Může mít pověst o fextech reálné jádro ? 

V časopise Astro byl uveden článek (1) o fextech, kde jeho autor, František Kukelka vysvětluje nejen podstatu pověstí, ale pokládá zajímavé otázky. 

Podle tradice je fext člověk, který po smrti nezetlí, ale vyschne a jeho kosti a vyschlé orgány zůstanou uvnitř seschlé kůže.

 Ve Vamberku je řada mumifikovaných těl, a při jejich nálezu byl nalezen fext, opřený o pilíř hrobky. V pevné kůži chrastily při pohybu kosti, ve voskové tváři zůstal výraz z okamžiku smrti.

 Fext za života vynikal velkou silou, a byl nezranitelný. Dožíval se prý dvojnásobného lidského věku a to proto, neboť se narodil ve dvojnásobném obalu. Zatímco byl první spálen, druhý byl zašit novorozeněti pod paži.  

 Také v kostele v Dobré je uchován fext. Původně stál v kostele, na žádost hraběnky Grambové byl uložen do hrobky. Vypráví se o něm, že šlo o zdejšího rychtáře, který za válek se Švédy bránil zdejší lidi před loupením. Když na něj důstojník Valenč vystřelil, rychtář se smíchem vyňal kulku ze záňadří. Zděšený důstojník uprchal, rychtář jej však dohnal a v dolině, kde se říká Valenčův důl, důstojníka zastřelil. Existence tohoto rychtáře je potvrzena v matriční knize.

 Jak se domnívá František Kukelka, pověsti i fextech se opírají o reálné skutečnosti. To dokládají zápisy v kronikách, svědčící o jejich hromadném výskytu v Drábských světničkách. Podobné zprávy se vyskytují i v Německu. O vysvětlení požádal gynekologa doc. MUDr. Z. Hájka, který potvrdil, že při předčasném překotném porodu např. v 6. měsíci se může plod porodit v animálním vaku, nesetkal se však za 25 let své praxe s dvojím vakem. F. Kukelka zpochybňuje tuto zkušenost jako nedostatečnou a krátkodobou. Sám se nabídl, že si dá voperovat do podpaží tento obal novorozeněte, aby prověřil možné účinky na sobě. Obal si prý i naše zdravotní sestry pokládají na obličej, aby omládly, v zahraničí je z něj vyráběn lék.

Podle : Kukelka, F.: Tajemní fexti. Báje a skutečnost - fakta ? Astro       



(c) Klub psychotroniky a UFO * Rychnov nad Kněžnou, 2013