UFO a věda


Problematika UFO a s ní spojených otázek se stala za 50 let velmi populární, a to zejména díky jednak napjaté mezinárodní situaci, jednak s rychlým rozvojem letectví a kosmonautiky a výzkumu vesmíru. Tématu se od počátku zmocnily sdělovací prostředky a roztříštily nadějné směry výzkumu do příležitostných zpráv, nadnesených či naprosto zlehčujících úvah, nebo doplněných často fantastickými dohady. Důsledkem takového vývoje je fakt, že téma "UFO a věda" či "UFO z pohledu vědy" bylo vždy dosud příležitostí k tomu, aby problém neidentifikovaných létajících objektů a jejich průvodních jevů, jež s nimi vystupovaly či se nabízely jako nejsnadnější či nejfrekventovanější vysvětlení - (tj. problematika mimozemských bytostí a jiných návštěv na Zemi jejich prostřednictvím) se mohla odsunout do oblasti omylů, záměrných podvodů a fantazie, případně naprosto přirozených astronomických, meteorologických či technických jevů, ovšem nesprávně a mylně vnímaných a interpretovaných.

Výskyt jevu UFO byl však zaznamenán ve všech zemích světa, ve všech známých kulturách. Při vyloučení klamů, podvodů i omylů je možné konstatovat, že se za UFO musí skrývat nějaká skutečnost. Korektní hypotézy, jež by vysvětlovaly souhrn pozorovaných jevů, neexistují. Avšak hromaděním pravděpodobných, neověřených a i fantastických hypotéz, často bez jakýchkoli podkladů či faktů a nedostatkem odborných studií vzniká chaos v názorech, a vytváří se tak předpoklady pro to, aby i badatelské úsilí bylo rozděleno a nezesouladěno.

Přes záplavu literatury o problematice UFO je seriózních publikací na toto téma velmi málo. Navíc, materiály vyšlé v ČR mají více než populární charakter. Při zkoumání je badatel odkázán na množství časopiseckých a novinových článků a statí, ve kterých jsou potřebné informace v nejlepším případě velmi kusé, často se údaje k tomu samému případu liší zdroj od zdroje. Důležité informace jsou v množství balastu, nebo chybí docela, neboť je publicista nepovažoval za důležité nebo jej vůbec nenapadlo se po nich dotazovat. Skutečnost, že případy jsou zaznamenané v archivech zájmových spolků a samozvaných badatelů, kteří je schraňují jako zdroj pro svoji lacinou publicistiku, znemožňuje, aby se s nimi ostatní badatelé či vědecká veřejnost mohla seznámit v plné, nezkreslené podobě.

I to je příčinou, proč je tzv. "ufologie" silně zdiskreditována. Vedle záplavy falešných a nevěrohodných zpráv jsou zde sice tisíce svědectví, které se však ztrácejí v soukromých archivech, a ze kterých jsou publikovány v nejlepším případě jen stručné výtahy, ale častěji spíše jen velmi zkreslené údaje. Chybí nezávislá banka informací, ve které by mohli výzkumníci čerpat údaje pro skutečně badatelskou práci, nikoli pro publikační činnost zaměřenou pouze pro vlastní obohacení a rozdmýchávání senzací.

Při výzkumu tohoto jevu se badatel nemůže opřít o žádnou metodiku. Setkává se s něčím, co se nedá vyzkoušet v laboratoři, nelze si pokusem ověřit, co je možné a co ne. Výzkum, o kterém se hovoří v různých časopisech, vůbec výzkumem není. Jde se pouze cestou pátrání různých neprofesionálních či poloprofesionálních spolků - od výpovědí očitých svědků, zachycení stop, tedy metodami v nejlepším případě spíše policejními.

Tato stať si neklade za cíl konečně vymezit vztah vědy k UFO či UFO k vědě. Chce jen ukázat, že bez spolupráce mnoha vědeckých disciplín nebude možno jev spolehlivě objasnit, i když se některé možnosti k vědeckému zkoumání již naskýtají.

Především je třeba říci, že tzv. ufologie není věda, nesplňuje požadavky na to, aby mohla být vědou nazývána - nemá předmět, metodologii ani pojmový aparát. UFO nelze uchopit pouze jedinou z dosavadních vědních disciplín, lze pouze vymezit jeho vztah ke stávajícím vědním disciplínám. Z tohoto důvodu - neexistence ufologie jako vědy - ji nelze zařadit mezi hraniční vědní disciplíny, je však možné ke zkoumání fenoménu UFO použít interdisciplinární přístup.

K tomu, aby bylo dosaženo určitého poznání, je nutné se dokonale seznámit s daným problémem, se všemi souvislostmi, které jsou o něm známy. Poté by mělo následovat ověření - nejlépe experimentální - a kontrola dosažených výsledků a údajů. Teprve pak by mělo přijít zobecnění, vytvoření teorie, kterou další poznatky upřesňují, doplňují a třeba i vyvracejí, čímž vzniká teorie dokonalejší a lépe odpovídající skutečnosti.

Reálnost jevu může být dokázána :

1. experimentálně, při navození známých podmínek, jež vedou k danému jevu

2. statisticky - při pozorování jevů, které vznikají nezávisle na naší vůli, podmínky k navození jejich vzniku nelze ovlivnit ani navodit podle libosti nebo je opakovat.

3. na základě následků jevu.

Věda přistupuje k hypotézám cestou zkoumání faktů, jež jevy provází. Pak usuzuje, zda hypotéza vysvětluje tato fakta lépe než jiná vysvětlení, která se nabízejí.

V případě UFO existuje několik škál hypotéz, jež UFO vysvětlují. Alan Hynek např. stanovil tyto možnosti :

1. optický či jiný klam

2. zkoušky tajných druhů zbraní

3. přírodní úkazy, (světélkující plyny, kulové blesky a pod.)

4. kosmické lodě, přicházející z vesmíru

Ludvík Souček předkládá jiné verze :

1. UFO je halucinace a švindl

2. UFO je známý přírodní jev (např. jevy v atmosféře, pády meteorů, kulové blesky, apod.) ovšem svědky nepoznané a mylně interpretované

3. UFO jsou známé lidské výtvory (meteorologické balóny, letadla a rakety, apod.), svědky mylně interpretované

4. UFO jsou létající prostředky vyvinuté koncem války v Německu a včas dopraveny do bezpečí. Souček se opírá přitom o zkoušky nacistických diskovitých letounů a skutečnost zmizení dokumentace, značných finančních částek, ponorek i letadel z Německa na konci války i fakt zvýšeného výskytu UFO nad Jižní Amerikou v 50. a 60. letech, kam zmizela řada nacistů.

5. UFO jsou neznámého původu, ale konstruované za dosud neznámých principech a využívající námi nepoznaných fyzikálních zákonitostí, porušujících buď pro nás dosud nevyhnutelnou trojrozměrnost prostoru nebo kontinuitu plynutí času. Tyto UFO se objevují odedávna.

6. Ostatní pozorování jsou většinou výsledkem špatně pochopené podstaty skutečnosti nebo vědomé či nevědomé lži.

Úkolem pro zkoumání tohoto fenoménu by bylo, podrobit zprávy z mnoha zdrojů rozboru, všímat si jak jednotlivých projevů, tak i průvodních jevů UFO a snažit se najít spojovací a klíčové informace, jež by mohly poskládat základní vědecký obraz tohoto problému.

Na druhé straně zde existuje kategorické popření těchto jevů, vycházející z určité, předem dané představy, požadující okamžité, srozumitelné vysvětlení. Pokud toto chybí, každý úkaz dříve, než se podaří uznat jeho realitu, popírá nebo se snaží o různá vysvětlení.

Neexistují přitom dvě zprávy, jež by popisovaly přesně týž druh UFO s naprosto stejnými podmínkami a průvodními jevy. Často se odlišují výpovědi dvou svědků na ten samý jev. Jsou desítky a stovky typů a podtypů UFO, klasifikace není stále dokončena.

Tvar - kruh, kotouč, elipsa, čočka, disk, válec, nebo jen světelné body, jejich dvojice, trojice, kužely, vejcový tvar nebo vůbec nepravidelný, a jejich různá a nesčetná kombinace. UFO se někdy rozdělují nebo skládají do nových tvarů nebo svůj tvar během pozorování plynule mění, případně je tvar neurčitý, mlhavý, zahalen září nebo halem.

Velikost - odhady kolísají od několika centimetrů po několik tisíc metrů. Při pozorování se velikost může měnit - stejně jako tvar.

Barva - svítící i matné objekty, jednobarevné i černé, barvy střídající, vysílající záblesky, kužely či paprsky světla, měnící svítivost i jasnost

Pohyb - pravidelný přímočarý či přerušovaný, změna rychlosti i směr pohybu, od statického po rychlost větší než rychlost nejrychlejšího letadla

Způsob pohonu - chod je někdy bezhlučný, jindy je slyšet sykot, hvizd, hřmění, dunění, detonace. Zápach je cítit jen sporadicky. Na způsob pohonu mohou usuzovat některé průvodní jevy - poruchy elektroinstalace, zastavení motorů, proudové nárazy a magnetické anomálie.

Čas - objevení v kterékoli denní či noční době, převažují však noční hodiny. Doba trvání

Místo - UFO se objevuje kdekoliv, někdy se vyskytuje častěji v určitých lokalitách

Materiál - neznámý. UFO může být viditelný prostým okem, může mít určitý tvar i barvu, ale při pohledu dalekohledem vypadá jinak, nemusí však být zachytitelný fotoaparátem nebo radarem, nebo naopak - je zachycen na snímku či radaru, ale není viditelný prostým okem.

Následky - otisky, spáleniny, poškozená vegetace - nikoli agrosymboly

Účel - neznámý

UFO mohou být pouze pozorovány a jinak vnímány (zvuk, zápach, pocity apod.), nebo vedle toho může i zanechat stopy ve fyzikálním světě (otisky, spáleniny, ožehnutí, radarové odrazy, a pod.), případně i na těle pozorovatele (otoky, jizvy, a pod.). V prvním případě nelze dokázat, zda nešlo jen o vnímání, o psychickou projekci.

Z toho vyplývá, že UFO zahrnuje velmi rozsáhlou škálu jevů, neboť jednotný úkaz by nemohl jevit takovou rozmanitost. Spojováním problém UFO s existencí mimozemských civilizací a jeho vehementní prosazování jako jediné a stěžejní možnosti znamená ztěžovat jeho výklad.

Hypotéza o UFO a jeho mimozemském původu má přitom několik verzí :

1. UFO jsou kosmické lodě, navštěvují Zemi od pradávna - jejich piloti jsou mimozemští výzkumníci a badatelé, určení k průzkumu vesmíru a Země

2. plavidla nepřicházejí z prostoru, ale z času, jsou to lidé z budoucnosti, naši potomci

3. mimozemšťané jsou pozůstatkem kolonie, která byla kdysi vyslána ze Země a opuštěna

4. mimozemšťané jsou bytosti z planety, na které se vyvinuli inteligentní plazi (dinosauroidi), aj.

Edward U. Condon však došel k závěru, že : "Prozatím žádný přesvědčivý důkaz nenasvědčuje tomu, že by nějaké UFO bylo kosmickou lodí, která by opustila nějakou jinou civilizaci a navštívila Zemi."

Co z toho logicky vyplývá ?

UFO může být kosmickou lodí, která ovšem neopustila jinou civilizaci a Zemi nenavštěvuje tzn. že UFO neopouští svoji civilizaci, a Zemi nenavštěvuje. Pokračujme dále : UFO patří k této civilizaci (nebo patří ke známým civilizacím) a Zemi nenavštěvuje proto, protože s ní tvoří integrální celek !

Věda neodmítá problém UFO, uznává jej jen a pouze v rámci tohoto termínu - "neidentifikované létající objekty". Zařazuje je do širší problematiky anomálních jevů. Protože podstata UFO je neznámá, neexistuje vědní obor, který by se UFO jako vědeckým problémem zabýval.

Lze souhlasit s definicí, že UFO je zvláštní substance, objevující se na zemi, v atmosféře, hydrosféře (USO), i v blízkém kosmu. (Ažaža, V.)

Zatím se UFO nepodařilo ztotožnit s žádným známým fyzikálním, chemickým, přírodním jevem nebo projevem technického zařízení, ani vysvětlit na základě dosavadních vědeckých poznatků.

UFO a chemie

Je velmi málo nálezů, které mohou svědčit o svém původu z UFO. Některé nálezy, které byly zachyceny po podivných událostech, jsou značně rozmanité :

Prvním laboratorním zkoumáním substance z neznámého jevu, připomínajícího UFO, je případ z Budyšína :

UNO.1756.08.00.PL.BU.- Dreykretscham : jedna z obrovských koulí, mající mnoho loktů v průměru, přistála na pastvině a po chvíli zmizela. Na polehlé trávě byl veliký kruh vytvořený z podivné pěnové hmoty, jejíž množství bylo koncentrováno ve středu kruhu a k obvodu jí bylo již méně. Za 18 dní po události hmotu prozkoumal chirurg Bauer z Klein-Welke. Hmota připomínala dobře propečené bisquitové těsto, mírně lepivá, na omak suchá, houževnatá a pružná, voněla po nějakém přírodním oleji nebo po fermeži. Hmotu v laboratoři opatrně spaloval, přičemž hořela prudce jako zapálený kafr a zanechávala po spálení černou uhlíkovitou popelovinu. Na vodní lázni hmota tála a měnila se v lepivou pryskyřnatou taveninu, zapáchající jako kaučuk. Jen zčásti se ji dařilo rozpouštět terpentýnovém lihu, úplně se rozpustila ve sloučenině s kyselinou sírovou.

UNO.1986.01.29.AE.SU.- Dalněgorsk : nalezené olovo pocházelo z oblasti Bajkalu, mikroskopické síťky měly složení ze všech prvků Mendělejevovy tabulky prvků, procentuální obsah prvků v síťkách se měnil během zkoumání (?)

TUM.1976.00.00.AE.SU.- Vaška - na břehu řeky Vašky byl nalezen kus kovu stříbřité barvy o hm. 1,5 kg. Slitina obsahovala 67 % ceru, 10 % lanthanu, separovaného od všech lanthanových kovů (lanthanoidů), což se dosud na Zemi nepodařilo docílit, 8 % neodymu, 0,4 % čistého železa bez oxidů. Podle analýzy šlo o část dílu v podobě kruhu, válce nebo koule o průměru asi 1,2 m. (Místo nálezu leží na prodloužené dráze tunguzského tělesa.)

UNO.1964.00.00.ES.XX.- úlomky údajného UFO, nalezené ve Španělsku ukázaly chromičitou slitinu

UNO.1908.06.30.AE.SU.- Tunguzka - ve vrstvách rašeliny a půdy byl zjištěn 600 x větší obsah lanthanoidů, než kdekoli jinde na Zemi

UFO.1952.20.07.AN.US.- Washington - Frank Edwards ve své knize "Létající talíře - vážná věc" uvádí, že během "nočního náletu" na Washington 19.-20.7.1952 bylo odstřeleno část UFO. Rozbor prý ukázal, že obsahuje železo a orthokřemičitan hořečnatý (magnézium) .

UNO.1957.00.00.AS.BR.- Ubatuba (Brazílie) - čisté magnézium s příměsí manganu, zinku, chromu, mědi, barya a stroncia. (Ing. Patrovský zjistil, že ve zprávě E. Condona jsou porovnána dva vzorky po přistání UFO - Ubatuba v Brazílii (s. 97) a Greenwich rovněž z roku 1957 (s. 258), přičemž obě tabulky se naprosto shodují. Není jasné, zda jde o tentýž případ, jinak označený, nebo o dva případy se stejnými hodnotami. Patrovský, V.: UFO v zrcadle výzkumu dr. Condona. LK 1969 č. 24)

UNO.1991.00.00.ČR.UH.- Ostorožská Nová Ves - rozbor půdy po přistání objektu ukázal, že obsahovala zvýšené množství slídy a mírné zvýšení radioaktivity.

UNO.1966.00.00.AN.US.- Orchard Hill (Georgia) - malý předmět tvaru a barvy zlatého vejce vířil a žhnul nad polem blízko obce. Dotkl se země, načež se znovu vznesl. Chemik o 2,5 hodiny uvedl, že půda byla sežehnuta a dosud měla teplotu vroucí vody. V jednom místě byla značná koncentrace mědi a chromu.

Kromě těchto, namátkou vybraných nálezů z literatury, se s UFO spojuje objevování dlouhých vláknité substance, která ulpívá na stromech a porostech, ale rychle se na vzduchu vypařuje - tzv. "andělské vlasy". Jde údajně o sloučeninu bóru a křemíku, jejichž výroba není údajně v pozemských laboratořích možná. Dále se objevuje i tzv. "stříbrný déšť", vytvářející louže lesklé tekutiny. Vzorky z tohoto "deště", údajně ukázaly, že jde o obyčejnou cínovou pájku. V době pozorování UFO bylo nad Novým Mexikem a Arizonou zjištěno v atmosféře vysoké procento jemně rozptýlených částic mědi, které se nikdy v atmosféře nevyskytovaly.

Přesto zprávy o složení složení cizích látek jsou nepřesné, neúplné a mohou být zkreslené, nepochází z oficiálních zdrojů. Nemohou proto sloužit pro jakýkoliv věrohodný závěr.

UFO a geologie (místo výskytu)

I když se UFO objevuje neočekávaně na kterémkoli místě zemského povrchu, nad městy i pustinami, přesto různé národní statistiky zájmových spolků registrují místa, kde se UFO vyskytuje častěji než jinde, případně lze vysledovat jeho výskyt v dané lokalitě sahající do hluboké minulosti.

Vzniká tedy otázka : může být na Zemi nějaká zvláštnost, která způsobuje nebo ovlivňuje výskyt UFO ?

Od toho se odvíjí názory :

1. na zemském povrchu je něco, co UFO přitahuje (výtvory člověka, zejména technické a vojenské - letiště, vojenské a raketové základny, zejména s jadernými zbraněmi, jaderné elektrárny, apod.)

2. tato zvláštnost je v zemském podloží.

První možnost byla vždy široce rozebírána a uváděna jako důkaz zájmu mimozemských civilizací o naši civilizaci a dále se na tomto základě rozvíjely úvahy o dojemných snahách cizích návštěvníků chránit lidstvo před možným zničením, skutečností zůstává, že UFO se přesto vyskytují i v oblastech bez jakýchkoli větších civilizačních aktivit. (V této otázce vzniká úzké spojení mezi problematikou UFO a ekologií.)

Naproti tomu druhá možnost nebyla brána v úvahu skoro vůbec. Není známo, že by dosud někdo sledoval výskyt UFO a složení či zvláštnosti geologického podloží.

Jistým vodítkem může být i zkoumání míst, kde došlo k dopadu, přistání či havárii UFO.

Např. místo dopadu neznámého předmětu u Dalněgorska je známo jako magnetická anomálie nebo na místě tunguzské katastrofy se nacházela činná sopka a je tam východosibiřská magnetická anomálie, jedna z největších anomálií naší planety.

Doc. RNDr. Pavel Kašpar,CSc., který se otázkou dalněgorského fenoménu podrobně zabýval, sdělil autorovi v osobním rozhovoru v roce 1992, že si při zveřejnění mapky výskytu UFO v ČR podle projektu Záře všiml, že zvýšený výskyt UFO je v místech geologických zlomů.

Také dalněgorské těleso letělo podle svědectví ve směru dvou hlubinných zlomů a dopadla na okraj velké gravitační anomálie. Tyto zlomy mohou být zdrojem silných elektromagnetických polí.

Na místech přistání či havárie těles dochází ke zmagnetování hornin či půdy (rovněž Dalněgorsk).

Druhou verzí této možnosti je názor, že místa výskytu UFO oplývají nějakou blíže neurčenou energií nebo jejich rozmístění tvoří po zemském povrchu pravidelnou geometrickou soustavu.

Zajímavou myšlenkou je, že UFO jsou projevem tzv. "zemského světla" - blíže neurčené energie Země, proudící v určitých místech na povrch. Tato místa, známá i předchozím národům a zaniklým civilizacím, byla jimi uctívána a zřejmě i využívána. I první případ pozorování UFO K. Arnoldem v roce 1947 probíhal v blízkosti hory Shasta v indiánské rezervaci, která byla vždy pokládaná Indiány za posvátné místo.

Od této hypotézy je pouze krok k úvaze, že by tato místa mohla být místem průchodů od nás k jiným světům, nebo naopak, případně obojí. Tuto hypotézu zastával mj. J. Bergier (viz : Bergier, J.: Víza na jinou Zemi. Samizdat, Praha leden 1989).

Z možných souvislostí výskytu UFO vyplývá závěr, že místa objevování či dráha letu mohou mít svůj vnitřní smysl, který však dosud nebyl odhalen.

UFO a fyzika

Vedle těch případů, které jsou pouze vnímány pozorovatelem a svědek nemá možnost dokázat objektivitu svého pozorování a je tedy možnost, že jde pouze o psychickou projekci, jsou i případy, jež jsou s to vyvolávat fyzické účinky v našem světě.

Z řady svědectví a publikovaných informací vyplývají některé skutečnosti, které by mohly naznačovat podstatné vlastnosti UFO. Vzniklo množství hypotéz, opírajících se o tyto skutečnosti.

Podle L. Součka jsou UFO novým, patrně relativistickým úkazem - opírá se o matematické teorie B. Heima z Gottingen, který vychází z pokusů konstruktéra Francouze Pagése, který sestrojil létající disk vznášející se v elektrostatickém poli, a z teorií o průběžném vytváření (F. Hoyle) a mizení (R.O. Knapp) hmoty. Heim tvrdil, že hmota se může nacházet v dosud neznámé formě tzv. mezopole, mezi silovým polem elektromagnetickým a gravitačním, což by bylo možné využít ke konstrukci lodi diskovitého tvaru, která by byla schopna vyvinout rychlost větší než rychlost světla a tím dosáhnout neviditelnosti - tj. přesunout se z prostoru do prostoru. Heimova kosmická loď by tak vykazovala řadu shodných vlastností s řadou dosud nevysvětlených vlastností UFO.

Pokud tedy podle Součkova názoru jsou UFO dopravní prostředky mimozemských civilizací, pak by mohly ovládat relativistické cestování prostorem, tzn. i časem a využívat tuto technologii.

Ital Lucciano Boccone tvrdí, že existují kromě známých druhů energie i jiné druhy. Jsou neviditelné, ale mohou v člověku plně vyvolat trvalé zrakové, prostorové nebo prostorově časové vjemy. W. Reich už ve 40. letech vyslovil domněnku o existenci organické energie, která je nehmotná, prapůvodní, a existovala dříve než hmota a jiné formy energie. Jednotlivé organické proudy se mohou slévat a přitom a přitom vytvářet známé formy hmoty tam, kde předtím nebyly. Boccone popisuje biofyzické struktury, jež se vyznačují světelnými, tepelnými, magnetickými vlastnostmi i schopností vyzařovat paprsky, přičemž žijí za hranicemi naší fyzikální podstaty. UFO jsou tedy výtvory neznámých fyzikálních procesů.

Podle jiných názorů jsou UFO odrazem, stopami procesů, probíhajících v paralelním světě. Vedle našeho vesmíru mohou existovat další paralelní vesmíry, o nichž jsou zmínky v kosmogonii staré Indie a dalších národů. V nich se život, hmota a energie liší od našeho. Proto UFO mohou mít nejrůznější podoby.

Podobné hypotézy jsou však odrazem snah vysvětlit kontakt UFO jako mimozemského objektu se Zemí a opírají se pouze o některé průvodní jevy. Nejčastějším průvodním jevem UFO jsou magnetické anomálie. Z toho vyplývá hypotéza, že UFO je objekt, jehož podstatné vlastnosti vyplývají z elektromagnetických sil. Podporuje ji případ, kdy jeden ze svědků - specialista na pozorování mraků - pozoroval UFO polarizačními brýlemi a viděl, jak kolem UFO rotuje několik prstenců, bez brýlí to byl zářící kotouč. Polarizaci způsobilo magnetické pole objektu, které by podle výpočtů muselo mít indukci o síle 10 miliard T. Všechny feromagnetické i paramagnetické látky by musely být magneticky nasyceny, což se nestalo. Jako hlavní průvodní jev objevování UFO se označovaly v 50. a 60. letech poruchy elektroinstalace, ovlivňování chodu motorů aut a letadel, jakoby UFO mělo v těchto případech prostředky k vytvoření silného sekundárního proudu v zapalovačích motorů, čímž tyto vyřazuje z činnosti. UFO rušivě zasahují i do činnosti vysílačů a přijímačů a do všech elektrických okruhů a různého elektronického vybavení. Navíc, předměty, které přišly do styku s UFO, místa přistání a předměty svědků byly zmagnetovány nebo ovlivněny silným magnetickým polem. Není to však pravidlem a někdy průvodní jevy tohoto charakteru chybí. Tyto elektrické účinky jakoby nebyly jen vedlejšími produkty působení silného elektromagnetického pole, jež kolem sebe UFO vytváří, ale jako by byly použity záměrně nebo selektivně, za určitých, dosud neznámých okolností.

Existuje také možnost porovnat aktivitu Slunce a počet výskytu UFO. I když taková porovnání, zejména podobnost a souvislost obou jevů podněcovalo k vysvětlení, že za jevy UFO je skrývá polární záře, vyvolané sluneční činností, existuje také jiné vysvětlení. Sluneční aktivita narušuje geomagnetické pole Země, čímž se takto vytváří jisté předpoklady pro objevování se UFO.

Závěr : UFO mění svůj tvar, UFO mění svůj objem, UFO nemá vždy pevné obrysy, obklopují se halem, vypadají jako rosol, pulsují, podobají se plazmě. Z podstatných vlastností, nejčastěji se vyskytujících souvislostí a průvodních událostí vyplývají elektromagnetické jevy.

UFO a sociologie

Jev kolem UFO brzy vyvolal silné společenské hnutí v řadě států. Zatímco v komunistických zemích byly společenské procesy pod neustálým dozorem a kontrolou, v ostatních státech reagovala společnost tak, jako na každý nový jev - na jedné straně s bezvýhradnou podporou, na straně druhé s okamžitým odmítnutím, a na na straně třetí (početně nejmenší) s lhostejností. Svoji úlohu (pozitivní i negativní) sehrály již zmíněné hromadné sdělovací prostředky. Na jedné straně dopomohly k rozšíření povědomosti o jevu do všech koutů světa, na straně druhé, jejich špatná pověst, zejména senzacechtivost a neserióznost, přispěla ke zlehčování a lhostejnému přístupu zejména vědecké veřejnosti. Tématika UFO se stala také výhodným obchodním artiklem a prostředkem na obohacení. Ačkoli tedy v bývalých socialistických státech se veřejnost mohla dozvídat se zprávami o UFO ve velmi zprostředkované a také zkomolené podobě, v bývalé ČSSR k rozšíření informovanosti přispěl demokratický vývoj v 60. letech. Po roce 1989 státy východní Evropy prožívají ve vztahu k UFO ve zkráceném procesu totéž, co ostatní země během padesáti let. Konec kontroly sdělovacích prostředků přinesl pravý boom všeho záhadného a tajuplného. Bohužel také v tom smyslu, že již nelze plně spoléhat na jakýkoli informační zdroj jako záruku serióznosti a nezaujatosti. Ve snaze vydělat za každou cenu se objevují i "kontaktéři" s mimozemšťany, i stokrát obehraná témata v tisku. Společenský kvas vedl ke zrodu mnoha klubů, kroužků i vážně se tvářících společností. Pravá tvář některých spolků se však časem vždy projevila, neboť nemohla stále maskovat pravé záměry svých protagonistů. Zhoršující se ekonomická situace zkomplikovala značné části obyvatelstva možnost využívat volného času pro tyto aktivity. Přispěla i ta skutečnost, že přes halasné prohlašování o výzkumu a sledování této problematiky různými samozvanými "odborníky" neexistují jakékoliv reálné výsledky, důkazy, jichž se mechanisticky a materialisticky vychovaná značná část obyvatelstva dožaduje. To vše, vedle zjevné neserióznosti i podvodných praktik, za spoluúčasti některých sdělovacích prostředků, využívajících právě tyto stránky hnutí, vedlo ke štěpením, rozpadům, zánikům, atomizacím společností a spolků, jejich dalším transformacím, i celkovému odlivu zájmu veřejnosti a ignorování této oblasti vědeckou frontou.

Jistý pokus o zmapování situace v Polsku podal B. Rzepecki. Pokusil se odhadnout, kolik osob se podílí více či méně aktivně na problematice UFO. Tyto osoby rozdělil do několika skupin :

1. zájemci o UFO, kteří shromažďují a čtou knihy, články a materiály o UFO (autor odhaduje jejich počet v Polsku na 400.000, což je v přepočtu na počet obyvatel asi 1 %)

2. členové ufologických spolků - skupiny a kluby, příležitostně organizující osvětové aj. společné akce o problematice UFO (jejich počet v Polsku kolísal od 4000 v roce 1983 do 400 v roce 1996)

3. popularizátoři - osoby zpracovávající informace z literatury, a příležitostně popularizující téma UFO - napsali alespoň jeden článek do tisku (asi 4000 osob)

4. "ufomaniaci", samozvanci, kteří si vymýšlejí hypotézy a šířící teze bez patřičných dokladů a faktů (asi 40 osob)

5. praví ufologové - osoby, provádějící registraci případů UFO, vyšetřující je a spolupracující s dalšími podobnými organizacemi v zahraničí (asi 40 osob)

(blíže viz : Rzepecki, B.: Nie každy ufolog jest ufologiem. Magazyn ufologicny 25, 1/1996, s. 63 - 68)

Je pravdou, že hnutí zastánců existence UFO je velmi vnitřně diferencováno. V některých případech se mu daří upoutat na sebe pozornost, samostatně vystupovat a získávat si sympatie.

Hnutí dosahují úspěchu tehdy, když berou vážně společenskou realitu a vstupují do ní. Budoucnost každého hnutí závisí na jeho schopnosti vtělit se do dějin. V řadách těch, kteří se problémem UFO zabývají, jsou však i určité prvky snah po výlučnosti. Mesianismus, vystupování jako zvěstovatelé nových pravd i postavení se do role trpitelů v situaci nepochopení od ostatních a různých ústrků. Takové snahy vedou k individualismu, k samostatným akcím jednotlivců, kteří se nejenže ztotožňují s celým hnutím, ale také se sami za toto hnutí vnitřně považují. Důsledky toho můžeme pozorovat i v určité atomizaci hnutí, v tom, že hnutí není integrované, celistvé, že zde vystupuje pouze několik jmen, stavících se za všechny. Důsledky neuvědomění si faktu, že žádné společenství nemůže setrvat bez organizace, instituce a určité kázně, se jistě v určitých směrech brzy projeví.

Vývoj dochází i k tomu, že se vše všední a "normální" zdá v těchto kruzích druhotné a nízké. To se musí nutně odrazit na schopnosti organizovat vlastní hnutí a zajištění mu dějinné budoucnosti. Jedině ve spojení s dalšími proudy, zabývajících se anomálními jevy, novými duchovními a filozofickými proudy, mohou získat setrvalejší podobu, která jim umožní přechod do dalších období.

Čeká se proto na dobu, kdy UFO oficiálně přiletí a dojde k úřednímu potvrzení jeho existence. Snahy toto období překlenout a udržet tak pozornost lidí a zamezit odlivu příznivců lze vysledovat v proroctvích, ve kterých se slibuje přelet UFO nad světovými metropolemi "už příští rok". Je příznačné, že takováto "proroctví" se šíří a ujímají v zemích, známých svojí religiozitou (Polsko, Slovensko, Maďarsko).

Teprve poté, co bude existence UFO oficiálně potvrzeno, dojde k uznání těch, kteří se problémem UFO zabývají, budou příznivci vyzdviženi jako hrdinové. Do té doby ovšem musí být avantgardou, předvojem nové doby, která zde ještě není, ale příletem UFO nastane.

Přesvědčení o existenci bytostí, kteří nepatří do našeho světa, vystupují zvnějšku, nejsou omezeni pozemskými a lidskými pravidly a zároveň do jeho dění zasahují, a lidské bytosti daleko přesahují buď pozitivně nebo negativně, se datuje od počátku lidského uvědomění. Bohové a démoni ve velkém počtu provázejí život člověka. K tomuto faktu můžeme přistupovat ze dvou hledisek : buď víra v bohy a démony vyvěrá z reálné existence odnepaměti jejich přítomnosti na Zemi a jejich zásahů a vlivů do života lidí, nebo dnešní přesvědčení o mimozemských návštěvnících je odrazem a přirozenou lidskou potřebou po víře v něco co člověka a lidstvo přesahuje.

Ztotožnění problému UFO s mimozemskými bytostmi se datuje od počátku samotného fenoménu UFO. Avšak i zde prošel vztah v tomto chápání určitým, nikoli nezajímavým vývojem:

V první fázi - asi do poloviny 60. let - mimozemšťané reprezentují rasu bytostí, kteří jsou v technologické převaze, díky které dokáží odstranit lidské slabosti a nedostatky. Jejich úloha a vystupování je lidem víceméně příznivé : hlídkují nad raketovými základnami, pohybují se v oblastech válek a ozbrojených konfliktů, léčí nevyléčitelně nemocné, atd. Vystupují zkrátka jako starší, rozumnější bratři z vesmíru.

Od konce 60. let se však tento pohled začíná měnit. Z kosmických bratrů se náhle stávají krvežízniví vetřelci. Do popředí vystupují zprávy o únosech lidí a traumatických zážitcích při styku s cizími bytostmi a předměty.

Jako by tento vývoj pohledu na "mimozemské bytosti" kopíroval mezinárodní situaci, ovšem s opačným znaménkem : studená válka a hrozby konfliktů se odrážely do přesvědčení, že někde láska, porozumění a bratrství musí být, když už nikoli v rámci jednoho lidského druhu. Naproti tomu uvolnění napětí, konec studené války a zánik bipolárního světa vyvolalo reakci v hledání nových nepřátel - když už nikoli na Zemi, tedy ve vesmíru.

UFO a historie

Počátek historie UFO se oficiálně datuje pozorováním podivných objektů, které viděl obchodník Kenneth Arnold 24. července 1947 nad vrcholky Skalistých hor. Při tiskové konferenci oznámil, že předměty se podobaly "létajícím talířům", čímž tyto objekty dostaly na dlouhou dobu i své jméno.

Zkoumání tohoto fenoménu ukázalo, že toto není první pozorování podobných jevů. Předtím vzrušil světovou veřejnost incident kolem tzv. švédské raketové krize v roce 1946, za 2. světové války kulovité létající předměty popisovali spojenečtí letci a nazývají je "whoo-fighters" (koketující stíhači) nebo "foo-fighters" (ohniví stíhači).

UFO je tedy fenomén, který se objevoval již dávno předtím, než byl takto pojmenován.

Objevování UFO v minulosti je možné objevit v kronikách, letopisech, a nechybí názory, že řada pozorování se odrazila do legend a pověstí, předávaných ústně v lidové slovesnosti.

V případě, že UFO je ztotožňován s mimozemskými úkazy a spojován s návštěvami jiných bytostí, vzniká idea archeoastronautiky. Tu formuloval Erich von Daniken (1970).

Při zkoumání tohoto fenoménu z historického hlediska je důležité rozdělit uplynulou historii na období, kdy

1. člověk používá létající přístroje těžší vzduchu tj. od roku 1903 dosud. Toto období lze dále dělit podle vývoje různých technických prostředků na :

1.1. od počátku kosmického výzkumu (tj. od roku 1957)

1.2. od prvního popisu "létajícího talíře " (tj. od roku 1947)

1.3. od začátku 2. sv. války (tj. od roku 1939 - zde vystupuje poprvé hromadné použití létajících strojů o raketových aj. zbraní, včetně různých tajných projektů, zejména německých diskovitých letounů, apod.)

1.4. od vzletu prvního přístroje těžšího vzduchu - letadla (tj. od roku 1903)

- starší období možno rozdělit podle použití létajících prostředků lehčích vzduchu :

2. člověk používá létající objekty lehčí vzduchu (balóny, vzducholodě apod. tj. od 1870. Při posuzování zpráv z tohoto období je potřebné vyloučit záměnu s těmito objekty, pochopitelně s ohledem na oblast a zemi, kde k pozorování došlo,

- a na období před tímto datem :

3. člověk létající objekty nepoužíval tj. před rokem 1870 do minulosti

3.1. období se zachovanými písemnými záznamy

3.2. období bez těchto záznamů

Zatímco je první období zachyceno a zpracováno v řadě publikací, druhé již velmi zřídka a třetí pouze okrajově.

Přitom je nutné se zmínit o problematice zdrojů a jejich důvěryhodnosti.

V prvním období jsou zprávy poměrně dobře zachyceny, nevylučuje to však vědomý podvod a klam a jedna z hlavních tezí při vysvětlení UFO se uvádí, že jde o omyly při sledování normální lidské činnosti. Navíc lze sledování ověřit objektivními přístroji a zpětnými dotazy od dosud žijících pozorovatelů.

V druhém období je nutno se spoléhat na dobové dokumenty, kroniky a zprávy, ve třetím období k tomu ještě přistupuje zvláštní zdroj - lidová slovesnost v podobě různých pověstí, mýtů a bájí. Co se týká nejstaršího období, zejména před existencí písemných záznamů, přistupuje zde archeologie se svými neobvyklými nálezy rytin, maleb, plastik, a pod.

Právě zde vystupuje souvislost s archeoastronautikou - přesvědčením, že do minulosti a vývoje lidstva zasahovaly mimozemské civilizace se svými technickými prostředky, včetně létajícími. (blíže viz : Liška, V.: UFO - fenomén budoucnosti. Kap. 2, UFO a archeoastronautika. ČsAAA, Praha 1991, s. 11 - 17)

Historická sledování problému UFO bohužel vždy sloužily pouze jako podpůrný doklad jeho existence. Nejsou známy práce, zpracovávající problém UFO pouze v daném historickém období. Je zřejmé, že taková práce by si vyžadovala nebývalé nároky na interpretaci textů, dokladů i artefaktů.

UFO a psychologie

Přístup psychologů k problematice UFO a k jejich pozorovatelům se od počátku omezoval na neadekvátnost pozorování, vjemy označované za UFO se připodobňovaly k iluzím a halucinacím a psychika pozorovatelů se odsouvala do patologické oblasti. Pozorovatelé podle tohoto přístupu neadekvátně odrážejí danou realitu.

Do vážného rozpracování problému UFO v psychologii přispěl C.G. Jung. Nezajímaly jej exaktní důkazy existence UFO, považoval jej však za psychický fakt, přístupný psychologickému, symbolickému zkoumání.

Svým pojetím synchronicity, kdy vnitřní procesy člověka mají vliv na vnější události, přispěl i mnoha podněty k nalezení styčných bodů s jevy kolem fenoménu UFO.

Jeho pokračovatelé, zejména ze směru transpersonální psychologie (Grof, S.) potvrzují tento závěr o kombinaci psychických i fyzikálních vlivů v případě pozorování UFO.

Z řady případů a pozorování UFO se ukazuje, že UFO mají vliv na psychickou oblast a tak nelze vyloučit i možnost, že psychické rozpoložení může mít vliv na samotné objevení a projevy UFO. (blíže viz : Šafařík, L.: Psychologický výzkum pozorovatelů UFO. ZAZ č. 2, roč. 1995, s. 11 - 17, Co způsobuje vnímání UFO ? ZAZ č. 2, roč. 1994, s. 7 - 13, Nekola, O.: Předpoklady pro pozorování UFO. ZAZ č. 5, roč. 1996, s. 4 - 5).

UFO by mohly být takového charakteru, že by mohly působit selektivně pouze na určité osoby přímým podrážděním nervového systému, bez účasti smyslových orgánů. Tyto osoby však jsou uzpůsobeny k tomuto vnímání, či jsou náchylné celým svým předchozím psychofyzickým vývojem. V době pozorování se nachází ve stavu blízkém zvláštnímu (či rozšířenému ) stavu vědomí. Svou přítomností na daném místě a psychofyzickým stavem spolupůsobí na vznik jevu, který zpětně odráží a formují, aniž si toho jsou vědomi. Z toho vyplývá myšlenka, že podstata UFO může být jediná, avšak každý z pozorovatelů jej vnímá jinak, jinak přispěl k jeho projevení a vzniku a pokaždé v jiné časové, místní i psychofyziologické situaci, čímž vzniká taková variabilita a množství projevů UFO, jak ji dnes známe.

Maximálně aktuální a také jistým smyslem populární jsou tzv. "únosy do UFO". Jsou také stěžejním argumentem pro tvrzení o mimozemském původu UFO, jejich posádce, složené z příslušníků nepozemských civilizací a smyslu jejich návštěv na Zemi. Tou je podle takových názorů biologické vyšetření lidí, za účelem získání poznatků a snad i biologického materiálu druhu Homo Sapiens Sapiens.

Postižení jedinci se dělí do několika kategorií :

1. zážitek únosu si plně pamatují a uvědomují, stal se jim za plného vědomí, podrobnosti únosu si vybavují

2. uvědomují si, že zažili podivnou příhodu, kterou "únos" začal, ale další děj si nepamatují, po procitnutí do plného vědomí chybí paměťové stopy pro určitý čas

3. zážitek "únosu" si vůbec neuvědomují, nejsou si ho vědomi, a buď nacházejí na těle nebo v okolí fyzické stopy, jejichž si nejsou vědomi (jizvy, otoky, cizí substance atd.) a nebo se pouze projevují psychické změny a potíže (fobie, nevysvětlitelné tenze apod.).

Zážitek, který vede k únosu, začíná blíže neurčenou situací, při které je postižená osoba buď ve spánku nebo sice bdí, ale má poruchy vnímání času, má motorické potíže nebo stupor, pozoruje podivné jevy, včetně UFO, zažívá ztrátu paměti. Teprve následně dochází k psychickým obtížím, nevysvětlitelným fobiím a psychózám, změně osobnostních a charakterových rysů, provázející odlišné chování k lidem a okolí. Při léčení, pokud k němu dojde, a ve kterém je použita hypnotická regrese, se vybavují prvky únosu či celý příběh od počátku. (Celý rozfázovaný průběh únosu s variantami obsahuje kniha: Jacobs, D. M.: Tajemný život. Přímá svědectví únosů UFO. Práh, Praha 1994)

Stojíme však před otázkou : odpovídají "únosy", vyšetření či další v hypnóze popisované prvky reálným událostem, mohou skutečně sloužit jako důkaz pro spojení UFO a mimozemských civilizací ?

Metoda, jíž je takových výsledků dosaženo - různě hluboký hypnotický stav - je totiž velmi kontroverzní. Existuje řada výhrad vůči pravdivostní hodnotě toho, co je pod jejím vlivem vypovídáno. Proto také není hypnóza přijata v právní praxi jako metoda ke zjištění objektivního stavu.

Ukažme si důvody na příkladu. Člověk je svědkem dopravní nehody, kdy viděl automobil, který po nehodě ujel. Svědek viděl zadní stranu vozu, viděl tedy i číslo, ale nemůže si ho vybavit. Pod vlivem hypnózy je schopen si na celou událost vzpomenout a číslo opětovně "přečíst". To je ovšem jedna stránka hypnózy.

Ovšem dojde k tomu, automobil zabije svědkovi někoho blízkého, svědek automobil sice viděl, ale byl velmi daleko, nestačilo to k tomu, aby došlo k přečtení značky. U svědka dojde k těžkému psychickému traumatu. V případě, že opět použijeme hypnotického stavu ke zjištění čísla vozu, dojde k odečtení i naprosto nesmyslného či neexistujícího čísla vozu - jen a pouze ve snaze "pomoci" za každou cenu, najít "něco", nebo "někoho", kdo trauma způsobil.

Dá se tedy říci, že hypnóza sice uvolňuje zapomenuté a potlačené vzpomínky a vyvolává minulé paměťové zážitky, ale v případě, že jde o určitou zátěžovou situaci, může mysl za pomoci hypnózy vytvořit obraz, třeba i klamný, ale který pomůže psychice vyrovnat se s touto situací.

Přeneseno na zážitek "únosu", výpověď o něm může být pouze únikovým obrazem před důsledky úplně jiné situace, která vedla k traumatu. O jakou situaci šlo, pokud to nebyl "únos", nelze říci.

Z uvedeného vyplývá, že zážitek "únosu" nemůže být plnohodnotně považován za důkaz spojení UFO a mimozemských bytostí, ani pro to, že při "únosu" se odehrává to, o čem postižené osoby vypovídají pod vlivem hypnózy, přičemž to ale "únos" nevylučuje.

UFO a biologie

V případě skutečných návštěv mimozemských bytostí vystupuje do popředí otázka : jak je to s cizími mikroorganismy - nemůže dojít k jejich zavlečení na Zemi, rozmnožení a napadení biosféry Země ? Už v roce 1969 při letu amerických astronautů na Měsíc byly všechny předměty důsledně dezinfikovány, před cestou, přesto tak i po návratu, kdy astronauty čekala několikadenní karanténa. Pozemské mikroorganismy jsou velmi odolné, mohou vydržet i několik let bez přístupu kyslíku, extrémně nízké teploty kosmického prostoru a pod.

Přesto se dostávají pozemšťané do styku s neznámými bytostmi, které se interpretují jako mimozemský biologický druh, nebo s předměty údajně nikoli pozemského původu. Nevzniká přitom následně žádná rychle se šířící pandemie mezi některými druhy živočichů nebo i mezi lidmi, jež by mohla být důsledkem zanesení cizích mikroorganismů na Zemi.

Stává se sice, že někteří z pozorovatelů po události onemocní nebo zemřou buď členové rodiny nebo i domácí zvířata, ale onemocnění není takového charakteru, jež by zavdával příčinu k závěru, že by bylo způsobeno cizími mikroorganismy. Ovšem nelze to úplně vyloučit.

Z toho vyplývá, že UFO nenesou látky organického původu, nejsou mimozemského charakteru a nebo disponují prostředky pro zamezení vzájemného přenosu mikroorganismů.

UFO a filozofie

Co zvláště tento obor postrádá, je filozofický rozměr.

Fakt objevování se UFO vyslovuje vážné námitky proti dosavadnímu pojetí člověka, jeho vnímání a odrazu okolní reality i otázku reality jako celku. Naznačuje možnosti existence jiné (či jiných) realit, které jsou ovšem dostupné jen za zvláštních okolností a psychických stavů. (Grof, S.) Případné možnosti návštěv cizích bytostí otevírají otázky o vzniku a rozvoji života i možného ovlivňování naší kultury v průběhu celého jejího vývoje.

Zatím však nelze vytvářet vlastní filozofickou koncepci, ale problematika UFO může svými náměty zasahovat do otázek poznatelnosti světa, času a prostoru, smyslu existence lidstva a jeho vývoje, atd. Ignorovat jakýkoliv jev, odepírat mu místo v pojetí světa, znamená neadekvátně odrážet realitu, což vede k nesprávnému rozhodování a chybnému ovlivňování této skutečnosti. Důsledky podobné ignorace v různých, ani ne v oblasti anomálních jevů, můžeme pozorovat v současné, globální, mnohaúrovňové krizi.

Závěr

Dalo by se jistě rozvíjet další souvislosti a vztahy UFO s řadou vědních disciplín. Nechávám toto na čtenářích a dalších badatelích.

Často slyšíme, že místo vzájemných rozepří zájmových spolků a jednotlivých badatelů, zabývajících se anomálními jevy, by mělo dojít k jejich spojení a koordinaci činnosti. Jakkoli se tento požadavek zdá oprávněný, je třeba si uvědomit, že ti, kteří je takto prosazují, zřejmě neznají objektivní podmínky vzniku nové vědy. Zrod každé nové vědní disciplíny vždy provázely spory a kontroverze, neboť zastánci různých směrů bojovali o to, aby právě jejich směr nezanikl a prosadil se, případně získal dominantní postavení v rodícím se vědním systému. A UFO, jak bylo již řečeno, není předmětem dosud žádné vědní disciplíny. K tomu, aby se jí stal, nestačí statistické shromažďování případů, natož sebevědomé označování badatelů za "experty" či "nejserióznější odborníky", ale hluboká a náročná teoretická činnost při vypracování předmětu, metodologie, i třeba cestou prosazení do témat prací studentů vysokých škol. Jde tedy o činnost, která neskýtá příliš příležitostí k popularitě nebo k finančnímu prospěchu, navíc není bez rizika při konfrontaci s platnými pravidly vědeckého poznání. O to více je to potřebné, neboť se tím ukazují slabiny a vratkost některých vývodů a konstrukcí, jež hnutí zastánců UFO považuje za neotřesitelné. Ti, kteří nejsou schopni reagovat, fanatici, to považují za znevážení a nepřátelství a komunikace proto vázne. Pravým badatelům to však přináší řadu inspirací a důležitou zpětnou vazbu pro další práci.

UFO a pojmy

UFO (unidentified flying object) - neidentifikovaný létající objekt (pojem mjr. D. Keyhoa) používá se od roku 1954

IFO (identified flying object) - identifikovaný létající objekt

flying saucers - "létající talíře" - od roku 1947

UNFO - (unidentified non-flying object) - neidentifikovaný nelétající objekt (v 60. letech přinesl tisk zprávy o objevování podivných neidentifikovaných substancí v uzavřených prostorech - jak náhle se objevující, tak i z těchto - uzavřených - prostor mizejících. (Na obzoru UNFO. Zápisník 1968)

USO - unidentified submarine object - neidentifikovaný podmořský objekt

Z prostorových důvodů není možné uvést seznam literatury, ze které bylo čerpáno. Autor děkuje kolegům za náměty a diskuse, ve kterých se tato témata pojednávala a za pomoc a rady v oborech přírodních věd. Omlouvá se, nesou-li proto některé úvahy prvky pouhé nápovědy. Očekává názory a kritické ohlasy podepřené fakty. Uvítá, když řada námětů se stane předmětem seriózního bádání. Rád se seznámí s dalšími vztahy UFO a rozličných vědních disciplín.

bc. et dr. L. Šafařík


 Z časopisu ZAZ č. 3, roč. 1997