Zpráva z cesty (Malta, únor 2001)

Další výprava za maltskými chrámy a kolejemi se uskutečnila v době od 18. do 25.února 2001. Vyjeli jsme v sedmi, celá cesta proběhla hladce, bez jediné nepříjemnosti a škrábance. Odlet v 7.45, bez časové ztráty jsme dorazili na hotel, kde jsme se během hodiny ubytovali, v plánu byl dvouhodinový odpočinek po probdělé noci. Avšak nikdo z nás to "nervově" nevydržel, takže jsme okamžitě vyrazili pěšky na nejbližší místo s kolejemi a tím začala naše dovolená. To byla odpolední neděle 18.3.2001 a Tat Targa, déšť, večerní Mosta.

V pondělí 19.3.2001 - ráno jsme si najali vozidlo a navštívili jsme lokalitu pod Mostou - (zatáčky - příjezd), Tat Targa, pátrání v kaňonu pod Mostou, lom, jízda do Paoly, (nákup lístků do podzemního Hypogea), návštěva megalitického chrámu Tarxien, dále města Birzebbugia (koleje do vody), St. Georg - megalitického chrámu Borg in Nadur.

Úterý 20.2.2001 - výjezd na Gozo, návštěva Viktorie, megalitický chrám Ghantia, "Lurdy" na Gozu, koleje na Fungus Rock, planiny Sannat.

Středa 21.2.2001 - návštěva v lomu, koleje Mtarfa, Victoria Lines - koleje a hroby, San Qwann. (pokus o vniknutí do vojenské posádky Mosta se nezdařil.)

Čtvrtek 22.2.2001 - výlet na Dingli Clift, lokalita s kolejemi Claptham Junction, megalitické chrámy Hagar Qim a Mnajdra, město Birzebbugia a večerní Mosta.

Pátek 23.2.2001 - pokus o výlet na Comino se nekonal vzhledem k velkému větru. Pátrání po kolejích na planinách a pobřeží směrem zpět, návštěva filmových kulis a krásných útesů, pak megalitické chrámy Skorba a Ta Hagrat, prohlídka římských lázní.

Sobota 24.2.2001 - ráno návštěva Hypogea Hal Saflieni, a odevzdání auta. Pak volil každý svou zábavu, např. návštěvu hlavního města Vallety, kde právě začínal fasching.

Neděle 25.2.2001 - příprava na odlet, opětná návštěva Vallety, Sliemy, krátké výlety do okolí města Budgibba, k moři a chrám Budgibba, jak kdo chtěl. Odlet z Malty a přílet do Mnichova asi ve 21.15 hod.

Tři je málo a třináct je moc. Sedmička je šťastné číslo. V té byly zastoupeny všechny profese, povahy, vědomosti i názory. Myslím, že jsme neztráceli čas, navštívili jsme všechna známá místa, objevili několik lokalit s kolejemi, které nejsou popsané a známé. Počasí jsme měli přesně takové, jaké bylo potřeba. Filmovali jsme, měřili a diskutovali, porovnávali. Každý přispěl jak uměl, i řidičské zkoušky na levé straně dopadly na výbornou. Debaty probíhaly nejen ve dne, a také nejen na skalách a u chrámů, v každé chvíli bylo vždy co řešit. Dojmů si odnesl každý určitě dost, maltská země je příjemná se vším všudy. Z mého pohledu si nemohu nic víc přát, než podobnou cestu doporučit ostatním a sám ji uskutečnit znovu.

Václav Cihla