Reliktní hominid
-
vědecké označení bytosti podobné člověku,
nazývané
yetti, sněžný
muž, atd. Po existenci r.h. svědčí řada odkazů jak v lidovém folklóru
řady národů po celé Zemi, vyprávění
očitých svědků
ze setkání
s ním, desítky sádrových
odlitků jeho stop, útržky
srsti, atd. Jejich počet se odhaduje řádově
od stovek po tisíce. Podle jedné teorie je r.h. pozůstatek
neandertálského člověka,
podle jiné je předchůdcem cromagnonského
člověka a představuje chybějící článek lidské evoluce.
![]() |
Asie Historie
hledání r.h. se odvíjí od roku 1889,
kdy britský důstojník L. A. Wadel nalezl při svém putování Tibetem otisk
obřího chodidla. Domorodí Tibeťané tvrdili, že jde o stopu divokých lidí,
kteří žijí vysoko na himalájských vrcholcích. Brzy se i jiní západní
cestovatelé přesvědčili o domorodé legendě. V roce 1921 našla stopy hominida expedice na Mount Everest, a od té doby se ujal název "sněžný muž" - yetti.Horolezci a etnografové se pak od šerpů a domorodců dozvěděli, že místní rozeznávají tři druhy »sněžného člověka«. Takzvaný Dzu-teh má být robustní, s huňatou kůží a domorodci ho nemají vůbec v lásce, neboť prý napadá stáda dobytka. Šerpové ho prý označili za zvláštní vysokohorský druh medvěda. Teh-lma v překladu znamená »malý muž« a ten zas údajně ze všeho nejvíce připomíná malou opici, například gibbona. Je hbitý, maličký, vydává hlasité skřeky a v blízkosti lidských sídel prý občas sbírá větve. Toho, kterého si Evropané představují pod pojmem yetti, šerpové nazývají Mih-teh. To má být jakýsi lidoop, větší než člověk, porostlý černou či červenou srstí, málokdy se pohybující níže než v nadmořské výšce šest tisíc metrů nad mořem.Právě jemu mají patřit proslulé stopy. |
Ve 20. letech 20. století údajně pozoroval tohoto yettiho cestovatel William Knight. Jeho italský kolega Tombazi prý spatřil záhadného tvora, jak trhá kořínky. Tombazi tvrdil, že stopy změřil a zakreslil si je, ale až roku 1937 byly pořízeny první fotografie těchto stop. Do Evropy je přivezl F. S. Smyth. Do dnešních dnů existuje zhruba dvacet takových snímků stop záhadného tvora. Jeden z nejslavnějších pořídil roku 1951 Eric Shipton. |
|
![]() |
V roce 1954 už byla legenda o himalájském sněžném muži v Evropě, a zvláště v Británii, natolik proslulá, že vydavatelé britského bulvárního deníku Daily Mail uspořádali velkou výpravu, která měla yettiho vypátrat. Vedl ji novinář Ralph Izzard. Ke zklamání čtenářů i vydavatelů Izzard yettiho nepřivezl, ale krom obligátních stop přivezl tentokrát i jeho trus - živí se prý hlavně křepelkami. Byl to Izzard, který také rozšířil představu, že se sněžný člověk klouže po zasněžených himalájských kopcích po zadku, neboť takové skluzavky prý objevil. Na filmový pás zachytil stopy yettiho jako první major Lester Davies v roce 1955. Davies tvrdil, že stopy byly hluboké 12-15 cm, přičemž on sám s batohem na zádech tvořil ve sněhu stopy hluboké jen 3-4 cm. V roce 1972 američtí horolezci Mc Neely a Corniii přivezli sádrové odlitky takových stop. |
Podobné důkazy jsou reálné, odborníci se však různí v jejich interpretaci. Někteří je považují například za stopy irbise horského, indické opice zvané hulman či sněžného jaguára. Jejich velikost je prý klam, způsobený tím, že stopy na slunci roztály a tím se zvětšily. Avšak například zoolog W. Tschernezky z londýnské Queen Mary College prohlásil, že ačkoli netvrdí, že jde o stopy yettiho, rozhodně to nejsou stopy žádného vědou popsaného živočicha.
Zmíněný novinář Ralph Izzard k problémům s uznáním existence sněžného člověka na základě jeho stop lakonicky prohlásil: »Když stačí pouhé otisky prstů k tomu, aby někoho přivedly na šibenici, měly by stopy stačit k tomu, aby dokázaly něčí existenci.« Na vědce však taková argumentace moc nezapůsobila. Mnozí z nich však přiznávají alespoň možnost, že jde o stopy biologií dosud nepopsaného druhu himalájského medvěda. Již roku 1853 byl zaslán kožich tohoto rovněž legendárního tvora Asijské společnosti v Londýně, dnes koluje několik lebek a kůží po světě, jednu získal například spisovatel Desmond Doig, ale živý exemplář tibetského medvěda« žádný vědec na vlastní oči ještě nespatřil.
Co se týče přímých pozorování yettiho, jejich autentičnost bývá velice problematická vzhledem k tomu, že místo výskytu tajemného tvora je samo o sobě pro člověka »na hranici reality«. Zvláště svědectví bez kyslíkového přístroje nemají značnou vypovídací hodnotu.
To
je zřejmě i případ velmi barvitého a dobrodružného vyprávění
polského politického vězně Slavomíra Rawicze, který podle své knihy
Dlouhý pochod (1956) prožil neuvěřitelný útěk ze sibiřského
gulagu. Ještě se šesti ostatními uprchlíky prý pěšky ušli 3000
kilometrů (!), překonali Himálaj (!) a našli útočiště ve státě
Sikkim, jenž náleží Indii. Jejich setkání »s dvojicí sněžných
lidí na horském hřebenu«, podle vlastních slov při maximálním
fyzickém vyčerpání pozorovatelů, samozřejmě nebudí důvěru, neboť
všechny okolnosti podporují vznik kolektivní halucinace. Rawicz tvrdil,
že šestice uprchlých vězňů pozorovala dvě hodiny tvory, kteří měřili
asi 240 cm, byli vzpřímení a měli velmi dlouhé ruce až ke kolenům.
Něco mezi medvědem a orangutanem. Právě podobnost řady popisů s
orangutanem mnohé přivedla na myšlenku, že sněžný muž je druhem
orangutana. Biologové předpokládají, že se v Asii orangutan kdysi
vyskytoval, možná se mohl některý poddruh přizpůsobit právě extrémním
velehorským podmínkám.
Po
yettim pátrali i světoznámí horolezci Edmund Hillary či Reinhold Messner,
avšak bez úspěchu. Není bez zajímavosti, že Messner dospěl k přesvědčení,
že sněžný muž je druh velkého medvěda. Ale i mezi horolezci jsou zastánci
existence himalájského divocha: například lord Hunt, vůdce prvního úspěšného
dobývání Mont Everestu, či Don Whillans, jenž roku 1970 vystoupil na vrchol
Annapurny. Ten dokonce popsal setkání s bájným tvorem. Za jedné měsíční
himalájské noci prý pozoroval asi dvacet minut skotačící zvíře podobné
opici. Lord Hunt zase přivezl roku 1978 fotografie stop dlouhých 35 a širokých
18 centimetrů a svědčil o podivných štěkavých výkřicích, jež na himalájských
výpravách slýchával.
Na
jednom se ale shodují i slavní horolezci věřící v yettiho existenci: pokud
sněžný muž, ať byl kýmkoli, existoval, pravděpodobnost jeho přežití
pod tlakem civilizace a turistického ruchu klesá každým dnem k nule.
Další
zprávy o pozorování reliktního hominida jsou i z dalších částí eurasijského
kontinentu, včetně Kolského poloostrova,
Zakavkazska, Ukrajiny, Čukotky, Ťan-šanu,
atd. Všude je nazýván jako "divý
člověk", "lesní člověk",
"člověk objevující se při východu
slunce". V
Tibetu je znám jako Dzu-teh, Gin-sung, Teh-lma, MTibetu,eh-teh,
Metoh-kangmi, Thloh-Mung, Yetti.
V Pamíru a Mongolsku je nazýván almas.
První
písemná zpráva o almovi zřejmě pochází z roku 1430 a zaznamenal ji
bavorský šlechtic Hans Schitlberger. Jeho cestovatelský deník je dnes uložen
v oddělení rukopisů Městské knihovny v Mnichově. V pasáži o oblasti
kolem pohoří Arbus autor píše: »Místní
domorodci tvrdí, že v těchto pustinách nemůže nikdo přežít, neboť tam
žije spousta hadů a divokých zvířat. V horách žijí divocí lidé, kteří
ale nemají nic společného s normálním člověkem. Jsou porostlí srstí,
pouze obličej a dlaně mají holé. Pobíhají v horách jako zvířata, jedí
lupeny rostlin, trávu a vše, co najdou. Náčelník obyvatel tohoto území
daroval princi Egidimujako dar párek těchto divých lidí, který byl v horách
chycen společně s třemi podivnými koňmi velikosti osla a dalšími zvířaty,
které se v Německu
nevyskytují, a proto pro ně nemám pojmenování."
Na tomto fantastickém líčení je zajímavé, že ve druhé polovině 19. století do této oblasti zamířila slavná výprava plukovníka Przewalského, která objevila divokého koně, o němž se Schitlberger zmiňoval. Jeden ze členů Przewalského výpravy, jistý kozák, podal roku 1879 svědectví i o divokém chlupatém muži, který vydával podivné skřeky. Domorodci tohoto muže dobře znali a nazývali ho právě alma.
V lámaistických klášterech byly prý mumie "almasů" předmětem uctívání.
Roku 1944 byl v afghánském Taškurghánu zastřelen neznámý tvor podobný opici.
Český
antropolog Emanuel Vlček roku 1958 objevil v knihovně mongolského buddhistického
kláštera
Gandanu v Mongolsku 200 let starou knihu s názvem Nádherně
zdobená kniha o původu léčiv, kde byl mezi medvědy a opicemi vyobrazen
i divoký člověk. Na obrázku jsou zřetelně patrné rysy primáta vývojově
blízkého člověku: s plochým "lidským" obličejem a obratnými
dlouhými prsty, který stojí na zadních končetinách.
U obrázku bylo jméno tvora v tibetštině, čínštině a mongolštině.
V
roce 1985 pozoroval neznámé humanoidy shodující se s popisy almy ruský vědec
Mája Bykov. Sověti zmapovali mnoho legend i očitých svědectví o almovi -
jak kradl jídlo či dokonce jak kamenoval lidské příbytky. Fyzický důkaz o
existenci almy však žádná výprava nepřivezla.
Podařilo
se ale nalézt znaky, které se objevovaly napřič drtivou většinou popisů
almy: zašpičatělá hlava, lidský neochlupený obličej a výrazné obočí.
Právě tyhle znaky přivedly mnohé vědce k úvahám, jestli se v podobě almy
nesetkáváme s přeživšími skupinkami neandrtálského člověka. Britská
antropoložka Myra Shackleyová k tomu napsala: »Pokud
by neandrtálský člověk, tedy ten výborně prospívající biologický druh,
který záhadně podlehl druhu homo sapiens, ačkoli byl mnohem silnější,
dosud někde mohl přežívat, musel by se nacházet právě v oblastech, odkud
přicházejí zprávy o almovi,«
Podle zpráv z 80. let 20. století se s ním setkala expedice na severovýchodě Ťjumenské oblasti a oblastí za polárním kruhem. Měl výšku asi 2 m, vlasy dlouhé asi 15 cm, na tváři byly chlupy poněkud kratší. Oči úzké, nos rozpláclý s viditelnými nozdrami. Podle jeho pozorování jedl žáby a ještěrky, jindy má sklon k vegetariánství. Jeho stopa byla dlouhá 34 cm.
V prosinci roku 1941 byl „divoký muž“ dokonce vojáky chycen v Dagestánu. Domnívali se, že jde o zamaskovaného německého špióna nebo dezertéra. Dr. Karapeťjan provedl lékařské vyšetření. Muž nepřijímal potravu, neodpovídal na otázky, neprojevoval nepřátelství. Vydával nepříjemný zápach, celé tělo bylo pokryto srstí. Měl velmi divoké vzezření. Jak doktor vypověděl, v první chvíli při setkání s ním měl dojem, že před ním stojí medvěd. Lékař dal vysvědčení, že nejde ani o špióna, ani dezertéra, ale o člověka, který byl odchován zvířaty ve volné přírodě. Protože taková vyprávění nebyla na Kavkaze žádnou zvláštností, byla tím lékařská zkoumání ukončena. 20 let po válce dr. Karapeťjan četl stať o y. s výzvou, aby všichni, co něco ví o této bytosti, o tom podali zprávu. Lékař začal pátrat po celé události a našel oficiální dokument KGB Dagestánu, že v té době byl zastřelen zamaskovaný dezertér, jehož identitu se nepodařilo zjistit.
V Jakutsku
(Verchojanský kraj) jej nazývají čučunaa.
Sídlí vysoko v horách, je velmi hubený, živí se většinou syrovým masem
a obléká se do sobích kůží. Obličej má velmi snědý, nízké čelo
vystupuje nad nadočnicové oblouky, velký a širší podbradek, jako by vůbec
neměl krk. Obvykle se nenápadně přiblíží k lidskému obydlí a krade
potraviny. Mluvit neumí, pouze pronikavě píská. Když zahlédne lovce nebo
chovatele sobů, obvykle uteče, ale někdy se pouští do boje. Setkat se s
ním je možné za rozbřesku nebo pozdě večer. Kromě pověstí se
nejserióznější zpráva o setkání s čučunou vztahuje k 50. létům 20. století u řeky Adyči.
Na
Sibiři, na Gydaňském poloostrově je nazýván tungu.
Je vysoký, hubený, má dlouhé ruce. Vydává ohlušující svištění nebo
zvuky "ru, ru, ru." Velmi
rychle běhá, rychleji než jelen. V roce 1845 byl jeden tento tvor zastřelen.
Měl výšku asi 2,1 m, byl pokryt hustou, krátkou srstí. Podle novodobých svědectví
z 60. let 20. století má strašné oči, které ve tmě svítí červeně jako
baterky. V povodí Obu znají uten-jechti-agen, tedy "ten,
který se toulá po lese".
V Číně působí podle legend tzv. "opičí národ z Huepu". Na počátku 20. století prý tito "lesní lidé" žili s rolníky v přátelství a dokonce jim pomáhali v hospodářství, atd. V roce 1939 jimi byla unesena jedna vesničanka a po návratu se jí narodilo dítě se znaky těchto tvorů, které žilo až do roku 1960. V roce 1980 bylo jeho tělo exhumováno a podrobeno zkoumání, které prokázalo společné znaky opičí i lidské. Číňané divokým lidem říkají jie-žen. Jsou údajně 2,5 metru vysocí a mají rudou srst. Jinde jsou nazýváni Sangui, Yeren, Hsing-hsing, Fei-fei.
Američtí cestovatelé Harold Stevens a Kult Rolfes vyfotografovali v Malajsii 45 cm dlouhou stopu nohy tajemného tvora. Podle domorodých obyvatel jde o 2,5 m vysokého tvora světlé pleti, s dlouhými černými vlasy a vousy. Chovají se přátelsky, s lidmi provozují výměnný obchod, ale pronikavě páchnou močí. Tento popis se podobá zprávě, kterou na konci 19. století podal britský cestovatel: popsal vlasatého člověka, který byl tehdy chycen v malajské džungli a odeslán do Kalkaty.
V Malajsii tohoto tvora nazývají Orang-dalam, neboli "vnitřní člověk".
Divoký muž z vietnamské džungle je domorodci nazýván Nguoi rang. Je asi 1,6 - 1,7 m vysoký, s tmavou srstí i vlasy a v blátivém terénu zanechávalo stopy podobné lidským, dlouhé 30 cm. Je plachý a lidem se vyhýbá. O setkání s ním vypovídali američtí vojáci od 60. let 20. století během vietnamské války, kteří jej nazývali Forest People. Pak jej údajně zastřelili američtí průzkumníci a s tělem zamrzlým v ledu veteráni objížděli v USA venkovské poutě, až do doby, než tělo kdosi ukradl.
Dále jsou známi na Sumatře a Borneu (Sedapa, Orang-Pendek), v Nepálu (Bekk-bok, Kra-dhan, Teh-lma, Meh-teh, Metoh-kangmi, Yetti, Pyar-Them, Nyalmo, Abominable Snowman), v Rusku (Mecheny, Chuchunaa, Kra-dhan, Bekk-bok, Kappas, Biabin-guli, Mirygdy, Mulen, Kaptar, Ksi-kiik, Golub-Yavan, Guli-avan, Almas),
Amerika
V
Kanadě v indiánských legendách na pobřeží Pacifiku vystupuje
jako sesquatsch – tvor
vysoký 2 – 3 metry, napůl opice a napůl člověk, porostlý hustými,
hrubými chlupy. Provázela jej pižmová vůně. Jiní Indiáni
jej nazývali
Matah Kagmi, (zajímavá
podobnost s Tibeským pojmenováním Metoh
Kangmi).
Iroquézové jej považovali za
kamenného obra, což zřejmě pramenilo jeho
zvyku obalit se smůlou, a
vyválet se v písku s oblázky a po zaschnutí
se lidé
domnívali, že
je z kamene. Mezi dalšími Indiány a bělochy byl dále zván jako
Old Yellow Top, Lizard Man, Thetis Lake Monster, Pitt Lake. V USA
jej znali jako Chiye-tanka, Giant Elder Brother, Yeahoh, Bigfoot, Sasquatch,
Stone Giants,
Albawitches.
Eskymáci znali tvora, jehož nazývali Tornité nebo Toonijuki - byl silný, větší než člověk, měl dlouhé ruce a nohy. Vyhynul však podle Eskymáků velmi dávno, šlo o pralidi dávné minulosti.
V Kalifornii (USA) se od roku 1958 začaly šířit zprávy o pozorování r.h., podle nalezených velkých stop byl pojmenován "big foot" - (velká noha). V roce 2002 se ukázalo, že šlo o podvod jedné rodiny, která záměrně zprávy i stopy cíleně vytvářela.
V brazilské Amazonii domorodci vypráví o Mapinguari
- "ochránci pralesů". Je celý porostlý chlupy, chodí po
zadních, je velký skoro 2 metry, skučí a vydává smrdutý zápach. Buď jde
o reliktního hominida, nebo, podle některých
názorů by mohlo jít i o obřího lenochoda, žijícího na zemi, který
vyhynul už před 13.000 lety, na rozdíl od dnešních malých lenochodů, žijících
v korunách stromů. Jinde mu říkají Isnashi
nebo Alux. Dále
je znám i v Argentině
(Ucamar), Venezuele
(Salvaje), Guatemale
(Sisemite), Kolumbii
(Duendi) a v Mexiku
(Tse'nahaha, Puwihi, Nďnumic).
Švýcarský geolog Francois de Loys vyrazil roku 1917 s hrstkou průvodců na průzkum oblasti Sierra de Perijaá, horského hřebenu mezi Kolumbií a Venezuelou. Po tříletém pobytu se výprava, zdecimovaná horečkami i střetnutími s domorodci, dostala r. 1920 až do pralesů nad řekou Tarra, přítokem Rio Catatumbo. Tu spatřili jednoho dne dvě dosti vysoké opice, přicházející vzpřímeně proti výpravě za velmi útočného chování. Příslušníci výpravy použili v sebeobraně střelných zbraní; jedna opice - samice byla výstřely usmrcena, druhá - samec - uprchla. Loys nechal mrtvého živočicha posadit na bednu z inventáře výpravy a podepřít její bradu uříznutou větví, aby udržel jej! vzpřímenou polohu. (obr.) |
![]() |
Afrika
Na Madagaskaru říkají domorodci zvláštnímu zvířeti "tretretre". Podle zpráv jde o křížence člověka a opice, má obří vzrůst, tělo má porostlé do ruda zbarvenou srstí. Je plachý, obývá horské jeskyně. Jeho chůze je kolébavá, ale v případě nebezpečí nesmírně rychlá. Malgaši jej považují za posvátného tvora. Není jasné, zda jde o reliktního hominida, nebo obřího lemura.
Dále je znám v
Jižní
Africe (Chimanimani, Tokoleshe), Keni (Kakundaka'ri, Muhalu, Kikomba,
Ngoloko), Střední
Africe (Amajungi, Niaka-Ambuguza), v Západní
Africe (Táno Giant, Abonesi, Ijime're', Se'hite).
Evropa
Divoký
muž byl znám i ve Finsku, kde byl nazýván Forrest Monster, Tree Eater,
Wudewasa, Se'ir, a dokonce i ve Skotsku: Big Grey Man, Ferla Mohr, Brenin
Llwyd.
Austrálie
V Jižní
Austrálii jej znali jako Tjangara, Yay-ho, Koyoreowen Monster, Nuk-luk,
Nakani,
v Západní Austrálii - Jimbra, Turramulli, Lo-an, Yahoo, Yowie.
Podle zákona sovětského vědce
G. Gauzeho nemohou v jednom segmentu ekologického
prostoru koexistovat
dva příbuzné druhy. Mezi nimi právě
dochází k nejurputnějšímu boji o existenci, nikoliv
uvnitř druhu. Profesor Poršněv
tvrdí, že
sněžný člověk se oddělil od hlavního
kmene evoluce
lidského rodu
asi před 50.000 lety, a započal boj,
který mohl vést ke zničení jednoho z druhů, nebo
k jejich definitivnímu
oddělení. Čím
větší rozdíly se mezi
nimi vytvářely, tím
více šancí na přežití
oba druhy měly. Čím více se člověk stával člověkem, tím více se sněžný
člověk stával zvířetem, uchovávajícím si ve
svém vzhledu mnoho lidského.
Každé náhodné setkání vyvolávalo u
obou stran
podvědomé přání vzdát
se. Na genové úrovni
se vypěstoval
a ustálil
strach před
zjevem příbuzného, ale do jisté míry cizího tvora.