Ufologická mystéria
Stane
se ufologie, změněná v ufománii, v jedenadvacátém století opravdu náboženstvím
nového věku? Nelze to vůbec vyloučit. Mysteriózní charakter ufománie totiž
v posledních desetiletích podporuje existence fenoménu, o jehož povaze a
podstatě toho stále moc nevíme. Na druhé straně však musíme přiznat, že
lze-li vůbec něco, co souvisí údajně s UFO, blíže zkoumat, je to právě
fenomén, nazývaný obecně jako "únosy lidí do UFO".
Nékteří
odborníci (např. američtí badatelé prof. Mack a dr. Jacobs), kteří se UFO
únosy dlouhodobě zabývají, vyslovili již před deseti lety názor, že se s
tímto fenoménem setkalo jen v USA minimálně jednou za život několik miliónů
občanů. To by znamenalo, že prožitky z těchto únosů mají charakter jakési
epidemie, zasahující ve světě pořád vyšší počty lidí.
Jde
o statistický odhad, podložený několikaletým širokým průzkumem, takže
se v daném případě nemůže jednat o nějaké fámy, či dohady, jak tomu v
ufologii často bývá. Statistika patří mezi vědecké metody výzkumu, a
proto i rádoby zlehčující názory skeptiků k těmto údajům postrádají
objektivitu. UFO únosy zkrátka patří mezi nejčastější střety lidí s
velikým neznámem, majícím celou řadu shodných rysů.
Při
hledání odpovědi na otázku, co jsou vůbec UFO únosy, si mnohdy pomáháme
nejrůznějšími filozofiemi. Jedna z nich vychází z poznatku, že v oblasti
mikročástic a kvant může naše poznání dokonale selhávat. Mnozí vědci
20. století věřili, že i náš duch je takovou elementární fyzikální
realitou, tvořící nepochopitelné stavy jakýchsi virtuálních prožitků
prostřednictvím našeho vědomí. Tato virtuální realita je však skrze
logické a racionální myšlení nepochopitelná, neboť svět tajemných sil
kolem nás posuzuje podle určitých myšlenkových stereotypů, a tak ho může
správně a objektivně posoudit jenom zčásti. To ostatní zůstává podobnému
způsobu nazírání na jevy kolem nás skryté.
Je-li
tato filozofická koncepce správná, pak je pro člověka nemožné proniknout
do podstaty a povahy takových záhadných jevů, jakými jsou kupříkladu právě
UFO únosy. Potom veškeré naše pokusy o jejich definitivní odhalení jsou předem
odsouzeny jen do roviny hypotéz a spekulací. Dostaneme se jenom na pouhou
hranici tajemna a dál nejsme schopni postoupit ani o krok, protože naše poznáni
zůstává limitováno touto hranicí a maximálně jsme schopni takové jevy
popisovat.
Také
studium UFO únosů je toho přesvědčivým dokladem. Umíme sice dnes tento
fenomén poměrně podrobně popsat a charakterizovat jeho základní projevy,
ale k odhalení jeho podstaty je to pořád málo. Vzhledem k četnosti těchto
jevů dnes odborníci hovoří o syndromu UFO únosů, čímž jakoby naznačují,
že se může jednat o druh jakési chorobné psychické anomálie, poněvadž
prožitky tohoto syndromu se převážně odehrávají v rovině lidského vědomí
(či spíše podvědomí).
*.
Jedná se tedy o prožitky v psychické, spirituální rovině, spojené přímo
s činností lidského mozku, který tak, či onak, sám zůstává pro vědu v
mnohém tajemstvím.
Vycházíme
li z poznatku, že každá lidská bytost je fyzicky i duševně jedinečnou
individualitou, je určitě s podivem, že prožitky syndromu UFO únosů má u
různých lidí tolik shodných rysů. Uveďme pro názornost alespoň ty nejdůležitější:
1)
Člověk se ocitá náhle jakoby mimo normativní realitu v jakémsi cizím
prostoru, často po registrování prudkého světla, nebo záře:
2)
Již tento "přenos" do cizí, neznámé reality zůstává zpravidla
potlačen, je vytěsněn do podvědomí, takže následky UFO únosů se
projevují zpravidla paměťovou amnézií, kterou lze odstranit regresivní
hypnózou, nebo metodou tzv. chanelingu, navozující stav, v němž se člověk
ocitá v útlumu na hranici vědomi a spánku (jde o lehčí formu regresivní
hypnózy).
3)
Lidé, přeživší únos, uvádějí, že únosci byly většinou malé, cizí
bytosti, považované zpravidla za mimozemšťany. Tyto bytosti s nimi
manipulovaly v cizím, uzavřeném prostředí.
4)
Tato manipulace mívá převážně charakter psychického ochromení pomocí blíže
nespecifikované telepatické síly, s níž únosci údajně disponují.
5
) Vedle této telepatické síly, vedoucí k znehybněni unesených, bývá s
unesenými cizími bytostmi manipulováno i fyzicky. Popisy připomínají jakési
lékařské experimenty (odběry vzorků tkání, krve, slin, vpichy jehlami
apod.), aniž mají oběti možnost jakkoli se bránit. Tyto prožitky jsou vnímány
většinou velmi negativně.
6)
Po únosech trpí jejich oběti často bolestmi hlavy, nespavostí, nevysvětlitelnými
návaly strachu a dalšími duševními traumaty, které dlouhodobě přetrvávají.
Jednotlivé
prožitky se sice v detailech liší, ale výše uvedené shody pro ně bývají
typické.
Nelze
pochopitelně popřít, že o UFO únosech byla vydána řada knih a některé
se dokonce dočkaly i filmové podoby, takže mnoho lidí musí být nutně
ovlivněno touto propagandou, která na senzitivnější jedince působí jistě
velmi sugestivně. Tento masmediální vliv je dnes určitě nezanedbatelný a u
mnoha lidí může skutečně vyvolávat podvědomě stejné, nebo podobné představy.
Je totiž prokázáno, že například četba psaného slova je podvědomě
doprovázena i obrazovými dějovými asociacemi, neboť lidský mozek funguje
jako holografický záznamník, o čemž svědčí například snové vize.
Mechanismy, vyvolávající promítnutí těchto podvědomých obrazů, mohou být
ale různé.
Jedním
z nich je například vylučování většího množství halucinogenů, které
náš mozek produkuje (např. endorfiny aj.), což ovšem podle psychologů k
objasnění tolika shod při prožitcích syndromu UFO únosů nestačí. Do hry
proto musejí vstupovat i jiné faktory, vyvolávající tyto prožitky. Jsou to
faktory, které působí nevyzpytatelně, zdá se, že i nahodile, i když je
tomu tak možná jenom proto, že jsme dosud neobjevili zákonitosti tohoto
jejich působení a téměř nic o nich nevíme.
Základní
otázkou proto dál zůstává, zda je syndrom UFO únosů skutečně výsledkem
akcí mimozemských inteligencí, jak se mnoho ufologů domnívá, nebo zda máme
co dělat s fenoménem jiného druhu. Je to problém, který není definitivně
opět vyřešen. A právě to zase nahrává ufomanům, kteří UFO únosy zařadily
do plejády svých věrouk o mimozemšťanech, aniž by brali v potaz dosud známá
fakta, jejichž dosavadní soubory k objektivnímu určení mimozemskosti
syndromu UFO únosů nepostačují.
Německý
ufolog dr. Fiebag, který se únosy lidí do UFO zabýval až do roku 1999, kdy
náhle zemřel, považoval celý problém za velmi složitý, než aby bylo možné
s jistotou tvrdit, že neznámými únosci jsou skutečně mimozemšťané. Raději
používal obecný termín "Ti druzí".
Ve
svých knihách, věnovaných tomuto fenoménu, naznačoval, že za UFO únosy
mohou stát bytosti tzv. alternativního světa a že s podobnými prožitky
setkání s neznámými tvory mají lidé zkušenosti již celá staletí. Všichni
ti skřítkové, skřeti, démoni, čerti, víly, duchové a další pohádkoví,
či mýtičtí tvorové, zachycení v nejrůznějších pověstech a legendách,
by prý mohli mít společný základ právě v alternativním světě.
Tento
svět by podle názoru některých teoretických fyziků mohl skutečně
existovat. Složité hypotetické konstrukce, vycházející z komplikovaných
fyzikálních a matematických propočtů i logických úvah, takovou možnost dávají.
V této souvislosti se také hovoří o jinodimenzionální realitě, vícerozměrných
časoprostorech, k jejichž vnímání nejsme za normálního stavu vědomí uzpůsobeni.
Teprve stav tzv. rozšířeného vědomí zapojuje do činnosti lidského mozku
i část jeho jinak nevyužité kapacity, v níž podle psychologů hraje
podstatnou úlohu podvědomá složka naší psychiky. Náš mozek pak reaguje i
na podněty, které běžně neregistrujeme. Pocházejí však tyto podněty
opravdu z alternativního světa? A jsme vůbec schopni pochopit, co tento
hypotetický alternativní svět vlastně je? Máme o něm nějakou konkrétnější
představu?
Pokud
bychom předpokládali, že prožitky syndromu UFO únosů jsou takovými setkáními
lidí se silami, či inteligencemi alternativního světa, pak jsou výpovědi
unesených nesmírně cenné, protože jde o popisy tohoto alternativního světa,
nebo alespoň nějaké jeho skryté části. Ale tou vůbec nejpodstatnější
otázkou v takovém případě zůstává, zda tento alternativní svět
existuje někde vně nás a našeho světa, nebo s ním koexistuje v nějaké
skryté souvztažnosti? Co tedy máme na mysli, mluvíme-li o alternativním světě?
Jde o jiný hmotný svět, nacházející se v jiné časoprostorové dimenzi,
nebo se jedná o svět nehmotný, duchovní ? (někdy se též užívá výrazu
astrální).
Jedno
víme bezpečně. Idea duchovního světa je obsažena ve všech náboženských
soustavách a asi sotva v tomto případě můžeme mluvit o náhodě. A i když
odbudeme tento fakt mávnutím ruky poukazem na to, že jde pouze o dlouhodobé
kulturní dědictví lidstva, nic takovým konstatováním neřešíme. UFO únosy
a jiné paranormální jevy dál zůstávají naší noční můrou, dosud
nevysvětlenou realitou lidského bytí, která tu prostě je. Ale proč je
potom naše role v nich téměř vždycky pasivní ? Proč se tváří v tvář
těmto jevům cítíme tak bezmocní? Je to skutečně jenom proto, že naše
poznání je tak, či onak předem omezeno, že má své hranice, za které zkrátka
nelze jít?
Jsou
to velmi znepokojivé otázky, na které možná jednou věda budoucnosti odpoví.
Nebo na ně neodpoví nikdy. Vždycky jsou tyto dvě alternativy. Ale co když j
e to úplně jinak?
Naprosto
jistě už dnes víme, že UFO únosy vnímají unesení zcela reálně a že se
tedy nejedná o klasické halucinace. Naštěstí zde funguje mechanismus paměťové
amnézie, který nás ve stavu normálního vědomí těchto prožitků zbavuje.
Plyne z toho jediný rozumný a objektivní závěr, že totiž do těchto prožitků
vstupuje činnost mozku, jehož prostřednictvím se to všechno také děje. Zdá
se, že právě lidský mozek, naše inteligence, naše psychika, jsou tím
hlavním předpokladem toho, že se syndrom UFO únosů vůbec objevuje. Možná
bychom proto měli pátrat po příčinách tohoto záhadného fenoménu právě
tímto směrem a nikoli hledět vzhůru ke hvězdám, kde tajemné únosce zatím
marně hledáme. Oni totiž odtamtud ani pocházet nemusejí, poněvadž jsou
skryti v nás. Podstatu onoho alternativního světa bychom tedy měli hledat
hlavně u sebe!
Všichni,
kdo se zabývají esoterikou (tajnými duchovními naukami), vědí, že drtivá
většina tzv. skrytých tajných učení klade důraz právě na alternativní
(astrální) svět. Esoterické vědy (např. magie, alchymie, spiritismus, různé
mystické nauky aj.) měly vždy za cíl, přiblížit člověku tento astrální
svět, pomoci mu jej pochopit, nebo k němu dokonce i proniknout při dodržení
určitých pravidel (rituálů).
Duch
a hmota... Navenek dva protiklady, tvořící ve skutečnosti neoddělitelnou
jednotu bytí a vědomí. Ocitáme se na velmi tenké půdě úvah, spekulací i
pozoruhodných poznatků parapsychologie a filozofie, které nejsou zdaleka konečné.
Známé rčení, že je něco mezi nebem a zemí, však dokládá, že nám stále
cosi v našem poznání světa, vesmíru, přírody i lidí uniká. To, co zůstává
zatím nepochopeno, je svět paranormálních jevů kolem nás. Pravda, vzácných,
ale nesporně reálně existujících ve svých projevech. Světoznámý vědec
a spisovatel science fiction A. C. Clark tyto fenomény nazval příznačně světem
tajemných sil. Dnes je evidentní, že i syndrom UFO únosů spadá do této
kategorie jevů.
Zamyslíme-li
se hlouběji nad povahou svědeckých výpovědí unesených osob, pak je zřejmé,
že se o paranormální jev docela jistě jedná. Cizí bytosti, neznámý
prostor, psychické i fyzické paralyzování obětí únosu, paměťová amnézie
- to vše svědčí o působeni neznámých a inteligentně se projevujících
sil. Syndrom UFO únosu má ale také charakter prožitého duševního
traumatu, zatlačeného do podvědomí. Jde snad o síly, přicházející k nám
opravdu z astrálního světa?
Jak
uvádí ve svojí knize "Odkud přicházejí" záhadolog ing. Ivan
Mackerle, Tibeťané například věří, že existuji zhmotnělé myšlenky,
které nazývají "tulpa". Nejde však o zhmotnělé myšlenky samotné,
jako spíše o jejich zhmotnělý obraz, či představu. Pod jakýmkoli slovem,
označujícím určitou věcnou reálii našeho bytí, si náš mozek zákonitě
promítá jistou představu, obraz toho, co to které slovo znázorňuje. Výrazy
symbolické, jakými jsou například pravda, lež, spravedlnost atd. zase vnímáme
jako určitou normativní abstrakci, o níž máme většinou také jasnou představu.
Právě
tato schopnost lidského mozku vytvářet příslušné obrazy ke slovům a větám
je typická pouze pro člověka. Do tohoto procesu se zapojuje to, čemu říkáme
abstraktní myšlení a fantazie, díky nimž vzniklo umění. Psychologové
potvrzují, že schopnost fantazie vytvářet kompaktní obrazové představy, včetně
těch abstraktních, je vlastní pouze našemu druhu a jde o jeden z
charakteristických rysů, kterým se lidé vydělili z říše zvířat.
Pomocí
tvorby těchto obrazových projekcí (nezapomínejme, že náš mozek funguje
jako holograf), tak lidé uvnitř sebe samých vytvářejí vlastní alternativní
světy, jakousi nadrealitu, v níž se uplatňuje lidská fantazie - představivost.
Jinými slovy řečeno, člověk je schopen svými obrazovými představami tuto
realitu měnit a do značné míry i zkreslovat. V umělecké oblasti se takovým
projevem této naší schopnosti stal například surrealismus.
Ale
co když je duchovní, astrální svět, o kterém mluví esoterické nauky a
mystikové, zhmotnělým obrazem našich vlastních představ? Potom by zde i
UFO únosy mohly mít své místo a nic na tom nemohou změnit ani tvrzení
mnoha unesených osob o tom, že se nikdy předtím o UFO fenomény nezajímaly,
ani o nich nic nečetly. Možná jsou tito lidé obětí nikoli svých vlastních,
ale cizích představ! Stávají se příjemci zhmotnělých duchovních obrazů
astrálního světa ...
Snad
zní tato úvaha až příliš nematerialisticky, ale to na věci nic nemění.
Koneckonců, existence paranormálních jevů svědčí o tom, že
materialistické nazírání lidí na svět kolem nich nemůže poskytovat vyčerpávající,
objektivní pohled na realitu, kterou registrujeme, protože zde zůstává dál
skryto něco, co tomuto materialistickému pohledu neodpovídá, nebo mu přímo
odporuje. Syndrom UFO únosů je takovým atributem nepoznaného, tajemného a
ve svojí podstatě neodhaleného.
Britský
biochemik Shaldreake svého času vyslovil myšlenku, že existuje tzv.
morfogenetické pole, v němž se shromaždují veškeré informace lidstva,
vzniklé v průběhu jeho dějin. Někdy se ale také mluví jen o informačním
poli, přetrvávajícím v energetickém obalu naší planety. Každá představa,
každá naše myšlenka, přenesená do formy obrazů, se podle této ideje stává
automaticky součástí tohoto informačního pole, tvořícího onen
alternativní, astrální svět, o němž esoterici spekulují. Je pak docela
dobře možné; že se lidský mozek za určitých, dosud nespecifikovaných
okolností, napojuje na toto informační pole a takový jedinec prožívá průnik
do cizí reality.
UFO
únosy proto mohou být jen malou součásti takového jevu, kdy člověk prožívá
údajně zhmotnělé představy, reaktivované obrazy, vytvořené lidmi a vložené
do informačního pole. Prožitky takových dějů pak příjemci skutečně
mohou cítit velmi realisticky a zpětně je ukládají do svého podvědomí.
Pozoruhodné je, že se zpravidla jedná o děje, mající silný, emocionální
náboj. Je-li takový prožitek navíc i traumatizující, náš mozek
automaticky spouští obranný mechanismus, kterým je takový prožitek vytěsňován
do podvědomí. Výsledkem je již uvedená paměťová amnézie.
Alternativní,
astrální svět tedy nemusí vůbec být dílem nějakých mimozemšťanů, ale
nás samotných. Je to možnost, s níž se musí do budoucna i při studiu
syndromu UFO únosů počítat. V současné době se jedná o nejhmatatelnější
ufologické mystérium, které se nás bezprostředně dotýká. Ale možná, že
by mělo spíše jít o mystérium parapsychologie, neboť údajní mimozemští
únosci nemusejí mít se skutečnými mimozemšťany nic společného.
Pokud
opravdu existuje informační pole, nabité energetickými otisky obrazů, složených
z informačních otisků naších vlastních myslí, potom se i dnes neustále
doplňuje a mění. Lidstvo prožívá celou řadu novodobých civilizačních
problémů. Celkově vzato, přibývá násilí, zlých skutků, dochází k
mnohem masovější dezintegraci pozitivních duchovních hodnot. Konzumní způsob
života vede k většímu individualismu a tím i k nárůstu stressových
situací, ústících až k duševním traumatům. To vše musí mít na informační
pole a jeho skladbu vážný vliv. Všechna současná náboženství mají ve
svém kodexu víry nepsaný zákon, že každé vykonané dobro i zlo se člověku
vrací. Tahle pozoruhodná premisa není určitě náhodná, ale plyne z tisíciletých
zkušeností předchozích generací.
Tak,
jak se mění tvář naší civilizace i hodnoty bytí celého lidstva, mění
se možná i astrální svět, který je vlastně odrazem našeho konání i našich
myšlenek.
Zdaleka
nemůžeme být přesvědčeni o tom, že naše civilizace kráčí pozitivním
směrem svojí další exploatace. A to může být do budoucna nebezpečné.
Existuje-li náš reálný a "nadreálný" - astrální svět v jednotě
a vzájemné symbióze, pak stále vyšší počty nejrůznějších paranormálních
jevů, včetně prožitků únosů lidí do UFO, naznačují, že k průnikům těchto
dvou světů dochází stále častěji. Což může mít pro celý lidský rod
jednoho dne nedozírné následky.
Není
jistě náhodné, že i ufologové, se svým přesvědčením o mimozemské
povaze UFO fenoménů a jevů s nimi souvisejících, volají dnes po pozitivním,
humánním konání lidstva. "Jsme živoucí součástí vesmíru a sil v něm
působících a měli bychom se podle toho začít chovat" - hlásají. V
daném případě není rozhodující, o jaké přesvědčení tento názor opírají,
či zda jejich ufologická mystéria jsou, či nejsou pravdivá. Cítí, ostatně
jako mnozí jiní, že se tato civilizace ocitla na rozcestí svojí vlastní
budoucnosti a zřejmě i svého přežití.
Jistě.
Ufologie může být dál mnohými z nás považována za pseudovědu. Po pravdě
řečeno, nikdo nikdy na druhé straně netvrdil, že vědou je. Ale to hlavní,
i přes určitou míru mysterióznosti, která tvoří část obsahu dnešní
ufologie, je v ideovém odkazu, který tento obor lidstvu přináší. Stát se
lepšími, naučit se žít nejenom přítomností, ale i poučením z chyb
minulosti směřovat k budoucnosti. Snažit se mnohem více žít v souladu s přírodou
a samostatně myslet.
Zatím
se to lidstvu příliš nedaří. Vědecké, materialistické poznání předkládá
světu stále nová tajemství hmoty, vedoucí k uvolňování obrovského množství
energie díky pronikání do světa mikročástic, s nimiž se vědci učí
manipulovat. Výsledky vědy v genetice, fyzice, biochemii a dalších exaktních
disciplínách, zneužité kryptomocenskými elitami k antihumánním, mocenským
cílům, mohou vést k tragédii. Hrozba takového konečného inferna je dnes
aktuálnější, než kdykoli předtím. Konečná stanice...
Proto
se dnes objevují ufomanští proroci, poukazující na stále rostoucí výskyt
UFO jako na nebeská varovná znamení před blížící se zkázou. Lidský
egoismus a lhostejnost se pořád pevněji zakořeňují uprostřed našeho
moderního věku. Ufologové si to uvědomují. Skrze své mimozemšťany hlásají,
že lidstvo musí změnit stereotypy svého myšleni a konání. Jen za posledních
padesát let zahynulo na této planetě v důsledku lokálních válečných
konfliktů kolem 30 miliónů lidí. Svědčí snad tohle číslo o tom, že
jsme poučeni a připraveni k tvorbě lepší civilizace na prahu našich pokusů
o pronikání do nekonečného vesmíru?
A
tak, i když na ufologii budeme hledět jakkoli kriticky, i když budeme
souhlasit, či nesouhlasit s výkladem atributů, o něž se ve svém obsahu opírá,
má v tomto našem rozporuplném světě svoje důležité místo, poněvadž je
součástí obrodných snah, změnit tvář této civilizace k lepšímu. Proto
mají i ufologická mystéria svůj význam, neboť díky nim se lidé snaží
nejenom pochopit dosud nepochopitelné, ale i to, co pochopitelné už je,
kvalitativně změnit. Pozitivní duchovní rozměr moderní ufologie je to
nejcennější, co s sebou přináší na přelomu 20. a 21. století. A mimozemšťané?
Jsou odrazem naší vlastní nedokonalosti i věčné touhy setkat se s těmi,
kdo budou dokonalejší, než my. Ačkoli se možná právě v tomto ohledu mnozí
ufologové mýlí. Vždyť podobnost s námi, byť jakkoli náhodná, je ve vesmíru
vždycky alternativou, s níž je nutné počítat.
Liška,
V.: Skrytý svět záhad a tajemství. Kap. Ufologická mystéria, s. 51-60,
Fontána, Praha, 2001