Základní rady k fotografování záhad Tisk
Napsal uživatel František Javůrek   
Pondělí, 18 Prosinec 2006 16:22

02jaknatoZáklady kompozice a expozice

 

Mnohé zaslané snímky, v nichž se nachází cizí objekty jsou více-méně náhodně vyfotografované - přítomnost cizích objektů v obraze je zjištěna až následně po zhotovení fotografie.

  Pokud se ale věnujeme fotografování záhadných objektů, či jevů cíleně, je zde velmi důležitá správná kompozice a expozice snímku. Dnešní rychlý rozvoj digitálních kompaktních fotoaparátů sice v uživatelích vyvolává dojem, že umět fotografovat je přežitkem, ale opaak je pravdou. Ani ta nejdokonalejší automatika neví, co fotograf požaduje, a reaguje na pouhé množství světla procházejícího objektivem. Snímek je pak sice naexponován relativně dobře, ale neidentifikovatelné objekty pohybující se například na obloze již nejsou rozeznatelné. Proto bych pro jednoduchost shrnul rady ke kompozici a expozici do několika bodů, které by Vám mohly pomoci.   Nefotografujte se sluncem v záběru, protože automatika v tomto případě není schopna již optimálně reagovat.   Pokud fotografujete v protisvětle (např. sluncem ve směru do objektivu, ale již mimo záběr) snažte se rukou zaclonit objektiv tak, aby na přední čočku nedopadalo jeho světlo. Zabráníte tak rapidnímu snížení kontrastu obrazu a šikmo rozloženým clonovým reflexům na fotografii, které mnozí z neznalosti považují za záhadné jevy, či duchy.   Pokud fotografujete nějaký objekt cíleně, použijte pokud to váš fotoaparát umožňuje bodové měření expozice, a měřte přímo na objekt. Ve snímku tak bude expozičně upřednostněn tento objekt a nikoliv pozadí.   Pokud Váš fotopřístroj používá matricové (plošné) měření expozice, při fotografování tmavých objektů na světlém pozadí (na nebi) nastavujte na fotoaparátu vždy korekci expozice, a to +0.7 EV až +3 EV u filmu, a +0.3 až +1.5 u digitálu (podle jasu nebe - čím jasnější, tím vyšší přeexpozici).   NIKDY nepoužívejte digitání zoom ! Dělá výřez a snižuje rozlišení obrazu - zhoršuje rapidně kvalitu ! 

 Při fotografování objektů v odlišných vzdálenostech se snažte používat co nejvyšší clonová čísla (zvýšíte tak hloubku ostrosti prostorového obrazu).   Při fotorafování z ruky bez stativu sledujte při použití optického zoomu nastavený expoziční čas - vždy by měl být takový, aby jeho převrácená číselná hodnota byla minimálně stejná, nebo vyšší, než momentálně nastavené ohnisko objektivu (zoomu) - tedy například při ohnisku 300mm by měl být čas minimálně 1/300s a kratší (1/500, 1/750, atd.). Vyhnete se tak pohybovému rozmazání snímku.   U digitálních přístrojů nepoužívejte digitální softwerové doostřování - malé a vzdálené objekty to většinou degraduje.   Při focení v chladnu před expozicí nevydechujte - způsobí to na snímku záhadné kouřové duchy v různých "zajímavých" tvarech...   Při sněžení, či dešti nepoužívejte vestavěný blesk ve fotoaparátu - snímek bude degradován velkým množstvím opět "záhadných objektů" v obraze, neboli přesvětlených a opticky zvětšených sněhových vloček, či kapek deště.   A vůbec : při focení se snažte pracovat tak, aby bylo zřejmé, "kdo je tady pánem" - neboli pánem musí být vždy fotograf, a nikoliv automatika fotoaparátu.....   Zde jsem shrnul alespoň to nejzákladnější, co by Vám mohlo pomoci k lepším snímkům, a nám k lepším možnostem analýzy zaslaných fotografií. Jak jsem uvedl na předchozí stránce, pokud se rozhodnete vzdělat se v oblasti fotografie více, než těmito povrchními informacemi, navštivte stránky brněnského fotoklubu Nikon - Fotoprostor, nebo další výborné fotografické stránky Paladix. 

 

 Fr. Javůrek  

Aktualizováno Pátek, 04 Červenec 2008 19:18