lidé přijíždějí plni úsměvů, jako by přicházeli na rodinné setkání. Jiní jsou klidní, téměř chladní. "Často," vzpomíná Sprinkle, "to probíhá takto: První rok přijedou a tiše sedí. Druhý rok sdělí svůj zážitek. A poté, třetím rokem, zorganizují doma skupinu a přijedou na konferenci jiné lidi. Návštěvníci konference vypadají jako víkendoví návštěvníci bistra na kterémkoli středozápadním předměstí - milí lidé, většinou mezi 30 - 60 lety, skoro všichni bílí, zdvořilí, přátelští, možná trochu živější, výřečnější a intelektuálně zvídavější, než by skeptický návštěvník mohl očekávat."

Přesto, že většina lidí konferenci nazývá "Leova konference", v minulém roce byla June Parnelová prezidentkou "Rocky Mountains Institute on UFO Investigation", která je sponzorující skupinou. June je příjemná, moudrá žena se šedivými vlasy, katolička, která vyučovala ve veřejných školách  v New York City, předtím, než se s manželem, původně profesorem politologie, nyní obchodníkem s realitami, přestěhovala do Laramie. Jedno odpoledne na konci 70. let zatímco se starala o 3 své nejstarší děti, vyhlédla z okna a viděla UFO. Začervenala se, když mi to popisovala. "Bylo to jasné, žlutavě bílé a tvarované jako splasklý fotbalový míč." Parnelová si nevšimla, jak velké, nebo jak daleko to bylo, ale cítila, "jak světlo naplňovalo moji hlavu a čas byl věčný."

June Parnelová nikdy již UFO neviděla, ani si nikdy, ani při hypnotických sezeních s Leo Sprinklem nevybavila žádné další vzpomínky na UFO. Přesto tento zážitek, který byl pro ni neobyčejný, ovlivnil její budoucnost. "Stala jsem se tolerantnější, více otevřenější. Teď vím, že k jedinému Bohu vede mnoho cest, a že Bůh je stejný, jakkoli jej nazýváte." June se vrátila do školy pro titul doktora filozofie v poradenské psychologii a napsala svoji disertační práci na údaje, které Sprinkle shromáždil od 225 svědků. Podle její studie byli tito lidé jako skupina normální. Jejich osobní charakteristika zahrnovala nadprůměrnou inteligenci... soběstačnost... sebeprosazovací schopnost... ochotu experimentálně myslet a tendenci k defenzívnosti. V podskupině, která věřila, že měla "kominukaci s pasažéry UFO nebo vesmírnými bytostmi, byla více než průměrná tendence podporovat neobvyklé pocity, myšlenky a přístupy.... nedůvěřivost... tvořivost, nápaditost, ale i schizoidní tendence, přestože tyto charakteristiky nepřesáhly do oblasti psychopatologie." Studie June Parnelové je jedna z mála v tomto oboru, a je často citována, aby potvrdila v podstatě normálnost lidí, kteří zažili setkání s UFO.

June Parnellová se zvedá, trochu neurčitě, aby všechny přivítala na konferenci. Poté, co podá zprávu o programu konference, připomene nám postup při uzavřených sezeních: "Nebudou žádné obrázky ani poznámky. Každý bude mít čas na mluvení, a je to důvěrné - víte, třeba jako "Jmenuji se June a jsem alkoholička.""  Lidé u mého stolu se zasmějí a přikývnou na znamení souhlasu.

Příští ráno se tým June Parnellové začíná zaměřovat na traumatické aspekty setkání s UFO. Parnellová popisuje neurčitý, pronikavý strach, bolesti hlavy, nespavost, napětí ve svalech, znovu se opakující zlé sny a pocity izolace od druhých, které Americká psychiatrická asociace ("Diagnostic and Statistical Manual American Psychiatric Association") klasifikuje jako znaky a symptomy posttraumatických stresových poruch. Když začne popisovat svá vlastní pozorování symptomů charakteristických i pro lidi se zkušenostmi s UFO - náhlá touha změnit zaměstnání nebo opustit partnera či vystěhovat se náhle z domu a obce - zazní nervózní smích: jestliže to neudělali, měli k tomu nutkání, nebo znají někoho, kdo tak postupoval.

Jenže poselství June Parnellové má větší cíl. Přestože tyto desorientující zážitky jsou traumatické, mohou také vést k vzrušujícím změnám a také k duševnímu růstu. Sama to cítila, stejně tak  jako lidé, kteří k ní přišli pro pomoc. Cožpak někteří z nich poté neudělali věci, o kterých nikdy nevěřili, že jsou možné, nebo nezkoušeli více učinit náš svět lepším místem? Dříve nebo později je načase překonat strach a jeho dozvuky. "Předpokládejme," říká, "že těm bytostem je líto, že nám šlapou na nohy."  Cituje Sprinkleho, který říká, že setkání s UFO nás transformuje na "vesmírné občany".  Připomíná nám, že vývoj se nikdy neobejde bez bolesti.          

Při obědě v restauraci se návštěvníci konference seskupují do malých hloučků. Všímám si, že se zde, stejně jako na diskusích a setkáních, si páry, které zažily UFO, sedají neobvykle blízko sebe. Všeobecně jen jeden z páru zažil ono setkání s UFO a ten druhý se musel vyrovnat s oznámením partnera o nočních návštěvnících, kteří se zmocňují jeho vědomí a zřejmě si vypůjčují jeho tělo. Mnoho párů, jak se dozvídám, "nepřežije" tento zážitek. Ti, kteří jsou zde, jako Mary a její manžel Dave, se stále naklání jeden k druhému nebo se dotýkají jeden druhého, šeptající si něco důvěrného. Sedím vedle Lynn, kterou jsem potkal na semináři autohypnózy. Lynn je drobná, elegantní grafická návrhářka, čtyřicátnice, matka dvou dětí a manželka právníka ze Středozápadu. Toto je její třetí konference. Na první neřekla ani slovo. Dnes přiznává, že jí nemusím věřit. Mluví snadno o pozorování UFO v poušti, kde kdysi žila. V 70. letech jich zdálky viděla několik, ujišťuje mne. Směje se, že byla vychována jako přísná luteránka a nikdy nebrala drogy nebo neměla více než jednu sklenici vína. V roce 1980 zažila setkání, které ji hluboce ovlivnilo. Za jednoho večera se přiblížilo k ní UFO, když jela autem domů z kursu keramiky a zůstalo tiše nad ní, ve výšce telefonního sloupu. Mělo 4 světla na každé straně. Zastavila auto a vystoupila, aby si ho mohla lépe prohlédnout. Zatímco se dívala, začala světla kroužit kolem obvodu lodi jako na cirkusovém šapitó a v hlavě jí začala hrát hudba. Po několika minutách se vrátila do auta. Loď ji chvíli následovala se světly v původní pozici. Za potokem světla zhasla a loď zmizela. Poté Lynn uvěřila, že se stalo něco důležitého. Tento kontakt s UFO  jí připomněl, že síly stojící mimo její chápání mohou radikálně změnit podobu jejího malého, uspořádaného světa. V nitru se cítila jiná, zranitelnější a méně dogmatická. Před třemi léty začala slýchat hlas. Říkal: "Teď přišel ten čas,"  a  "Musíš pospíchat."  Lynn slyšela ten hlas, jen když se sprchovala. Chtěla slyšet víc, zjistit, co to vše znamenalo, ale ten hlas nikdy neřekl více -  "ani když jsem ve sprše byla tak dlouho, dokud jsem nezmodrala." Cítila se jinak v pořádku, ale pochybovala o své příčetnosti, šla za psychologem. Ten ji prohlížel několik měsíců, zkoumal vztah s jejím manželem a rodiči, prováděl rozsáhlé psychologické testy a nakonec došel k závěru, že byla "trochu posedlá nutkáním, ale jinak v pořádku." Pro onen hlas nenašel žádné vysvětlení.  Stále byla zvědavá a stále slyšela onen hlas. Lynn navštívila hypnoterapeuta. Věří tomu, že při následných sezeních si vybavila vzpomínky z období "chybějícího času", který provázel její pozorování UFO před 15 lety. Mimozemšťan s "dlouhými prsty a kůží jako Naugahyde," paprsek, který ji přenesl do lodi, prohlídku přístrojem, který vypadal jako rentgen, ale nebyl to on, po oné události sny o černém panterovi a náhlá změna náhlá změna v jejím chování - to je typická zpráva o únosu v plné nádheře. Rozhodla se navštívit "Leovu konferenci". Založila také ve svém městě skupinu lidí se zájmem o UFO. Stejně náhle jako začal, onen hlas také přestal. Lynn nikdy předtím o hlase nemluvila, ani ve své skupině. "Zní to tak bláznivě. Zmínila jsem se o pozorování veřejně a to stačilo, aby na mě místní děti pokřikovaly "UFO dáma" a strkaly mi malé modely ET do poštovní schránky."

V pátek a v sobotu, při diskusích a především v kruhu bezpečí vytvořeném uzavřenými setkáními, lidé sbírají odvahu, předstupují před skupinu a v deseti minutách, které jim Sprinkle povolil, vypovídají svůj příběh. Když nastane pauza, Sprinkle povzbudí publikum: "Pamatujte si - ulevit si je ulevit si."

Některá vyprávění jsou v duchu trýznivých intimních zpráv. Od Mary se dozvídáme, že následkem hypnotických sezení si vybavila i opakovaná setkání ve svém dětství s velkými bytostmi podobným mravencům, jež zkoumaly její vagínu, aby "se přesvědčili, že jsem O.K.," a řekly jí, že je "zvláštní" a že bude pomáhat jiným. Uvěřila také, že vzpomínka z roku 1975 na sovu roztahující svá křídla byla vlastně zkouškou, náhradní vzpomínkou na pozorování 4 stopy velkého šedého mimozemšťana stojícího před kosmickou lodí, která přistála. Od té doby, zcela fascinována sovami, zaplnila svůj dům jejich figurkami. "Všechno to zní strašidelně a bolestivě, a také to takové bylo, ale já si nemyslím, že byli zlí," ujišťuje nás Mary. "Oni shromažďují informace o zemském podnebí, o znečištění, varují nás před případnými katastrofami. Mívám pocit hrozící zkázy. Oni se zřejmě starají o fyzické přežití lidstva, i o naše duchovní přežití."

Další svědectví jsou informačními novinkami nebo jednoduše pokusy o znovuobnovení kontaktu. Alice, mladá žena v domácnosti z Glenrocku blízko Casperu, uprostřed státu Wyoming, popisuje jasná světla a záhadné klepavé zvuky, které jak říká, vzbudily nedávno značnou část města jedné noci. Podrobně popisuje své frustrované pokusy přimět šerifovo oddělení a tisk k pozornosti. Peggy, účetní z malého coloradského města, popisuje, jak dobře se cítí na konferenci a s pýchou ukazuje svou  poznávací značku na autě : "UFO" a na nárazníkové samolepce je nápis: "Mým druhým autem je UFO."

Obecenstvo tleská každému řečníkovi, každému je projevována úcta. Nejhlučnější představitelka "UFO rodiny" je padesátiletá matka. Má na sobě pastelové šaty z 50. let a neúnavně hovoří o svých zážitcích s mimozemšťany a o občasné frustraci jejího muže, farmáře, nad jejími zájmy. "Jedné noci,"  říká nám, "se vzbudil a uviděl 6 mimozemšťanů stojící kolem mě. Otráven tímto vyrušováním v jeho ložnici šel ke skříni, vytáhl svoji nabitou pistoli, odjistil, zamířil - a další věc, kterou si pamatoval, bylo ráno, kdy ležel v posteli a jeho pistole byla ve skříni, stále odjištěna."  Ke konci dlouhého sezení jejich -náctiletý syn vstane a říká: "UFO je důležité," připouští, "ale vy všichni musíte umožnit svým dětem vést normální život !"

Po chvíli, za Sprinkleho stálého povzbuzování, nově příchozí vstávají, někteří koktají nebo mluví se slzami v očích. Jako Andrea, 28 letá makléřka z New Yorku, která dokáže říci pouze jak byla vyděšená a jak důležité je ocitnout se nakonec mezi "lidmi, kteří rozumějí".  Donald, zahradník a jeden z mála černochů na této schůzi, odhodlaně vykročí kupředu. Je vidět, jak se potí, dokonce i při zapnuté klimatizaci. "Můj život se minulý rok obrátil vzhůru nohama," začíná, "a musím vám o tom říci." Během jednoho výletu s kempováním zažil epizodu se sedmi hodinami "ztraceného času". Donald vzpomíná, že bylo 23.30 hod. a kráčel ke svému autu. Uviděl "skupinu lidí" přibližujících se k němu. Když byli od něj asi na 15 stop, zastavil se. "Vypadali jinak ... můj mozek mi nařizoval utéci, ale byl jsem paralyzován ... obklopili mne...  další věc, kterou si pamatuji bylo, že jsem otevřel oči, svítilo slunce a bylo 6.20 ráno, moje ruce pevně svíraly volant a já jel na východ, špatným směrem, pryč z Rena. Následující měsíce," říká, "jsem měl opakovaná krvácení z nosu a zažil jsem různé paranormální jevy. Nejméně čtyřikrát jsem měl pocit, že jsem byl v noci "navštíven". Přemýšlel jsem, zda jsem se nezbláznil, zašel jsem nakonec za terapeutem. Pod hypnózou jsem si začal vybavovat únosy, které pocházely i z období, kdy mi byly 2 a půl roku. Bytost, která se mnou od té doby byla, mě utěšovala během únosu a vedla mě celým životem." V Donaldových očích je prosba. Tento tichý, upřímný, 42 letý muž zoufale chce, abychom mu potvrdili pravdivost zážitků, o kterých ví, že je měl, ale kterým stále nedokáže uvěřit.

 

Obyčejní lidé

Před a po formálních sezeních se vracím k lidem, které jsem přišel navštívit, právě ty, kteří měli zkušenosti s UFO. Hovořím s několika z nich, s těmi, které jsem viděl při hypnóze a s tuctem dalších, jejichž svědectví mě obzvlášť zaujala. Sedíme na schodech univerzitní budovy, na vyprahlém trávníku v záplavě vločkovitých semínek, které létají ze stromů, nebo i v prázdných třídách, levných barech, jež obklopují univerzitu. Po několika dnech náhodného pozorování a mnoha hodinách intenzivních rozhovorů jsem pohnut tím, jak obyčejně většina z nich působí. Diagnóza je složitá záležitost, mimo nemocniční prostředí je obzvlášť problematická. Přesto se zdá spravedlivé, že velká většina těchto lidí není pomatená. Jakkoli neuvěřitelně se jejich zážitky s UFO zdají, a cokoliv to ve skutečnosti mohlo být, není to v žádném případě produkt závažné psychopatologie. Ti lidé pokračují ve svých zaměstnáních, vydělávají si na živobytí, rodí a vychovávají děti, mají přátele, jezdí na dovolenou. Když spolu mluvíme, jsou koherentní, přemýšliví, přizpůsobiví spíše než fanatičtí. a se mnou v dobrém citovém kontaktu. Přestože došli k určitým váhavým závěrům pravděpodobně se (stejně jako já) ptají, co se jim vlastně stalo.

Tito lidé nemají zřejmé poruchy myšlení - volné asociace a zablokovanou funkci mysli jako u schizofreniků. Kromě svých zážitků s UFO, které by většina lékařů označila jako něco mezi přeludy a fantaziemi, nemají žádné myšlenky, které by byly obzvláště podivné nebo paranoidní. Jejich postoj k zážitkům s UFO není ani vysloveně netečný, ani příliš přehnaně úzkostlivý. Dokonce i pár lidí, kteří si myslí, že mohli být zanecháni s nějakým "implantátem", který by měl kontrolovat jejich chování. (Zmínka o této věci určitě musí vzbudit podezření z paranoie.) Zachází z touto možností způsobem odlišným od myšlenek paranoidních osob, které znám: vůbec neví, jestli je to pravda, a ví, že to zní bláznivě, ale jestliže to pravda je, jsou ochotni to přijmout, jako by to byla část nějaké nepříjemné, možná urážlivé, ale nevyhnutelné služby, kterou musí vykonat. Některé studie o lidech, kteří viděli UFO, především jedna napsaná Kennethem Ringem, naznačují, že tito lidé byli v dětství zneužíváni více, než je normál. To je důležité, protože zneužívání v ranném věku částečně lidi předurčuje k izolaci od druhých jako obrana proti bolestným pocitům, a izolace je obranný mechanismus způsobující vývoj k rozpolceným osobnostem. Teoreticky je možné, že tito lidé trpí ještě nepopsanou formou poruchy osobnosti, při které oddělená osobnost má zážitky s UFO, které mohou být zpřístupněny hypnózou, přičemž jinak jsou znepřístupnitelné. Rané zneužívání, především sexuální, je také některými vědci považováno za příčinu vzpomínek na únos do UFO : "To nebyli mí rodiče, kdo mě zneužíval, ale byli to mimozemšťané."  Toto je rozumné vysvětlení, které zajisté vyžaduje hlubší studium. Avšak žádný z 12 lidí, se kterými jsem podrobně hovořil, nehlásil žádné dětské zneužívání, ani jsem mezi nimi nenašel osoby s diagnózou rozpolcené osobnosti a jejichž osobnost by byla takto proměnlivá.

Většina těchto lidí se ani nezdá být "náchylná k fantazírování", jak si někteří lidé myslí. S několika zřejmými výjimkami se lze setkat, ale ti mají sami větší tendenci své zkušenosti ve výpovědi zpochybňovat, spíše než je přehánět a konstruovat. Dokonce i ti, kdo jsou dychtiví "vzpomenout si" na "únos" nebo kontakt, ti oddaní fanoušci UFO, jejichž život by byl zajisté obohacen tímto dogmatem a pozorností druhých, mají tendenci být spíše ostýchaví při vyprávění svých příběhů. Nakonec, tito lidé se zkušeností s UFO jich nezneužívají k manipulaci jiných, k získání publicity nebo peněz. Většina z nich požádala o anonymitu.

Tito lidé mají další společné znaky. Většina z nich se považovala za "odlišné" již od dětství. A často tato odlišnost na sebe vzala podobu předčasné samostatnosti. Tito lidé se museli brzo spolehnout sami na sebe a přitahoval je zájem o tajemství života a otázky jeho smyslu a účelu. Zdají se jako skupina silně soucítící s jinými lidmi a často i se zvířaty. Přesto však jako dospělí mají tendenci udržovat si odstup v mezilidských vztazích a kontrolu ve svém profesionálním životě.

Ptají se, poté, co si vybaví vzpomínky na svá setkání, proč se nebojí více - ohlášené noční návštěvy někdy trvají i nadále - ale mnozí shledávají, že jsou ve skutečnosti mnohem méně bojácnější než předtím. Cítí, že se mnoho naučili o své zranitelnosti a o zranitelnosti Země, což jim umožnilo vzdát se iluzí o osobní kontrole a uvědomit si, že opravdu mohou být, jak říká Sprinkle, kosmickými občany. Když mezi nimi sedím, občas se mi vybaví šamani, které jsem potkal a studoval po celém světě. Tito lidé se zážitky s UFO věří, že byli vzati na dezorientující cestování mimo běžný čas a prostor do říše, kde je "bytosti z oblohy" mučí, čtvrtí, a jinak poznamenávají. Po návratu do normálního denního života se mnozí cítí podivně, nadějně, stejně tak jako rozrušeně, znovuzrození, stejně jako zranění, a velmi často silně oddaní třeba léčitelství.

Na konferenci v Rocky Mountains se Leo Sprinkle a June Parnellová snaží lidi povzbudit, aby přeměnili své zážitky s UFO - ať už jsou čímkoliv - na tento druh transformativního cestování. Poskytují bezpečné místo, kde je lidem poskytnuta rada, názor, který je ujišťuje, že nejsou šílení, ale i nástroje, které mohou použít, aby mohli pokračovat v práci na sobě. Poskytují i podpůrnou kontaktní síť. Uznávají těžkosti této cesty, nesoudí její projevy, ale ujišťují pasažéry, že je to cesta schůdná.

Srpen 1991


Z časopisu Klubu psychotroniky a UFO : ZAZ č.3, roč. 1995