UFO - útok nebo sblížení?  Rozhovor s německým ufologem dr.Johannesem Fiebagem


  Doktor Fiebag není příliš běžným typem ufologa, alespoň v tom smyslu, jak si ufology představujeme na základě nesčetných ironických výpadů proti "pavědám" v tisku. Vůbec to není "člověk, který věří na UFO", v některých případech se dokonce vyjadřuje až nečekaně skepticky. Pan Fiebag má totiž tři doktoráty (z geologie, paleontologie a fyziky) a jeho názory jsou tedy respektovány i na akademické půdě. Protože pochází z Německa (narodil se v Northeimu v r.1956) je určitým názorovým protipólem u nás známého M.Hesemanna. Na rozdíl do něj však z vesmíru neočekává příchod "kosmických bratrů", ale spíše nás nabádá k opatrnosti. Jevy, které nazýváme UFO, mohou podle něj být spíše jakési mimikry, za kterými se skrývá jiná inteligence - něco, co svým rozumem ještě nedokážeme pojmout. Dr.Fiebag se specializoval na téma, které budí pozornost badatelů i veřejnosti stále více: na tzv. únosy do UFO. Tomuto tématu byly věnovány i dvě jeho knihy, které u nás dosud vyšly. U příležitosti vydání druhé z nich, kterou vydalo pod názvem "UFO - útok nebo sblížení?" vydavatelství ETC Publishing, navštívil dr. Fiebag předvánoční Prahu a nám se naskytla příležitost k zajímavému rozhovoru.

 Pane doktore, hlavním tématem Vaší knihy jsou tzv. únosy do UFO, mohl byste nám přiblížit Váš pohled na tuto problematiku?

 Stále více lidí na celém světě i u nás v Evropě, zažilo setkání s něčím neznámým, s něčím, co označujeme jako UFO. Během 50 let, kdy tento fenomén známe, zažil určitou evoluci, určitý vývoj. Zatímco na začátku to byla pozorování jakýchsi objektů na obloze a poněkud obskurní zprávy některých lidí, kteří údajně zažili kontakt s tvory z Venuše nebo Marsu (dnes víme, že toto možné není), přesto se ukázalo, že zhruba od 60.let vystupuje stále zřetelněji do popředí fenomén "únosů do UFO".

 Stále více osob popisovalo, že bylo vzato podivnými tvory kamsi, snad dovnitř UFO a tam byli podrobeni sérii lékařských vyšetření i zákroků. Podle shodných výpovědí byly tyto osoby pak vráceny zpět, většinou však s více či méně potlačenou vzpomínkou na tento zážitek. Mnoho ufologů v Americe i u nás v Evropě zpočátku posuzovalo tyto únosy jako naprosto okrajový fenomén, jímž se nevyplatí se zaobírat.
Ale během posledních let (konkrétně od poloviny 80.let  vyšlo najevo, že právě únosy do UFO jsou jádrem veškeré ufologické problematiky. Domnívám se, že pokud pochopíme, co vězí za tímto fenoménem, že potom zvládneme a komplexně pochopíme celý fenomén zvaný "neidentifikovatelné létající předměty".

 Dá se nějak odhadnout, kolika osob se u vás v Německu tento fenomén týká?

 Domnívám se, že tento fenomén je dnes mnohem rozšířenější, než bychom si kdykoli před tím připouštěli. Během posledních dvou let se na mě obrátilo přibližně 150 lidí, kteří měli podobné zážitky - a to je jenom špička ledovce. Musíme vycházet z toho, že celkový počet těchto zážitků /lidí/ bude mnohem mnohem vyšší.

 Proč je tedy o tom tak málo známo?

 Myslím, že to vychází ze dvou důvodů:

1. Lidé, kteří něco podobného zažili, zpravidla nenajdou partnera, kterému by se mohli s tímto svěřit, mnohdy ani ve vlastní rodině, nemluvě už o širší veřejnosti. Pro tyto zážitky nebylo vytvořeno žádné oficiální kontaktní místo.

2. Mnozí z těchto postižených z větší části své zážitky opět zapomněli. Existují dvě hypotézy proč by tomu tak mohlo být. Na jedné straně se zdá, že ti cizí, kteří za tím případně vězí, ta mimozemská inteligence, je s to tyto zážitky z lidské paměti prakticky vymazat. Anebo vstupují do hry i určité potlačovací mechanizmy v našem podvědomí. To jsou mechanizmy, které znáte při traumatických prožitcích, které
má vaše paměť tendenci prostě vymazat, zapomenout.

 Jakým způsobem postupujete při výzkumu fenoménu únosů?

 Chtěl bych tedy poukázat na to, že máme zde co do činění s velice vážným seriózním fenoménem. Během posledního roku jsem inicioval vznik skupiny psychologů, psychiatrů, a lékařů, prostě odborníků, kteří jsou o realitě tohoto fenoménu naprosto přesvědčeni, nezávisle na způsobu intepretace, čili na způsobu uvádění důvodů existence tohoto fenoménu - to je pak další otázka. Prvním krokem tedy je vůbec poznat to, že máme co do činění s reálným fenoménem, a že lidé, kteří to prožili, a kteří to nemohou zažít, zpracovat, kteří s tím mají problémy, že tito lidé prostě přicházejí k psychoterapeutům a jsou od nich ošetřováni. Samozřejmě, že je otázka další efektivní pomoci, protože my ten fenomén jako takový nemůžeme zastavit, čili psychoterapeutická pomoc může být koncipována pouze tak, že ty lidi provází při tomto zážitku a nabízí základní pomoc při terapii formou rozhovoru. To je jedna linie, kterou sleduji a druhá linie je ta, že dotyčné lidi sám jaksi přivádím dohromady, čili aby se setkali, organizuje setkání těchto lidí. Založil jsem projekt VÝMĚNA, evidentně výměna zkušeností, aby se ti lidé mohli osobně poznat a mohli si navzájem vyměnit zkušenosti o tom, co prožili. To pokládám za nesmírně důležité.

 V poslední době je v ČR široce diskutován film, který zachycuje údajně pitvu mimozemského tvora, který pochází z Roswellu (kde došlo v roce 1947 k havárii neznámého technického prostředku označeného jako UFO). Otázka pravosti tohoto dokumentu byla i široce diskutována v našem tisku, objevily se různé názory. Jak se díváte vy na otázku pravosti tohoto filmu?

 V tomto případě jsem velmi skeptický, protože s tímto filmem je spojeno tolik nesrovnalostí, že se kloním k názoru, že jde o padělek. Například ta bytost, která je tam předváděna, je v podstatě bytost lidská. Její vzhled nesouhlasí s tím co se z Roswellu dostalo na veřejnost.

 Hlavní otázka pro mne ale není to, zda je to padělek nebo ne, ale kdo stojí za tím. A co tím vlastně sledují. Jestli jde třeba jenom o snahu "vytřískat" z toho peníze, nebo jsou s tím spojené ještě jiné motivy. Protože to, že se v Roswellu se něco pozoruhodného stalo, to je naprosto jisté. A umím si velice dobře představit, že takový film, jako je tento, byl vyroben proto, aby se to téma dostalo na veřejnost, a pak aby se ukázalo, že je všechno v podstatě podvod. Tím by tomu tématu bylo de facto zakrouceno krkem. V tomto případě si umím představit, že by to byl velice logický motiv, který by za tímto filmem mohl vězet. Vloni i letos jsme vznášeli dotaz na senátora Nového Mexika, který měl s tímto případem co do činění a on dostal od americké letecké obrany a oficiálních míst informaci, že americká vzdušná obrana se od své původní verze odvrací - podle jejího soudu nešlo o meteorologický balón ale o špionážní balón. Ale to co se tvrdí z Roswellu, nesouhlasí ani meteorologickým, ani se špionážním balónem, protože byly popisovány odlišné trosky. A co je pro mě ještě významnější: že při těchto výzkumech vyšlo najevo, že důležité dokumenty, tehdejší originální podklady, byly zničeny, skartovány - ačkoliv to jsou dokumenty, které nebyly určeny k postoupení kamkoli. A myslím, že tohle - tato skutečnost – ukazuje mnohem výmluvněji než všechny filmy a to, co se kolem toho děje, že tehdy se v Roswellu skutečně stalo něco naprosto ojedinělého.

Máte vy osobně nějaké zkušenosti s UFO ?

 Žádné. Já jsem nikdy UFO neviděl, neviděl jsem ani mimozemšťana, bohužel. Ale během posledních let mám stále více kontaktů s velmi hodnověrnými lidmi, kteří mi o podobných setkáních podali zprávu. Zmínil jsem se již o skupině odborníků psychologů a psychiatrů, jejíž vznik jsem inicioval. Mnoho případů, již bylo posuzováno touto odbornou skupinou. Ukázalo se, že podíl psychicky nemocných osob, které přišly s těmito zážitky, je velice nízký a leží pod pěti procenty všech respondentů.
Většina lidí, kteří toto prožili, jsou naprosto normální, nelze u nich prokázat žádnou psychickou chorobu nebo neurózu. A to pokládám za velmi důležitý aspekt, protože se stále často tvrdí, že ti lidé jsou prostě cvoci. To nejsou.

Za rozhovor děkuje

 Vladimír Šiška  


Poznámka: Tento rozhovor vznikl na konci roku 1996, když dr. Fiebag navštívil Prahu. Bohužel, tento významný badatel a především vynikající a skromný člověk před dvěma lety zemřel. Žije však dál v našich srdcích a živé jsou i jeho myšlenky. Zůstal pro nás vzorem poctivého, skromného a vzdělaného badatele.