PEKELNÝ
OHEŇ
Myšlenka,
že bychom mohli být v příštím okamžiku, zatímco právě neseme lžíci k
ústům, vymazáni atomovou válkou, která vypukla omylem nebo náhodou, není
příliš potěšující, ale nějak jsme si na to zvykli.
Méně
obvyklá je pro nás představa, že by jednotlivá osoba mohla bez předchozího
varování nalézt náhlý konec v jediném záblesku žárem. Právě to se ale
vždy znovu stává. Toto skličující dění se nazývá "spontánní
sebeupálení“ (Spontaneous Human Combustion). Je známé už po staletí a
vysmívá se jakékoli teorii.
Už
sama představa, že živé bytosti z vlastních sil zanikají v plamenech, je
bizarní, ale ještě bizarnější jsou doprovodné jevy.
Už
v roce 1789 podal italský chirurg Battaglio zprávu o strašné smrti kněze
Bertholiho v plamenech. Stalo se to ve vesnici Filetto. Když se z místnosti, v
níž páter Bertholi četl bibli, ozval strašlivý výkřik, vtrhli do pokoje
ostatní obyvatelé domu. Naskytl se jim zde pekelný pohled. Kněz, obklopen bělavým
plamenem, ležel na zemi. Podivný oheň zmizel, když obyvatelé přistoupili
bliž. V těle kněze už nebylo života, způsob jeho smrti by byl i dnes označen
za tajemný. Je příznačný pro jev, kterým se chceme zabývat.
Bertholi
se oblékal jednoduše, jako prostí lidé. Podivný oheň nevysvětlitelným způsobem
spálil jeho svrchní oblečení. To, co měl duchovní na sobě vespod, však
ponechal zcela nepoškozené a jeho kůži neožehnul, zato ale oddělil od
masa. Visela z něho doslova v cárech.
Podobně
selektivně se projevily nezemské plameny u jedné Bertholiho současnice.
Ráno
10. dubna 1744 byla na podlaze svého domu nalezena v plamenech prodavačka
ryb Grace Pettová z Ipswich. Svědkové vypověděli, že hořela "...
jako dřevěná tříska ..." Když byl oheň uhašen, podobala se
podle dalších výpovědí "... hromádce hnědého uhlí, pokrytého
popelem..." Protože Grace Pettová byla silná kuřačka a nevyhýbala
se ani alkoholu, a protože se v předvečer při příležitosti oslavy návratu
své dcery z Gibraltaru podívala do sklenice zvlášť hluboko, postačilo to
úřadům jako vysvětlení celé události.
Téměř
o sto let později se případu ještě jednou ujal Angličan Sir David Brewster
a publikoval na základě úředních akt detaily, které tehdy byly hozeny pod
stůl.
V
krbu, vedle kterého byla planoucí Grace nalezena, nehořel oheň. I jinak zůstal
dům nepoškozen. V téže místnosti oné noci pokojně dohořela svíčka. Šaty
dítěte, které našli bezprostředně vedle Grace, nevykazovaly žádné stopy
ohně. Stejně tak nechytilo ani papírové svítidlo, které se také nacházelo
v blízkosti. I podlaha pod obětí byla nedotčena, nebyla ani ohořelá, ani
jen zahnědlá.
Fenomén
lidského sebeupálení patří k těm nejnevysvětlitelnějším a nejhrozivějším
jevům vůbec. Efekty, které při tom byly zjištěny, stojí v příkrém
protikladu ke všemu, co známe.
Dr.
Wilton M. Krogman, soudní antropolog, který zkoumal řadu případů sebeupálení
kvůli možnému kriminálnímu pozadí, se vypracoval v odborníka. Bez obalu přiznává
bezradnost moderní vědy.
Když
sledujeme ty případy, které zkoumal, a ještě některé další, musíme mu
dát jen za pravdu.
Z
minulosti až do našich dnů sahá nepřerušený řetěz takovýchto tísnivých
smrtelných případů. Páter Bertholi a Grace Pettová nebyli prvními obětmi.
Podnětem
pro vážné vědecké zkoumání takovýchto událostí se pravděpodobně stal
slavný případ vraždy ve Francii 18. století. Roku 1725 byl obžalován
hostinský Jean Millet z Reims, že zavraždil svou ženu, aby se mohl nerušeně
věnovat svému milostnému poměru s jistou mladou servírkou. Okolnosti smrti
hostinské byly stejné jako ty, s kterými se ještě častěji setkáme: úplné
shoření těla, až na malé zbytky, žádné poškození předmětů v
bezprostřední blízkosti, avšak zpopelnění podlahy přímo pod obětí,
atd. atd.
Na
štěstí pro neprávem podezřelého se podařilo mladému lékaři Le Catovi přesvědčit
soud o tom, že se zde sice jedná o podivný případ smrti ohněm, ale ne o
vraždu. Poukázal na známé opilství zemřelé a rozvedl, že sebeupálení
jsou možná, když je vnitřek člověka takříkajíc nasáklý alkoholem.
Millet
byl osvobozen a Le Cat získal pověst experta na spontánní sebeupálení.
Tak
již tehdy došlo ke spojení mezi alkoholem a sebeupálením, i když tato
verze od první chvíle nemohla při bližším zkoumání obstát.
Už
v roce 1763 vyšla ve Francii kniha o sebeupáleních lidského těla.
Vskutku bylo o čem referovat.
Třeba
o případu 62 leté hraběnky Cornelie Bandi, která se 4. dubna 1731 v
Ceseně poblíž Verony vedle své postele doslova rozpadla na popel. Našly se
z ní jen nohy, napůl spálená hlava a hromádka podivně mazlavého popele.
Nic jiného ohněm poškozeno nebylo, místnost byla pouze celá pokryta čímsi
odporným, mazlavým.
Úřady
si věc usnadnily a udaly jako oficiální příčinu smrti "vnitřní popáleniny“.
Přitom se jim velmi hodila skutečnost, že se hraběnka často potírala
kafrovým lihem, když se necítila dobře. Protože mluvit o opilé hraběnce
by bylo tehdy něčím nemyslitelným, mohlo být toto kulhající vysvětlení
v oficiálních kruzích chápáno jako decentní opis pro příležitostnou
skleničku. Lékaři začali varovat své přihýbající si pacienty před otevřeným
ohněm a smrtelné případy jako tento poskytovaly silnou vzpruhu tehdy rostoucímu
abstinenčnímu hnutí. Sebeupálení mělo v literatuře 19. století už pevné
místo jako trest za nadměrné pití. Mysteriózní okolnosti přitom nebyly na
závadu, naopak, vidělo se v nich potvrzení, že plameny vycházející z
nitra zničí vždy jen opilce a jinak nepůsobí škody. V románu "Bleak
House" od Charlese Dickense nalezneme literární zpodobení takového strašlivého
konce, který si postižený sám zavinil. Velice dramaticky popisuje slavný
spisovatel nalezení posmrtných pozůstatků nenáviděného lakomce Crooka, muže,
který "sestával téměř jen z alkoholu“ a z kterého se teď
stala škvára.
Charles
Dickens dostal mnoho dopisů, v kterých mu čtenáři vyčítali nevěrohodnost
nebo ho obviňovali, že propadá pověře. Křivdili mu tím. O dvacet let dříve,
jako mladý reportér, dělal rešerši takového případu a i nadále se o
toto téma zajímal.
Srovnáme-li
popis okolností Crookovy ohnivé smrti s okolnostmi smrti hraběnky Bandiové,
pak je velmi pravděpodobné, že je Dickens použil jako vzor svého literárního
zpracování.
Gentlemen's
Magazine tehdy přinesl zprávu, že podlaha hraběnčiny ložnice byla pokryta
odporným mazem, který se téměř nedal odstranit. Byly to jakési saze,
mazlavé jako černý tuk. Z jednoho okenního parapetu kapala na podlahu hustá,
nažloutlá a páchnoucí tekutina. Tmavý, mastný povlak ležel na zdech a na
stropě.
Hromádka
popela, ve kterou se proměnila největší část těla hraběnky Bandiové, měla
netypickou kašovitou konzistenci a šířila odporný zápach.
Téměř
shodné je líčení smrti nenáviděného lakomce Crooka ve 32. kapitole
Dickensova románu "Bleak House". V každém případě toto dílo, ve
kterém oblíbený spisovatel označuje spontánní sebeupálení jako způsob
smrti, který je vyvolán nevázaným, ničemným způsobem života, jaký
charakterizoval i bídného Crooka, přispělo k lidové pověře, že
alkoholici jsou ohrožení náhlou smrtí v plamenech. Taková představa se úřadům
dobře hodila, protože spotřeba silných alkoholických nápojů, zvláště
mezi chudším obyvatelstvem, byla ve Velké Británii minulého století enormní.
Můžeme
vycházet z toho, že jev spontánního sebeupálení je tak starý jako
lidstvo. Do oblasti veřejného zájmu a do vědy tento jev našel přístup v
18. století. V 19. století začal být zájem důkladnější a došlo také k
prvnímu dokumentování. Co si o tom mysli věda 20. století, se dozvíme o něco
později.
Nejprve
se pustíme do zpráv, zkoumání a bádání minulého století. 19. února
1888 byl dr. J. Mackenzie Booth, docent na univerzitě v Aberdeenu, zavolán
k mrtvému v jedné stáji v Constitution Street. Jednalo se o 65 letého
penzionovaného vojáka. Byl spálený. Protože toho muže viděli, jak odchází
s lampou a lahví pálenky do podkrovní komory ve stáji, myslelo se nejdříve,
že jde o normální náhodnou smrt. Opilý porazí lampu a stane se obětí
plamenů. Tak to bychom měli. Bližší okolnosti se ale ukázaly jako ne tak
docela "normální".
Většina
masa se přímo rozpustila a odhalovala kosti. Podlaha bezprostředně vedle oběti
se propálila natolik, že starý voják ležel na ohořelém trámu. Žár
musel být tak velký, že část břidlicí pokryté střechy popraskala a
napadala na mrtvolu. Přitom však oheň musel trvat jen velmi krátce, neboť
balíky sena v nejbližší blízkosti nevzplanuly.
Zcela
zuhelnatělý obličej mrtvého si zachoval rozpoznatelné rysy. Z nich a z "pohodlné,
klidné polohy" ostatků bylo možné vysoudit, že nedošlo ke smrtelnému
zápasu. Ať už se starému vojákovi přihodilo cokoli, zasáhlo ho to doslova
jako onen příslovečný blesk z čistého nebe. Tento případ je podrobně
dokumentován v British Medical Journal z 21. dubna 1888 a ilustrován fotograf'ú,
kterou lze označit jen za makabrózní. Uspokojivé vědecké vysvětlení případu
bychom však v článku hledali marně.
Pozoruhodný
je i příběh pravděpodobně jediného člověka, který hrozící "záchvat"
spontánního sebeupálení přežil, respektive v nejvlastnějším smyslu
slova udusil v zárodku.
5.
července 1835 stál James Hamilton, profesor matematiky na univerzitě v
Nashville v Tennessee před svým domem, když náhle ucítil na levé noze palčivou
bolest. "Jako při bodnutí sršněm; spojeném s pocitem horka,"
podle jeho vlastních slov.
Pohlédl
na svou nohu a uviděl plamen dlouhý několik centimetrů a o průměru asi
deseticentové mince, který očividně vycházel z jeho těla. Ihned se pokusil
podivný oheň rukama utlouci, jenže ten hořel dál. Hamiltonovým štěstím
zřejmě bylo, že jednak nepropadl panice a jednak disponoval vědecky školeným
mozkem.
Ten
mu řekl, že bez kyslíku nemůže nic hořet, a on zakryl plamen na noze
rukama. Ten pak uhasl pro nedostatek kyslíku.
Profesor
se tím uchránil osudu, který mnozí před ním a po něm prožili, ale nepřežili.
Tak lékař B. H. Hartwell referoval ve společnosti Massachusetts Medico-Legal
Society o případu sebeupálení, při kterém chtěl poskytnout pomoc, ale
nemohl. Lékaře zastavili při jízdě Ayereem dne 12. května 1890 a
odvedli do blízkého lesa. Tam se mu naskytl hrůzyplný pohled. Na pasece se
krčila jakási žena, která doslova stála v plamenech. Vycházely z jejích
ramen, ze žaludku a nohou. Ani dr. Hartwell, ani druzí svědkové nemohli
objevit žádnou příčinu ohně.
Dvacáté
století se může chlubit tím, že vytvořilo nový obraz vesmíru, objevilo
nové základní přírodní principy a získalo nikdy předtím netušené
poznatky. S vysvětlováním některých nově objevených jevů to však vázne,
stejně jako s vysvětlováním dávno známého, lépe řečeno, neznámého.
Jako
kupříkladu spontánního sebeupálení.
Zdá
se, že případů od přelomu století přibývá, i když pravděpodobnější
je, že jsou pouze lépe dokumentovány a zkoumány než v dřívějších dobách.
Není žádným tajemstvím, že úředníci ještě v 19. století prostě neuváděli
ve zprávách nic, co by odporovalo univerzitním naukám. Nedá se sice říci,
že takovýto přístup v našem století zcela vymizel, ale situace se výrazně
zlepšila.
V
aktech už je zaznamenán případ z roku 1904, kdy byla nalezena zuhelnatělá
mrtvola paní T. Cochraneové z Falkirku, která seděla uprostřed zcela
netknutých polštářů v nepoškozeném křesle. To píší Daily News ze 17.
prosince 1904.
V
roce 1905 označil ohledavač mrtvol za nevysvětlitelnou okolnost, že při
smrti v plamenech, která postihla jednu ženu, jež usnula před krbem,
vykazovala silné popáleniny její záda, ačkoli mrtvá byla k ohni obrácena
tváří (vpředu byly šaty nepoškozené).
Ve
stejném roce informuje Hull Daily Mail o podivném úmrtí postarší ženy,
Elizabethy Clarkové. Okolnosti zní povědomě: smrt ohněm ve vlastní
posteli, náhlé vzplanutí plamene (nestačila ani vykřiknout, ačkoli
spolubydlící byli jen za tenkou stěnou), nespálené lůžkoviny.
O
dva roky později bylo možno v Madras Mail ze 13. května 1907 číst o
ženě, která byla pohlcena ohněm poblíž indického města Dinapore, ale měla
na sobě nepoškozené šaty. Dosvědčují to dva konstáblové, kteří dýmající
mrtvolu našli a odnesli na policejní stanici.
O
rok později však zase jednou slaví opravdový triumf umění, jak zpracovávat
nepříjemné skutečnosti tak dlouho, až jsou přijatelné. Krátce před půlnocí
22. března 1908 bylo nalezeno známým způsobem zuhelnatělé tělo
postarší slečny Wilhelminy Dewarové v jejím domě v Northumberlandu.
Objevitelka děsivých pozůstatků, Wilhelminina sestra Margaret, alarmovala
sousedy. Společně prohlédli místo děje, ložnici v horním poschodí. Oběť
ležela v posteli. Ani ložní povlečení, ani cokoli jiného v místnosti
nevykazovalo nejmenší stopu požáru.
O
ničem z toho nechtěli úředníci, kteří případ vyšetřovali, nic vědět.
Žádali po Margaretě, aby si svou výpověď rozmyslela.
Když
odhodlaně trvala na svém líčení záhadných průvodních okolností smrti
své sestry, obvinili ji z opilství a poskytli jí ještě jednou čas na rozmyšlenou.
K
tomu je třeba poznamenat, že obě ženy byly penzionované učitelky, které
vedly úctyhodný život bez všech neřestí.
Když
korunní žalobce nešťastnou Margaret označil za lhářku, noviny o ní
nepsaly jinak než jako o alkoholičce a přátelé a sousedé se od ní odvrátili,
opravila pod tímto tlakem po několika dnech "rozmýšlení" svou původní
výpověď.
Uvedla,
že nalezla svou sestru Wilhelminu s popáleninami živou v přízemí a
dopravila ji do postele, kde Wilhelmina zemřela. To znělo v první chvíli přijatelně
a odpovídalo to tomu, co si přála slyšet veřejnost a vyšetřující orgány.
Otázka, jak se člověk, který sice měl popáleniny, ale ještě mohl být
odveden po schodech, proměnil v ono zuhelnatělé "cosi" v posteli,
aniž něco ožehl - nehledě na to, že v celém domě nebyly k nalezení žádné
známky ohně - nikoho nezajímala.
Po
druhé světové válce opadly zábrany před vírou v neuvěřitelné, vyšetřovací
metody se staly přesnějšími a zpravodajství začalo být takřka totální.
Podívejme
se proto na dva charakteristické případy z této doby, dříve než načneme
otázku, zda se fenomén spontánního sebeupálení dá ne-li vysvětlit, tedy
alespoň někam zařadit.
Za
klasický případ je považována smrt Mary Hardyové Reeserové, všeobecně
oblíbené 67 leté vdovy ze St. Petersburgu na Floridě v USA, která shořela
ve svém pokoji v noci 1. července 1951.
Když
byla objevena její mrtvola, nebylo z jejího 85 kg těžkého těla k dispozici
téměř nic, jen její lebka, jedna noha s nepoškozeným hedvábným pantoflíčkem
a játra Mary Reeserové, která visela na pánevní kosti. Všechno ostatní
byla jen hromádka popela. Tyto příšerné pozůstatky ležely uprostřed zčernalého
kruhu o průměru asi 1,20 m. Mimo tento kruh nebylo nic spáleného ani jen ohořelého.
V noci se nevyskytl ani požár, ani nic jiného, co by vyvolalo poplach. Proto
byla hospodyně tak překvapena, když ráno nesla vdově nahoru telegram a
nemohla otočit knoflíkem u dveří, protože byl příliš horký, než aby ho
mohla uchopit.
Přes
dlouhé intenzívní vyšetřování nebylo možno objasnit, co se stalo. Ani
policie, ani hasiči nebo patologové, specializovaní na oběti požárů, nenašli
odpověď. Rok po události se vzdali.
"Nikdy
jsem něco podobného neviděl ani o tom neslyšel. Neexistuje tu žádný záchytný
bod," řekl
jeden z expertů. Příslušný šéf policie musel přiznat: "...podle
všeho lidského uvážení se to vlastně nemohlo stát, a přece se to
stalo..."
Již
zmíněného soudního znalce, antropologa a specialistu na spontánní sebeupálení
dr. Wiltona M. Krogmana iritoval zvláště stav lebky mrtvé. "Nikdy
jsem neviděl lebku, která by se žárem scvrkla," řekl. "Lebky
se naopak žárem rozpínají nebo se rozletí na malé kousky. Neexistují výjimky."
Ještě nepřirozenější připadala dr. Krogmanovi nepřítomnost jakéhokoli
zápachu po spálenině. "To je pro mě vůbec nejpřekvapivější,"
zní jeho závěrečné shrnutí. "Ještě dnes mi vstávají vlasy, když
na to pomyslím. Kdybychom byli ve středověku, mluvil bych o černé
magii..." Ve své pochopitelné frustraci navrhl antropolog teorii, že paní
Reeserová byla zpopelněna jinde a v noci tajně vpašována do domu. Návrat
do dnů, kdy bylo možné vysvětlit cokoli.
Skutečností
je, že případ Mary Hardyové Reeserové byl státním návladním uložen ad
acta s poznámkou "Smrtelná nehoda způsobená ohněm neznámého původu“
a nemohl být uspokojivě uzavřen.
O
nic méně tajemná je smrt 92 letého dr. J. Irvinga Bentleye z Coudersport v
severní Pennsylvanii v USA, který se rovněž z více než 90 % proměnil v
popel.
Ráno
5. prosince 1966 vstoupil Don Gosnell, zaměstnanec firmy North Pen Gas Company,
do bytu dr. Bentleye, aby odečetl plynoměr. Přitom si všiml podivného modrého
kouře a nezvyklého zápachu. Protože si při vstupu nepovšiml dr. Bentleye,
chtěl se Gosnell po starém pánovi poohlédnout. V ložnici byl kouř hustší,
po dr. Bentleyovi ani stopa. V koupelně objevil Gosnell něco, na. co nikdy
nezapomene.
U
zdi byl do podlahy vypálen hluboký otvor, ve kterém se rýsovaly trubky a různá
vedení. Na okraji otvoru ležela lidská noha, asi od kolene. Noha byla obuta
do lesklé kožené domácí trepky. Je
pochopitelné, že Gosnell vyrazil z bytu, jako by ho pronásledovaly fúrie.
Stejně
jako u paní Reeserové a u jiných případů se oheň koncentroval do jednoho
bodu a nechal vše ostatní nepoškozeno. Vyšetřování smrti dr. Bentleye
bylo vedeno stejně důkladně a vytrvale jako u Mary Reeserové. Výsledek:
nula. Závěrečná zpráva nakonec uvedla "smrt udušením", protože
je to při požáru obvyklé. Nebyla uvedena okolnost, že pokud se dr. Bentley
vůbec udusil, pak kouřem z požáru svého vlastního těla.
Zanecháme
již hrůzných podrobnosti. Seznam "planoucích hororů" by mohl ještě
dlouho pokračovat, ale naším cílem není úplnost, nýbrž porozumění.
S
čím se zde tedy asi setkáváme?
Lidé
přímo explodují horkem, proti kterému musí být normální oheň označen
jako vlažný. Tento výbuch je krátký, intenzívní a soustředěný, protože
ani v bezprostřední blízkosti nic nevzplane. Někdy napovídají takové
stopy, jako jsou známky ohně na stropě přímo nad mrtvým, že se tito nešťastníci
proměnili v úplné ohnivé sloupy. A obětí nebývají vždycky jedinci
samotní. 26. února 1905 nalezli sousedé spálená těla starých manželů
Kileyových. Zuhelnatělé mrtvoly byly zcela oblečeny, oděvy zůstaly nepoškozené.
V
roce 1960 se poblíž malého amerického městečka Pikeville v Kentucky našlo
pět zuhelnatělých těl ve vyhořelém autě, které nebylo zapleteno do žádné
nehody ani nevzplálo nějakým normálním způsobem. Příznačné je, že mrtví
seděli ve vraku auta ve zcela normální pozici, což už samo o sobě vylučuje
smrt ohněm, bohužel obvyklou na silnicích. Tento aspekt společné smrti,
kterého jsme se až dosud záměrně nedotkli, vyvrací některé váhavé
teorie o vzplanutí tělesných plynů.
Je
možné pochybovat o zprávách, novinových článcích, spisech a dalších záznamech
z minulosti, ale není možné pochybovat o fotografickém materiálu, který je
o případech spontánního sebeupálení k dispozici v našem století.
Existují
nesčetné snímky, na kterých lze rozpoznat lidská těla, která se od jistého
místa bez přechodu rozpadají na popel, snímky, na nichž jakoby laserem oddělené
údy vyčnívají z hromádky popela nebo leží vedle místa požáru, které
vypadá, jako by je způsobila jakási obrovská svářečka. Podobných případů
je mnoho. Je to panoptikum hrůzy, které dostává pro svou nevysvětlitelnost
ještě další dimenzi děsu.
Proměnit
lidské tělo na popel není totiž vůbec snadné.
V
krematoriu například musí být udržována dlouhou dobu, často celé hodiny,
teplota kolem 1400 stupňů Celsia, aby mrtvola zcela shořela. Někdy je pro úplné
zpopelnění nutno pozůstatky ještě rozdrtit na prach.
Hrobníci
a soudní znalci informují, že lidské kosti zůstávají neporušené osm i více
hodin při teplotách vysoko překračujících 1000 stupňů Celsia. Takže při
spontánních sebeupáleních musí být ve hře teploty odpovídající přinejmenším
vysoké peci - a jejich zdroj je záhadou.
Nehledě
na již známé okolnosti, které hovoří pro tento předpoklad, demonstruje
strašlivý žár při sebeupálení i případ čtyřicetiletého Leona Eveille
z Arcis-sur-Aube ve Francii, který byl 17. června 1971 nalezen ve svém autě
spálený na škváru.
Skla
jeho vozu se roztavila. 700 až 800 stupňů Celsia, obvyklých při normálním
požáru automobilu, by na to nestačilo. K tomu, aby se tavilo sklo, je potřeba
víc než dvojnásobného žáru. Tím se otvírá další paradox. Jakým způsobem
je tato extrémní teplota koncentrována, lépe řečeno, jak je "udržována
v mezích"?
Vzpomeňme
na to, že v mnoha případech je "pekelný oheň“ extrémně ohraničený
a některé části těla, jako trup nebo nohy, vůbec nezasahuje.
Vůbec
už nemluvě o nepoškozených součástech oblečení nebo hořlavých látkách,
jako např. závěsech, nacházejících se v bezprostřední blízkosti.
I
sebemenší zdroj žáru vyššího než 1000 stupňů Celsia musí způsobit v
uzavřené místnosti vzplanutí všeho, co je hořlavé. Musí, ale nezpůsobuje.
Člověk
je nakloněn věřit tomu, že sebeupálení nemohou přece být natolik záhadná.
Vždyť obilní sila a stohy se často samy vznítí, a sice velkým žárem
fermentace, ke které může dojít vinou vlhkosti v obilí nebo seně. Samovznícením
už shořely i papírny, stodoly a dokonce i sklady výbušnin. Dokáže to i
uhelný mour nebo prach z ptačího trusu.
Možná
některé požáry kostelů jsou způsobeny samovznícením ptačího trusu,
který se za století nashromáždil pod střechami. Známy jsou i takzvané
"Weymouthské hořící útesy", které se v minulém století staly
skutečnou turistickou atrakcí. Tlustá vrstva uhlí, uložená dva a půl
metru pod zemí, byla příčinou pravidelného samovznícení "hořících
útesů", které přibližně po šedesát let v pravidelných intervalech
plály. Často i po celé roky.
Právě
naše přesné znalosti fenoménu samovznícení v říši rostlin a minerálů
nám ukazují absolutní odlišnost lidského samovznícení. Tady nelze nic
odvodit z poznatelných příčin. V přírodě neexistuje nic obdobného těmto
požárům a doprovodné jevy se vysmívají zákonům fyziky a poznatkům medicíny.
Věda
se ovšem tak snadno nevzdává.
Kapitola
k knihy: Farkas, V.: Nevysvětlitelné záhady. Knižní klub, Praha, 1993