Zážitky
únosu do UFO jsou ve skutečnosti šamanským zasvěcením ?
V
posledních letech především mezi americkými folkloristickými vědci se
projevuje snaha zavést určitý pojmový systém do různorodého souboru
paranormálních a transcendentálních zážitků, jejichž akademické studium
se omezovalo na okrajové a dosti omezené disciplíny. K takovým nezvyklým zážitkům
patří též jevy, jako zážitky mimo tělo (tradiční parapsychologie), zážitky
prahu smrti (medicína), šamanistické zážitky (antropologie), psychedelické
zážitky (transpersonální psychologie), noční děs a setkání s UFO
(ufologie). Dr. Kenneth Ring se v tomto článku zabývá porovnáním zážitku
prahu smrti a setkáním s UFO.
Po
více než deseti letech výzkumu je prototyp zážitku prahu smrti dobře známý.
Tvoří ho tyto prvky:
-
pocit
oddělení od fyzického těla,
-
pocit
ohromujícího klidu a harmonie,
-
pocit
pohybu přes černý, ale ne strašidelný prostor, často popisovaný jako
tunel.
-
vnímání
zářivého, bílého nebo zlatého světla, které člověka postupně obklopí
a z kterého cítí proudit absolutní lásku a bezvýhradné přijetí.
-
dále
potkává „světelnou bytost", nebo jiné duchovní bytosti, které mu
mohou nabídnout panoramatický přehled života a
-
na
konec dochází k rozhodnutí o dalším postupu, případně k příkazu vrátit
se zpět do těla, čímž zážitek končí.
Druhý
typ zážitku, který se stává známý i americké veřejnosti, především díky
takovým knihám jako „Setkání“ (Communion) a „Vetřelec“ (Intruder)
se běžně nazývá zážitek únosu do UFO (UFO Abduction Experience). Jeho čtyři
hlavní prvky jsou:
-
pocit
únosu, obvykle proti vlastní vůli jednou nebo několika humanoidními
bytostmi,
-
pobyt
ve zvláštním cizím prostředí,
-
důkladná
tělesná prohlídka, která se soustřeďuje na reproduktivní orgány a
nakonec
-
návrat
do fyzického světa, který bývá na jiném místě, než tam, kde došlo k únosu.
Přes
rozdíly mají oba typy zážitků společný archetyp. Kdybych ho měl vyjádřit
jedním výrazem, použil bych termín „šamanská cesta".
Zasvěcování
šamanů
V
tradiční společnosti je šaman „lékařem duše". Pro výcvik na šamana
se vybírá takový jednotlivec, který je citlivý a nadaný. Může to být člověk,
který prožil těžkou nemoc, nehodu, nebo jinou tragickou událost. Je oddělen
od společnosti a ujímá se ho šamanský učitel. V rámci výcviku podstupuje
fyzické a psychické zkoušky. Nepostradatelným prvkem skutečného zasvěcení
je zkouška smrti a znovuzrození, která je základem pro pocit šamanské
identity. Když adept vstupuje do jiných světů, zpřístupňují se mu posvátná
mystéria a získává zvláštní schopnosti, spřízněná zvířata, posvátné
písně, tajné zvyky, atd. Po ukončení zasvěcení se vrací do své
komunity. Stává se léčitelem, psychickou autoritou, mistrem extáze,
mystikem a vizionářem - člověkem, který umí žít ve dvou světech, ve světě
duše i těla. A přestože je nepostradatelný, často žije mimo společnost,
právě pro své speciální schopnosti a někdy i pro svoji rušivou přítomnost.
Porovnejme
tento případ s našimi prototypy zážitků a začneme zážitkem prahu smrti.
I zde jde o člověka, který se ocitl na prahu hrozící biologické smrti, což
je nejčastěji podmínkou k výchově šamana. To znamená, že člověk je
psychicky a někdy i fyzicky oddělen od svých blízkých. Vnitřně se vydává
na cestu šamanského zasvěcení a krátce nato potkává svého učitele. Zářivá
postava skutečná psychická autorita - se objevuje jako průvodce. Tato
postava představuje to, co jsem nazval archetyp kosmického šamana. Nejde přitom
o pasivní roli průvodce, ale o muže (někdy ženu) umožňujícího poznání.
Tato bytost ví všechno o životě dotyčného jednotlivce a oblasti, do které
vstoupil. A dokud je v této oblasti, dostává okamžitě a telepaticky odpovědi
na všechny otázky právě od tohoto kosmického šamana. Poznání přitom
proudí do jeho duše a všechna tajemství života a smrti jsou mu dokonale
vysvětlena.
Každý,
kdo zná rozsáhlou literaturu o zážitcích prahu smrti, ví, že hodně lidí
se vrací zpět do života se zřetelně zvýšenou psychickou senzitivitou a někteří
získávají dar léčení. Většina z nich se zajímá o dobro jiných, nebo
celé společnosti. Většina lidí po zážitku prahu smrti zjistí, že se jim
– osobám, žijícím ve dvou světech - jeví lidé, žijící v jednom světě,
triviální, a že oni sami se jim stávají dokonce nepohodlní. Tak, či onak,
je tu shoda mezi modelem šamanistického zasvěcení a strukturou zážitku
prahu smrti. Této paralely si všimli nejen badatelé zážitků prahu smrti,
ale i výzkumníci šamanismu, jako např. Harner a Kalweit.
Těžko
však můžeme říci, že by se lidé po zážitku prahu smrti stávali dokonalými
šamany. Právě naopak - absolvovali jen první zasvěcení, ale ne celý kurz,
který trvá celá léta a je naplněn vytrvalým úsilím. Je možné je považovat
za učně šamanismu.
Kosmický
šaman
Podívejme
se nyní na setkání s UFO. Při únosu nějaká "vyšší síla"
vezme jednotlivce (nemyslím to ve fyzickém smyslu), který se nachází ve změněném
stavu vědomí, spí nebo je nějakým jiným způsobem v útlumu. Postava
kosmického šamana má nyní podobu mimozemšťana a jeho asistentů. Objeví
se najednou, osobu unesou a po přemístění na neznámé místo následuje
prohlídka, během které se obyčejně vyděšený „zajatec" podrobí
dosti nepříjemným procedurám, což je začátek zkoušky odloučeni od společnosti.
Unesení tvrdí, že zkouška probíhá v zakřivené komoře. Podle výzkumníka
Kannenburga (1986), kterého též unesli, víme, že místnost takového tvaru
bývá místem zasvěcování šamana. Tento tvar prostoru připomíná dělohu,
jako místo nového počátku. Pak dochází k něčemu jako k informaci, která
může být dána telepaticky jako součást dalšího aktu zasvěcení. Nakonec
únosci vrátí člověka do jeho obvyklého světa času a prostoru. Je zajímavé,
že si dokonce nemusí téměř ani vzpomenout na toto dobrodružství. Může
se vrátit otřesený, ale semena transformace jsou již zasetá v jeho duši.
Člověk po únosu UFO zjistí, že přestože má nové schopnosti a chápání,
je ve společnosti izolován. Jeho občanský průkaz orazítkovala mimozemská
civilizace a vrací se z této zvláštní cesty s rozpolcenou a komplikovanou příslušností
k onomu světu. Prožívá vnitřní konflikty, je odcizen své rodině a přátelům
a stává se sám sobě jakýmsi cizincem.
Případ
šamanizované Betty
Na
začátku roku 1967 uneslo Betty několik humanoidních únosců v čele s vůdcem,
který se jmenoval Quazgaa. V tomto archetypním dramatu hraje Quazgaa roli
kosmického šamana. Předtím, než ji odnesou na palubu kosmického korábu,
dostane Betty malou modrou knížku (zřejmě knížku poznání.) Betty s lítostí
zjišťuje, že se jí po návratu ztratila. Jen tak mimochodem - ztracený
artefakt je často předmětem lidových pohádek. Po vstupu na loď se Betty
ponořila do jasného bílého světla. (je to určitě „UFO verze“ očistné
koupele). Pak ji požádali, aby se převlékla do bílého roucha a přivedli
ji do kruhové a klenuté místnosti. Zde se podrobila důkladné tělesné
prohlídce, která jí působila bolest a strach. Pak ji vedli přes uzavřenou
chodbu, která jí připomínala tunel metra a procházela hrozivou červenou říší
a krásnou zelení. Betty jako umělkyně to podrobně popsala. Nakonec
nastalo vyvrcholení zážitku. Uviděla před sebou nepředstavitelně jasné
světlo a před ním obrovského ptáka. Pták byl zřejmě živý a mimořádně
reálný. Když se k němu přiblížila, teplota nesnesitelně stoupla a Betty,
podobně jako Dante, téměř omdlela. Když otevřela oči, světlo bylo slabší,
pták už nebyl a zůstal jen malý ohníček, který se měnil na popel, ze
kterého se vynořil šedý červíček.
Zde
šlo nepochybně o archetyp – obraz smrti a zrození Fénixe. Pak ještě slyšela
hlas, který ji oznámil, že byla vyvolená pro zvláštní poslání a nyní
ji posílají zpět. Případ Betty
má všechny atributy šamanistického zasvěcení. Je zde prvek oddělení,
objevení kosmického šamana, motiv smrti a zrození, esoterické poznání, návrat
do fyzického světa a pocit poslání.
Ještě
malá poznámka k postavě kosmického šamana.
V
případech únosu je tato postava rušivá a vyvolává strach. Je to v kontrastu
s láskou a dobrem kosmického šamana
při zážitcích prahu smrti. Na fenomenologické úrovni jde o protichůdný
vztah, v obou případech je však zřejmá a důležitá podobnost. Nezáleží
na tom, jak kosmický šaman vypadá nebo jak jedná. Jeho úlohou je jednoduše
vzdělání duše. Jestli to dělá u roli kouzelníka, maskovaného démona
nebo světce, není důležité. Jeho způsoby jsou proměnlivé, ale jeho cíl
je stejný, i když v tisícerém převlečení. Vnější formy mohou být
matoucí a to zvláště ve spojitosti s UFO.
Některé
zážitky setkání s UFO
1.
Zážitek
ze setkání s UFO vyvolává otázku, co bychom viděli, kdybychom se mohli podívat
do celé nekonečnosti očima kosmického šamana. Možná, že odpověď
poskytuje jedna, moje přítelkyně. Ve svých dvanácti letech měla třikrát
zástavu srdce v důsledku anafylaktického šoku. S jistotou věděla, že umírá.
Měla mimořádně silný zážitek.
Měla
pocit, že letí rychlostí přes několik vrstev reality, jakoby do srdce
samotného vesmíru. Zdálo se jí, že se dostala příliš daleko a že je navždy
ztracená.
"Potom,
ó Bože! Zvedl se obrovský pár rukou a když jsem se podívala, zjistila
jsem, že se dívám do gigantického oka, ze kterého vytékala slza všeobjímající
lásky a soucitu a věděla jsem bez jakýchkoli pochybností, že se dívám do
srdce svého „Já", které je Já všech, a které je Bohem. A vešla
jsem do toho oka a byla jsem jím a byla jsem doma."
2.
Jiná
má známá, která měla zážitek prahu smrti, mi poslala kazetu s popisem svého
setkání s UFO. Okolnosti byly typické: probudila se o půl čtvrté a jasně
vnímala při posteli cizí bytost. Vypadala typicky podle literatury o UFO -
malé tělo, velká hlava, velké černé oči, atd. Pak si uvědomila, že je s
touto bytostí v telepatickém spojení. Dověděla se, že ty nehezké oči
červa, nejsou vůbec oči, jsou to stínidla. Jsou potřebné, aby chránili
lidské bytosti před něčím, co by je zničilo. Co jsou to ony nebezpečné síly?
Tato bytost pak dovolila, aby z ní něco uniklo. Má známá pocítila příliv
univerzálního poznání a nekonečné lásky.
Nakonec
se dověděla, že současně s tím, jak vyrůstáme a zvyšujeme svoji úroveň
chápání toho, čím doopravdy jsme, bude se nám ukazovat stále více... až
dosáhneme veškeré poznání a budeme schopni se s ním ztotožnit. Hned nato
pocítila další příliv té bezvýhradné lásky, o které hovoří lidé při
umírání a klidně usnula.
3.
Jednoho
dne jsem se probudila a viděla jsem před sebou ženu, která držela v ruce průhlednou
krabici a v ní ležela nádherná kopretina. Ale nebyla hmotná, jak je obvyklé
v našem světě, byla to odhmotněná květina. Pak jsem slyšela zřetelný
hlas, jako bych sama pro sebe nahlas hovořila. Ten hlas říkal: "Vezmi
tuto květinu a zanes ji paní Henryové, mé matce a řekni jí, že jsem stále
s ní." Neznala jsem žádnou paní Henryouvou. Ale vždy ráno na
cestě do práce jsem se zastavila v exprese na kávu. A to ráno jsem tam
byla jediným hostem kromě jedné paní, která seděla na opačné straně.
Najednou jsem slyšela, jak se číšník ptá: " Dáte si ještě jednu kávu,
paní Henryová?“ Ano. „Mohu vám o něčem vyprávět?“ Prosím. A tak
jsem jí pověděla, co jsem zažila. Ona se na mne překvapeně podívala a řekla:
„Kopretiny byly nejoblíbenější květy mé dcery, která nedávno přišla
o život při automobilové nehodě…“
Šamanistické
zasvěcení - vstupní brána do světa obrazů
Když
jsme poznali, že zážitek prahu smrti a setkání s UFO jsou formami šamanistického
zasvěcení, vzniká nyní otázka: "Do čeho jsou vlastně lidé zasvěcováni
při tomto přechodu přes mimozemské oblasti?" Podle mého názoru jde při
těchto zážitcích vždy o přechod do světa obrazů (World of Imagination),
který francouzský výzkumník Henry Corbin (1977) nazval Mundus imaginalis.
Kosmický
šaman nám odhaluje říši za hranici smrti. Nejde o říši, která je přístupná
jen po smrti. Existuje nyní a je dostupná během života pro každého, kdo zná
"číslo kódu". Šaman nás může naučit, jak dosáhnout tento svět.
Klíčem ke všemu je imaginace, i když nemám na mysli to, co každému při
tomto slově hned přijde na mysl.
Podívejme
se blíže na to, jak se otvírají dveře mezi životem a světem "po
smrti".
V
západním světě má pojem imaginace dost pejorarivní význam a znamená něco
jako představa, fantazie. Všichni jsme se již setkali s výrokem: "Vždyť
je to jen tvoje představa!" Tento pohled na imaginaci je přímým dědictvím
překonaného karteziánského dualismu, který nás nutí vybrat si mezi dvěma
pojmovými kategoriemi a to vědomím a hmotou a s vývojem vědy se přidělila
ontologická priorita hmotě.
Je
však možné, že existuje třetí oblast - říše imaginace sui generis, ne
jako něco reálné, ale objektivně samo existenční, jako kumulativní
produkt samotné imaginativní myšlenky. Jak chápe imaginární svět samotný
Corbin?
Nejde
zde o žádnou fantazii nebo představivost v běžném slova smyslu. Toto slovo
označuje třetí oblast, ke které přístup není závislý od smyslového vnímaní,
ani od běžného poznávání (včetně fantazie). Obvykle je skrytá a můžeme
ji chápat ve změněných stavech vědomí, které destabilizují běžné
vjemové modality a kognitivní systémy. Když je dostatečně narušíme,
imaginární říše se odhalí podobně jako se odhaluje noční obloha, až
když se ztratí sluneční svit.
Nejdůležitějším
atributem imaginární říše je, že je ontologicky reálná. Šamani, kteří
se dívají na svět očima své duše pronikli do tohoto světa a podávají nám
o něm úplně realistické popisy.
Corbin
o tom píše: "Musíme uznat, že svět, do kterého tito vizionáři
pronikli, je dokonale reálný. Jeho realita je ještě nepopiratelnější a
koherentnější než v našem světě, kde realitu vnímáme smysly. Po návratu
si šaman dokonale uvědomuje, že byl někde jinde a není v žádném případě
schizofrenik. Tento svět je ukrytý za samotným smyslovým vjemem a je třeba
ho hledat pod jeho zdánlivě objektivní jistotou. Nemůžeme ho kvalifikovat
jako imaginární, tedy nereálný nebo neexistující. Tento svět je
ontologicky tak reálný jako svět smyslů a intelektu..."
Tento
svět je nejen reálný, ale má tvar, rozměry a co je pro nás hlavní - i
lidi. Corbin o tom píše: "Tento svět má rozměry, postavy, barvy, ale
tyto vlastnosti nemohou být vnímané smysly stejně, jakoby byly vlastnostmi
fyzických těles. Ne, tyto rozměry, postavy a barvy jsou předmětem
imaginativního vnímání, nebo psychicko-spirituálních smyslů." Podle
tohoto vědce je imaginace tvořivá síla a je třeba ji chápat jako jistý
smyslový orgán sám o sobě, což alchymisté ve středověku nazývali
Imaginatio vera (pravdivá imaginace). Svět, který nám imaginace odhaluje, je
supersenzibilní realitou.
Jazykem
duše je obraz
Co
tedy vidí člověk, který se dívá očima imaginace? Podle Corbina vidíme náš
vlastní vnitřní duchovní stav, který se transformuje a projektuje venku, do
zdánlivě objektivní externí vize. Jinými slovy - to, na co se díváme a čím
je naše duše. Duše a imaginace jsou opravdu nerozlučně spojené v tomto
druhu formulace. Všichni vědci, kteří chápou imaginaci takto, se blíží k
Herakleitovi a Aristotelovi, podle kterých přirozeným jazykem duše je obraz.
Avens roku 1980 napsal, že samotná duše je imaginace a naším absolutním
ontologickým bodem.
Corbinův
argument nás přímo přivádí na práh smrti, protože hovoří, že
imaginace je v konečném důsledku „čistě duchovní schopnost“, nezávislá
od těla a proto je schopná existovat, i kdy tělo zaniká... Duše je nezávislá
od jeho kapacity a aktivity imaginace. Právě naopak - kdy je oddělená z
tohoto světa, může pokračovat sama v aktivní imaginaci. Po tomto oddělení
jsou shromážděné a soustředěné všechny síly duše do výlučné
schopnosti aktivní imaginace.
Světlo
po smrti
Když
jsme při smrti uvolněni do imaginace, tvořivé vyjadřování naší duše už
není připoutané k našemu fyzickému tělu. A to, co vidíme, i když se nám
to zdá vnější, je vlastně obraz naší duše. Vidíme světlo. Světlo,
vlastní zář duše, nepopsatelné zářivou, nádhernou, prvopočáteční a
nepodmíněnou. Světlo je symbolem zážitku prahu smrti a je všeobecně
rozpoznaným výrazem Boží přítomnosti v nás, která se manifestuje v
duchovním zážitku.
To
světlo je čistá podstata duše, neposkvrněná lidským charakterem, i když
způsob, jakým se prezentuje (odstín, jas), taktéž odráží stav duše, vaše
skutečné nitro, jak o tom hovoří ti, kteří to zažili. Původní světlo
se láme přes prizma duše a tak vzniká svět obrazů – imaginární svět.
Whitton
a Fisher o tom napsali, že prostředí člověka mezi životy je odrazem každé
myšlenkové formy a očekávání člověka. Tibetská kniha mrtvých tvrdí,
že obyvatel „bardo" produkuje své vlastní okolí z obsahu své mysli.
Rudolf Steiner tvrdil, že myšlenky a mentální obrazy naší vnitřní říše
se nám objevují po smrti jako náš externí svět "Po smrti", jak
napsal, „se všechny naše myšlenky a mentální reprezentace objevují před
duší jako majestátní panorama.“
Vyprávění
lidí o zážitcích prahu smrti nejsou důkazem existence posmrtné oblasti. Po
smrti neodcházíme na jiné místo, jen vstupujeme do stavu vědomí, kde
obrazy jsou naší realitou a kde tato realita není daná zvenku, ale reague na
naše myšlenky, očekávání a přání naší duše.
Šaman,
kterého moderní výzkum vidí jako mimořádně nadanou osobu na imaginaci, a
který si svůj talent dále rozvíjí, je někdo, kdo se naučil vidět očima
své duše. Ještě za života vstoupil tam, kam ostatní vejdou až při bráně
smrti. Šaman dokonale probudil svoji Imaginatio vera. Pro nás je důležité vědět,
že to, co dosáhl šaman svým výcvikem, můžeme se naučit i my, i když za
pomoci jiných prostředků.
Už
během života můžeme zažít věčnost
"Každý
může vzdělávat a regulovat svoji imaginaci tak, aby se dostal do kontaktu s
duchy a nechal se jimi učit." Toto jsou slona, které před stoletími
vyslovil Paracelsus. Popisování nádhernosti života, který nás údajně čeká
po smrti, se může ukázat z jistého hlediska jako nebezpečné. Může totiž
přivést člověka do stavu pohodlného sebeuspokojování. Představa, že světlo
všechno zařídí bez ohledu na to, jak jsme žili, je podle mne naivní a
klamné. Světlo může doopravdy odrážet naši skutečnou podstatu a zrušit
osobní pocit hříchu, ale nemůže nás spasit od zodpovědnosti za naše životy.
Zřejmou se pak stává nejen naše podstata, ale i to, jak jsme žili. Protože
to, co bylo subjektivní, se stává imaginárně objektivní a to, co vidíme,
je reprezentací toho, čím jsme byli během života v hloubi své duše.
Snad
to někomu zní jako kázání o ctnostech morálního života, ale mám na
mysli něco úplně jiného. Celý tento článek jen zdůrazňuje duši jako
prostředek imaginativního života. Duše a imaginace jsou neoddělitelné.
Vytvářet duši znamená kultivovat imaginaci. A jak hovoří Terence McKenna:
„Imaginace je všechno... od ní jsme vyšli a k ní jdeme." Když tedy
vstoupíme do imaginace předtím, než zemřeme, poznáme svůj zdroj i svůj
osud. Znamená to žít praxí šamana a realizovat Platónovou filozofii a vidět
tak imaginárně ještě během života.
Skutečný
význam zážitků prahu smrti nespočívá v tom, co nám slibuje po smrti, ale
co nám říká o tom, jak máme žít nyní. Jak se máme probouzet do božské
imaginace a naplnit vášnivou touhu duše zažít věčnost a své bezedné
hlubiny ještě před smrtí.
Dr.
Kenneth Ring
-
je světoznámý americký thanatolog. Napsal knihy: Život po smrti (1980), Před
námi je Omega (1984) a Zážitky únosu UFO (1992).
Z časopisu
Gardenia přinesl časopis Médium č. 2, roč. 1994