Radegast - bůh Slunce, války a vítězství

Slunce, válka a vítězství - tři slova, která jdou skloubit v jedno - Radegast. Bůh, který má své sídlo od pradávna na Radhošti. Jeho podoba, tak jak ji ztvárňuje socha, nepůsobí zrovna sympaticky a rozhněvat si ho by asi pro člověka nemuselo být příznivé. Přesto a nebo právě proto Radegasta generace lidí milovaly i zatracovaly.

Zatímco dnes si milovníci pěnivého moku Radegasta spojují hlavně s nošovickým pivem a turisté s příjemnou zastávkou na trase Pustevny - Radhošt', naši předkové přece jen měli k němu větší úctu. Zdaleka za ním přicházeli, aby mu přinesli dary - dobytek, část úrody, zvěř, kterou ulovili. Koncem jara pak na Radhošti staří Slované slavili letní slunovrat. 0 nocích se rozzářily vatry, lidé tančili a zpívali. Pohanské zvyky přetrvaly i do dob křesťanských a nezabránila tomu ani pověst, že modlu Radegasta prý strhli Cyril s Metodějem, kteří na místo Radegasta postavili kříž.

RADEGAST HISTORICKÝ

Radegast je skutečnou historickou postavou, nikoliv smyšlenou a vybájenou, jak je mnohdy prezentováno. V písemných pramenech je Radegast uváděn pod různými jmény. Například Radgost, Radagost, Redegaistus, Radagostus, Redegost, Redigast, Redegast atp. Nejstarší a vlastně jediná hodnověrná zpráva osvětlující postavu Radegasta, pozdějšího boha Slovanů, je v Kronice Isidorově (Isidor ze Sevilly, asi 561 - 636 n.l. - Historia Gothorum). Hovoří se v ní o porážce Radegastových vojsk za panování římských císařů Honoria a Arkadia roku 405. Tehdy se Redegaistus se 400 000 muži vypravil do Říma, aby potlačil vzmáhající se křesťanství. Uvěřil prý však bohům, kteří předpověděli nezdar válečného tažení, od obležení Říma proto upustil a byl poražen římskou jen 30 000 armádou. Následovala jeho poprava a zřejmě brzo po smrti byl pohanskými Slovany přijat mezi božstvo.

BŮH POBALTSKÝCH SLOVANŮ

Začátkem našeho tisíciletí měl Radegast v Retře (při Feldberském jezeře, okr. Neustrelitz, Německo) modlu, božiště a posvátný háj s jakýmsi posvátným koněm. V roce 1066 obětovali Obodrici (slovanské kmeny mezi dolním Labem a Baltem) bohu Radegastovi dokonce hlavu samotného biskupa Jana Meklenburského. Jak uvádí kronikář Adam Brémský, bylo o dva roky později božiště zničeno a na onom "posvátném koni" odjíždí vítězně německý biskup Burchard z Halberstadtu. Ještě jednu zmínku je možné v análech nalézt o Radegastovi. Merseburský biskup Thietmar (zemřel 1018) spojuje našeho Radegasta s bohem Svarožičem (Zuarasici), velkým bohem Ratarů na hradě Riedigostu.

Jiné zprávy o bohu Radegastovi můžeme zařadit do pouhých bájí a smyšlenek oproštěných od historických skutečností.

RADEGAST JAKO MODLA

Podle lidového podání prý modla Radegasta stála v dolině mezi Radhoštěm a Černou horou. Byla prý z páleného zlata a do dálky se majestátně leskla. Na načechraných vlasech prý měl Radegast korunu, na hrudi položenou černou býčí hlavu, v ruce třímal dvojsečnou válečnou sekeru. Takto je popisována svatyně s modlou boha Radegasta prý bylo možné vidět i v Pomořanech, Meklenburku, Gdaňsku a jinde. Tzv. Bothonova kronika z konce XV. století popisuje modlu shodně s dřívějšími prameny, a navíc dodává, že na hlavě měl přilbu na způsob ptáka s roztaženými křídly, prsa ukazovala národní znak Ratarů černou tuří hlavu, kterou držel pravicí, levicí třímal dvojsečnou sekeru. Jiný pramen říká, že modla držela v napřažené paži roh hojnosti, který prý ctitelé naplňovali vodou. Ještě detailněji popisuje Radegastovu modlu Josef H. A. Gallas: "...hlava kudrnatá, muže dospělého s velebnou a příjemnou tváří, korunou špidlatou zdobená, po jejichžto stranách dva velké beraní rohy visely, mezi nimiž uši též beraní otrčené se nacházely. Bradu též měl kučeravou a mezi rty podobu květného zvonečka nebo tulipánku. Prsa nahá, ženská, velmi odutá a břicho těhotnému podobné. Ostatní oudové, ruce a nohy scházely, než modla skončovala se dolů pod břichem v způsob egyptské Hermy."

RADEGAST JAKO BŮH

Naši předkové považovali Radegasta za boha pohostinství, obchodu, řemesla, plodnosti, slunce a vítězství. Samé dobré vlastnosti, přestože vynikal také barbarskými činy. Statečný prý "více boji, nežli pokoji zvyklý." Jako božstvo byl především krvechtivý a velemocný, ostatně jako většina jiných bohů. Byl rozporuplný, koneckonců tak jako je člověk, měl vlastnosti, které jsou obdivovány i haněny.

Ačkoliv je přítomnost Radegastovy modly na Radhošti neprokázána, tudíž diskutabilní, přesto pro tuto myšlenku nahrává podobnost jména boha Radegasta a hory Radhoště. Jako bůh Slunce byl uctíván (podle tradice i na Radhošti) tzv. "sluneční kult" (Via Solaris - sluneční cesta). I tady najdeme spojitost v místním názvu Solárka.

 RADEGAST JAKO LEGENDA

 Po příchodu soluňských bratří Cyrila a Metoděje na Moravu v 9.století prý byla zlatá modla Radegastova povalena a zakopána. Misie soluňských bratří, kteří údajně na Radhošť zavítali 23.června 866, byly natolik úspěšné, že lid modlu rozbil a na jejím místě postavil na důkaz rozvíjející se christianizace právě symbol křesťanství - kříž, který je ve stejném místě dodnes, Když byl Radegast strhnut, objevila se pod modlou kolmá chodba, odkud zřejmě pohanští kněží do sochy vstupovali a odtud promlouvali k lidu. Lidové podání jde v líčení událostí ještě dále. Na vrcholu Radhoště stával chrám (někdy je udáváno dokonce město či hrad), a v blízkosti modly se nalézal posvátný háj s věštírnou. Radhošťský mýtus uchovávaný a pěstovaný po staletí dnes jen stěží může oddělit historickou skutečnost od legend. Pověsti o zakopané zlaté soše Radegasta a o pokladech v nitru hory dodává beskydskému vrcholu romantičnosti a tajuplnosti, zvlášť, když o nitru Radhoště se říká, že je protkán desítkami kilometrů podzemních chodeb a prostorů.

 PODZEMÍ RADHOŠTĚ

 Lidová fantazie vykouzlila v podzemí Radhoště obrovské síně plné drahocenných skvostů, zlatých balvanů a tajemných propastí plných pokladů. Tady prý pohanští modloslužebníci ukrývali zlato, které bylo přinášeno k uctění Radegasta. Jeskyně Volařka, která se nachází asi 20 minut od kříže k rožnovské straně, v místech, kde končí Černá hora a začíná Radhošt', prý ukrývá i pověstný podzemní chrám Radegasta.

Skutečností zůstává, že všechny jeskyně (d'ury) na Radhošti byly dříve větší. Již v roce 1755 se do podzemí vydal prof. Vratislav Monse a dochoval se i jeho nákres, který ukazuje podzemí dokonce ve třech patrech (!). Věrohodnost tohoto plánku je však opět diskutabilní. Asi tři sta metrů na východ od další jeskyňky Cyrilky jsou další tři chodby. První, vzdálena 6 metrů od vchodu, je jeskyňka tvaru světničky, z níž ještě roku 1903 vedly čtyři chodby. Ty po několika metrech protínají menší či větší rozsedliny, místy se rozšiřují v další jeskyňky, v nichž jsou na stěnách dochovány četné záhadné značky.

Již mnoho odvážných se pokoušelo o průzkum a zmapování rozsáhlého labyrintu. Mnozí se z těchto výprav nikdy nevrátili. A ti, kteří toto bludiště navštívili, nenašli ani pověstnou Radochovu studnu, o jejíž existenci a hloubce koluje mnoho dohadů, ani bájné poklady. Kde se nalézají další vstupy do podzemí, které byly známy starým Valachům? Ještě v minulém století vyprávěli pamětníci, že i s povozem se dalo projet skrz Radhošt' z rožnovské na frenštátskou stranu.

Pověsti o rozsáhlých podzemních prostorách jsou prastaré a pocházejí od prvních slovanských obyvatel Beskyd. Zůstává faktem, že celá souvrství zde byla tektonickými pohyby různě deformována a lámána soustavami různě se křižujících puklin a trhlin. Tyto navršené lavicové vrstvy byly vystaveny mrazovému zvětrávání a posunu lavin, proto v současné době dochází v těchto jeskyních k vnitřním změnám. Stékající voda uvolňuje hlínu a jílovcové vrstvy a umožňuje tak pohyb velkých kamenných bloků. To je také největším a neustálým nebezpečím. Není proto vyloučeno, že průchody se mohly posunem hornin časem zavalit. Vše m~že být stejně dobře smyšlenkou, ale stejně dobře to mohla být skutečnost. Chodby vedoucí k podzemnímu chrámu pohanského boha Radegasta však dosud žádnému zvědavci brány neotevřely. Z pokladů, které tady údajně nashromáždili pohanští kněží, uctívající podzemní svatyni, dosud žádný nezbohatl.

 OTAZNÍKY ZŮSTÁVAJÍ

 Nevíme, co z výše uvedeného zůstává pravdou. Archeologicky nebylo temeno Radhoště dosud zkoumáno, také podzemí zachovává svá tajemství. Písemných pramenů, ze kterých by se dalo vyzkoumat více, je málo a mnohé z nich jsou nevěrohodné. Mýtický vladař Radoch a jeho hrad či zaniklé město zůstává pouze vyprávěním, které se přenáší z generace na generaci. Samotný mýtus Radhoště je starý jen tři staletí, o době starší historické prameny mlčí. Ale je to vysvětlitelné - křesťanství nemělo zájem na uchovávání pohanských zvyků a naopak se je snažilo potlačit, změnit a dát jim novou podobu.

 HISTORIE SOCHY

 Socha Radegasta stojí pod vrcholem Radhoště od 18. července 1931, kdy byla slavnostně odhalena. Stejně jako sousoší Cyrila a Metoděje stojící u nedaleké kaple je dílem akademického sochaře a profesora umělecké školy v Chicagu Albína Poláška (nar. 14.2.1879 ve Frenštátě pod Radhoštěm, zemř. 2.5.1965 ve Winter Parku na Floridě, USA). Socha o váze 2 q, která včetně podstavce měřila 3,2 m, byla darem amerických Čechů staré vlasti.

Radegast se 4.dubna 1938 setkal s jiným staroslovanským bohem - Perunem. Blesk při první jarní bouřce posunul sochu a poškodil ji. Albín Polášek se ihned postaral o její opravu. V roce 1982 byla socha důkladně restaurována, avšak původní umělý kámen se železnou vložkou a přísadou žulové drti se začal postupem času drolit. Bylo proto rozhodnuto o Radegastu novém.

 RADEGAST V POHYBU

 Začátkem léta 1997 zahájili kameníci z Leskovce na Vsetínsku práci na kopii sochy radhošťského Radegasta. Dříve než začali do bloku z přírodní žuly vytesávat první obrysy, zhotovili si množství šablon, aby se napodobenina shodovala s předlohou, jež musela být pro svůj zchátralý stav z Radhoště odstraněna.

Z šestnáct a půl tuny vážícího kvádru museli kameníci ubrat přebytečné dvě tuny kamene. Teprve po nezbytných úpravách téměř čtyři metry dlouhého bloku mohli řemeslníci přistoupit k vlastní kamenické práci. Socha byla dokončena k 3.6.1998.

Veškeré náklady na zhotovení sochy Radegasta se rozhodl nést Pivovar Radegast Nošovice, který má pohanského boha hojnosti, úrody a plodnosti v názvu firmy.


Ze stránek: http://62.168.38.231/hist_radegast.html - dnes nedostupných, autor neznámý








Copyright © Klub psychotroniky a UFO - Vsetín, 2002